Ronning4You Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Etter flere år siden jeg bygget min siste pc med 478 sokkel skulle jeg nå hjelpe min eldste sønn på 15 å bygge sin første :-) Men nå vil den ikke starte... Her er dele lista: ASRock Z87 OC formular/ac INTEL Core i5-4460 3,2GHz CORSAIR Vengeance DDR3 2x4 ASUS GeForce GTX 750 Silent CORSAIR PSU 750W RM KINGSTON SSDNow 120GB Når jeg trykker på power starter viftene opp, en hører cd plata spinner opp, og der står det. Ingen videre pip. Ingen signaler til skjerm... Hva skal jeg se etter som potensielle feil koblinger? Har jeg eventuelt bommet på noe som ikke fungerer sammen? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Litt vanskelig å se, men øverst på bildet midt på HDD-brønnen så ser det ut som du ikke har koblet på strøm til hovedkortet, 24-pin kontakten. Er det ikke det som er galt kan du kan plugge ut alle interne USB-kontakter og alle strømkontaktene til vifter, alt som ikke trengs på hovedkortet, så går vi videre derfra Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) 24 pin er montert. Jeg ser refleksjonene av denne. Jeg hadde samme problemet med mitt Z87OC forumla M. Det som er tