TheKims Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Da blir jeg nok litt inhabil, det er ikke helt min type spill. Jeg er mer opptatt av god grafikk uten hakking og riving. Men når det er sagt så sliter jeg litt med å se at musen skal bli spesielt "sløv" i v-sync om du har jevnt over 144fps. Og det er det jo større sjanse for å få til med et 980 enn et 680. V-Sync er unødvendig å bruke når man har en 144Hz monitor. Sitter man med en 60Hz monitor så blir nok behovet større siden man da opplever screentearing og stuttering når fpsen går over og under det monitoren din klarer å vise. Som sagt er jeg "allergisk". Tearing er et problem synes jegi mitt oppsett, selv på min 120Hz skjerm. Nå vet ikke jeg helt hvilket oppsett du har, men tearing og stuttering har som sagt aldri vært et problem her. Hadde 2 stk 660TI tidligere å hadde aldri noe problemer med tearing eller stuttering. Har en 144Hz monitor selv. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Er en Samsung S27A950D. Oppsettet mitt står i siggen. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Jeg tenkte kanskje at det er lurt å vente med å kjøpe skjermkort til neste generasjon kommer. 900 serien har jo vært ute en stund nå, og det er vel kanskje dumt å kjøpe det nå, spesielt med tanke på at jeg foreløpig ikke spiller noen veldig krevende spill? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Jeg tenkte kanskje at det er lurt å vente med å kjøpe skjermkort til neste generasjon kommer. 900 serien har jo vært ute en stund nå, og det er vel kanskje dumt å kjøpe det nå, spesielt med tanke på at jeg foreløpig ikke spiller noen veldig krevende spill? Hvordan vet du at det er et Nvidia skjermkort du kommer til å ønske deg til neste år? på en Freesync skjerm sparer man fort 1000 Kr i forhold til tilsvarende G-Sync skjerm. Eller som med denne ROG Swift konkurrenten, der man sparer over 2500 KR! Panelet er visstnok nesten helt identisk, fra samme fabrikk. Det ROG swift koster ekstra er pga den hev/senk/tilt-bare sokkelen og G-Sync modul/lisens. Se for deg du skulle handlet i dag: GTX980 + ROG Swift = 4699 + 6893 = 11592 Kr Hvorfor ikke heller: Fury X + XG270H = 6659 + 4125 = 10784 Kr (Billigste priser fra prisjakt inkl. porto) Freesync er for gamere litt bedre enn G-Sync for øyeblikket. Dette er fordi Freesync kan settes til V-Sync off over sitt arbeidsområde. G-Sync over 144Hz blir akkurat det samme som det du allerede har. (Jeg var visst litt ut-datert.) Jeg synes du har et godt poeng. Men skal du vente til neste generasjon skjermkort, synes jeg du likeså godt også burde vente med skjermen. For kjøper du G-Sync i dag, er du låst til Geforce i morgen. Samme som Geforce i dag låser deg til G-Sync i fremtiden. Endret 2. august 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Jeg tenkte kanskje at det er lurt å vente med å kjøpe skjermkort til neste generasjon kommer. 900 serien har jo vært ute en stund nå, og det er vel kanskje dumt å kjøpe det nå, spesielt med tanke på at jeg foreløpig ikke spiller noen veldig krevende spill? Hvordan vet du at det er et Nvidia skjermkort du kommer til å ønske deg til neste år? på en Freesync skjerm sparer man fort 1000 Kr i forhold til tilsvarende G-Sync skjerm. Eller som med denne ROG Swift konkurrenten, der man sparer over 2500 KR! Panelet er visstnok nesten helt identisk, fra samme fabrikk. Det ROG swift koster ekstra er pga den hev/senk/tilt-bare sokkelen og G-Sync modul/lisens. Se for deg du skulle handlet i dag: GTX980 + ROG Swift = 4699 + 6893 = 11592 Kr Hvorfor ikke heller: Fury X + XG270H = 6659 + 4125 = 10784 Kr (Billigste priser fra prisjakt inkl. porto) Freesync er for gamere litt bedre enn G-Sync for øyeblikket. Dette er fordi Freesync kan settes til V-Sync off over sitt arbeidsområde. G-Sync over 144Hz blir akkurat det samme som det du allerede har. Jeg synes du har et godt poeng. Men skal du vente til neste generasjon skjermkort, synes jeg du likeså godt også burde vente med skjermen. For kjøper du G-Sync i dag, er du låst til Geforce i morgen. Samme som Geforce i dag låser deg til G-Sync i fremtiden. Du har rett i det du sier at det vil låse meg ganske kraftig til Nvidia. Foreløpig er jeg mest fornøyd med Nvidia, da AMD ikke greide helt å overbevise meg sist jeg hadde det. Denne problemstillingen får man vel uansett, da jeg foreløpig ikke har sett en skjerm med begge deler? Dette valget er tøft, hadde jeg spilt mange krevende spill så hadde nok 980 vært et bedre valg. Siden jeg spiller for det meste lite krevende spill, der jeg sikkert ofte kan havne mellom 60 og 144fps, er vel kanskje G-Sync et litt bedre valg for meg? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Det kommer nok neppe noen dual Free/G-Sync skjermer nei. Nvidia passer på merkevaren sin. De kunne jo med letthet støttet Freesync også med sine skjermkort. Men om de hadde åpnet for det, hvilke produsenter av skjermer hadde da giddet å betale lisens og kjøpt G-Sync moduler av Nvidia? På sett og vis kanskje ikke bare dumt. For eksempel kan Nvidia sette foten ned for en produsent som ønsker å benytte et bestemt "billig" panel i en skjerm med G-Sync, og rett og slett nekte dem det. Siden Nvidia har interesse av at G-Sync skal være litt "premium", vil G-Sync merkevaren kunne bli synonymt med kvalitet for mange. Med "fri" lisensiering av Freesync kan i teorien hvem som helst klatte Freesync klistremerke på skjermene sine, så lenge de har et bestemt sett med funksjoner satt i standarden. Dersom et bestemt skjermmerke hadde gjort seg kjent for å lage dårlige Freesync skjermer, kunne kanskje AMD kikket på produksjonen demmes og tatt fra dem retten til å bruke "Freesync" klistremerker om ting ikke er tilfredsstillende. Men det er ikke rare grunnen til å tro at AMD har, eller ville brukt mye resurser på noe slikt. Men markedet ville uansett regulert dette, hvem kjøper dritt, om de har råd til noe bedre? Tilbake til din problemstilling: I FPS er det jo de forskjellige typene "lag" som er viktig å holde nede. Den totale lag'en, er fra spilleren har registrert hva han ønsker å gjøre, og frem til den handlingen blir utført registrert på spill-serveren. Altså den menneskelige faktoren først. Deretter fra du har trykket på musknappen, til det blir fremvist på skjermen, og deretter sendt til serveren. Her er det millisekunder å spare inn. Man bør ha 1000Hz polling rate fra musa (vet ikke om det finnes raskere?), man kan investere i nettverks utstyr som får ned ping'en fra f.eks. 15ms til 5ms. Man kan investere i en skjerm som har lav input lag i form av tiden det tar fra skjermen mottar bildet, til det blir fremvist på skjermen. (Her er det store forskjeller.) Og til slutt det vi snakker om. Denne lag'en er alltid minst en frame fra skjermkortet. Hva betyr det i rene tall? Vel, ta en worst case scenario som ikke er aktuelt for deg i nåværende situasjon, men for å få tydeligere frem problemstillingen. La oss si du spiller med V-sync på en 60Hz skjerm med et drittskjermkort. Akkurat i det du trykker på musen er frameraten din nede i 30fps. Det betyr at skjermen må vise hvert bilde 2 ganger i gjennomsnitt. Altså bildet der du skal få frem fienden for første gang fra skjermkortet vil komme minst (1000ms/30fps) 33,33ms senere. Men i tillegg så kommer da selve skjermens input lag, og man må vente på neste ledige bildeoppdatering; worst case 1000ms/60Hz = ca. 16,5ms. La oss så si du bytter ut skjermen med en G-Sync skjerm. Hvis alt annet er likt er det altså bare de siste 16,5ms'ene du får kuttet bort. Men de var jo worst case, spiller du lenge nok vil jo det bli gjennomsnittlig 8,25ms. Hvis du derimot har et dobbelt så raskt skjermkort, og spiller uten V-sync på, så vil du kutte bort 16,5ms. Disse millisekundene blir jo mindre med økt frekvens. Men input lag med g-sync, blir ikke noe mindre enn med v-sync av på en vanlig skjerm. Det blir bare uten tearing, ren pynt med andre ord. Skal du ha bedre ytelse og flytte marginer over på din side, så er det høyere fps som gjelder. Edit: Jeg ble litt nysgjerrig på denne skjermen nå, så jeg tok en liten googling på input lag. I følge Toms HW er den i Swift klassen, og det er jo ikke galt! Men om man søker på beste skjerm for gaming input lag, så finner man at den er 11ms tregere enn f.eks. BenQ XL2430T. Om det er skjermen du har nå, så kaster du altså sannsynligvis mer input-lag i søpla, enn du ville tjent med G-Sync vs V-sync... Endret 2. august 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Gode svar Jeg er meget fornøyd med musinnstillingene jeg har nå, og bruker sopm regel ikke Vsync grunnet at musen blir "treg". Dette er vel ikke tilfelle også med G-Sync(håper jeg?). Jeg får såpass grei FPS i spillene jeg spiller nå, at jeg føler ikke et nytt skjermkort akkurat nå er det jeg trenger Men dersom jeg har noe å hente på G-Sync så vil jeg gjerne ha det! Jeg har lest at vi som har spult med Vsync av hele tiden, har vendt oss til at det er slik og ofte overser eventuell tearing(betyr ikke at det ikke er der), og G-sync skal dermed føles mye bedre selv for en som har standard 144hz(?). Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Du har skikkelig lyst på den skjermen du! Men da er det jo bare å prøve? komplett har jo 45 dagers returrett. Men om du plutselig begynner å få masse juling (mer enn før) i spillene dine, så vet du altså hvorfor. Ellers har jo denne skjermen også ULMB, og DET liker jeg godt. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Du har skikkelig lyst på den skjermen du! Men da er det jo bare å prøve? komplett har jo 45 dagers returrett. Men om du plutselig begynner å få masse juling (mer enn før) i spillene dine, så vet du altså hvorfor. Ellers har jo denne skjermen også ULMB, og DET liker jeg godt. Hehe, ja jeg har det xDSkal man virkelig KUNNE få en dårligere spillopplevelse med gsync?(referer til når du sa at man kan få mer juling xD) Og, får man samme museforsinkelsen med gsync som vsync? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Du har skikkelig lyst på den skjermen du! Men da er det jo bare å prøve? komplett har jo 45 dagers returrett. Men om du plutselig begynner å få masse juling (mer enn før) i spillene dine, så vet du altså hvorfor. Ellers har jo denne skjermen også ULMB, og DET liker jeg godt. Hehe, ja jeg har det xDSkal man virkelig KUNNE få en dårligere spillopplevelse med gsync?(referer til når du sa at man kan få mer juling xD) Og, får man samme museforsinkelsen med gsync som vsync? Jeg vet jo ikke hvilken skjerm du har nå, og hva input-lag det er på den. BenQ'en jeg nevnte er jo en storselger, så om det er den du har vil du få 11ms ekstra input-lag når du går over til AOC'en. Det er sammenliknet med å spille med v-sync skrudd av. G-Sync er bare like rask som med v-sync av. Det er med v-sync på, man kan tjene ms med å gå over til en G-Sync skjerm. Men da må G-Sync skjermen også ha samme eller bedre input-lag som skjermen du går fra. Mer input-lag = dårligere reaksjonsevne = død. Når det gjelder musforsinkelse skal jeg ikke uttale meg for bastant, jeg har aldri vært plaget med det, selv med v-sync på. Men det ble ihvertfall ikke dårligere med G-Sync. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Så ikke editen din på forrige innlegg Jeg har en Benq xl2411T nå. Har ikke AOC'en også 1ms respons? Eller har jeg noe å miste på å bytte mellom disse to? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Så ikke editen din på forrige innlegg Jeg har en Benq xl2411T nå. Har ikke AOC'en også 1ms respons? Eller har jeg noe å miste på å bytte mellom disse to? Det ser ut som du blander mellom input-lag og "Pixel response time". Men ja, om produsentene har målt likt og riktig, så er skjermene identisk i response time. Men AOC'en med G-Sync har altså 11ms lengre input-lag enn den skjermen du allerede har. For en casual gamer har det kanskje ikke så mye å si. Men for "seriøse" så vil din nåværende skjerm være et bedre valg. Edit: Altså, total response time, eller total input lag, er den tiden det tar fra signalet har nådd fra skjermens inngang og frem til panelet, pluss pixlenes responstid. Endret 2. august 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Så ikke editen din på forrige innlegg Jeg har en Benq xl2411T nå. Har ikke AOC'en også 1ms respons? Eller har jeg noe å miste på å bytte mellom disse to? Det ser ut som du blander mellom input-lag og "Pixel response time". Men ja, om produsentene har målt likt og riktig, så er skjermene identisk i response time. Men AOC'en med G-Sync har altså 11ms lengre input-lag enn den skjermen du allerede har. For en casual gamer har det kanskje ikke så mye å si. Men for "seriøse" så vil din nåværende skjerm være et bedre valg. Edit: Altså, total response time, eller total input lag, er den tiden det tar fra signalet har nådd fra skjermens inngang og frem til panelet, pluss pixlenes responstid. Gjelder dette også da Rog swift, altså at den jeg har nå har mindre inputlag? Er det noen gsync skjermer på komplett som har like lite lag som den jeg har nå? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Gjelder dette også da Rog swift, altså at den jeg har nå har mindre inputlag?Er det noen gsync skjermer på komplett som har like lite lag som den jeg har nå? Rog swift ser ut som den ligger i samme området ja. Om det finnes noen G-Sync skjerm som er bedre vet jeg ikke. Input lag er litt vanskelig å måle på G-Sync skjermer. Siden de ikke har HDMI/DVI inngang kan ikke "Leo Bodnar" metoden brukes til å måle. Man er avhengig av at testerene er veldig flinke på hva de driver med. Det er konsensus på ROG Swiften, mange har kommet frem til ca. samme svar. Men andre mindre utbredte modeller er nok ikke like mye testet.. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Gjelder dette også da Rog swift, altså at den jeg har nå har mindre inputlag?Er det noen gsync skjermer på komplett som har like lite lag som den jeg har nå? Rog swift ser ut som den ligger i samme området ja. Om det finnes noen G-Sync skjerm som er bedre vet jeg ikke. Input lag er litt vanskelig å måle på G-Sync skjermer. Siden de ikke har HDMI/DVI inngang kan ikke "Leo Bodnar" metoden brukes til å måle. Man er avhengig av at testerene er veldig flinke på hva de driver med. Det er konsensus på ROG Swiften, mange har kommet frem til ca. samme svar. Men andre mindre utbredte modeller er nok ikke like mye testet.. Ah, jeg synes bare rog swift er så fryktelig dyr Spiller en del, så det er ikke det at det ikke ville vært verd investeringen, men det er bare too much å betale 7K for en PC skjerm liksom. Spesielt når jeg får feks AOC skjermen til halve prisen (FHD er nok for meg foreløpig, spesielt siden ingen singlekjernekort gir over 100fps i 4K enda). Synes du at G-Sync i seg selv er verdt den høye prisen, og kunne du klart deg uten? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Gjelder dette også da Rog swift, altså at den jeg har nå har mindre inputlag?Er det noen gsync skjermer på komplett som har like lite lag som den jeg har nå? Rog swift ser ut som den ligger i samme området ja. Om det finnes noen G-Sync skjerm som er bedre vet jeg ikke. Input lag er litt vanskelig å måle på G-Sync skjermer. Siden de ikke har HDMI/DVI inngang kan ikke "Leo Bodnar" metoden brukes til å måle. Man er avhengig av at testerene er veldig flinke på hva de driver med. Det er konsensus på ROG Swiften, mange har kommet frem til ca. samme svar. Men andre mindre utbredte modeller er nok ikke like mye testet.. Ah, jeg synes bare rog swift er så fryktelig dyr Spiller en del, så det er ikke det at det ikke ville vært verd investeringen, men det er bare too much å betale 7K for en PC skjerm liksom. Spesielt når jeg får feks AOC skjermen til halve prisen (FHD er nok for meg foreløpig, spesielt siden ingen singlekjernekort gir over 100fps i 4K enda). Synes du at G-Sync i seg selv er verdt den høye prisen, og kunne du klart deg uten? Folk er forskjellige, og ikke minst tjener vi forskjellig. Mange her på forumet som synes ROG Swift er verdt hver eneste krone. Jeg misstenker at mange av dem har over gjennomsnittlig inntekt . Da er jo ikke 7000Kr så mye for dem. Personlig synes jeg 7000Kr som du sier er galskap, spesielt når du ser nesten identisk Freesync skjerm til litt over 4000Kr. Så nei, jeg synes ikke den er verdt 7000Kr. Og jeg klarer meg helt fint med min 120Hz skjerm nå som ROG Swiften er på verksted. Men at det er en god skjerm, det skal jeg skrive under på. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Forresten, angående "sluggish" mus ved bruk av v-sync. Det kan være verdt å prøve å sette ned antall pre-render frames under "Global" for alle spill, eller spesifikt for et spill: Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Forresten, angående "sluggish" mus ved bruk av v-sync. Det kan være verdt å prøve å sette ned antall pre-render frames under "Global" for alle spill, eller spesifikt for et spill: PrtScr_MaxPreRenFrame.jpg Hos meg ble det faktisk bedre å sette opp antall prerendered frames. Men borte ble det ikke, og det er litt mouselagg fremdeles som jeg ikke får vekk. Jeg er nå redd for at dette problemet fremdeles skal være der når jeg mottar g-sync skjermen. Ser enkelte mener det eksisterer med g-sync også, mens noen mener det ikke gjør det. Forvirrende :O 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Jeg vil tro det har med framerate å gjøre i så fall. Vi får satse på at det går bra. Gratulerer med ny skjerm uansett! Håper du blir fornøyd. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Jeg vil tro det har med framerate å gjøre i så fall. Vi får satse på at det går bra. Gratulerer med ny skjerm uansett! Håper du blir fornøyd. Vi får se når den kommer, spent jeg jeg i alle fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå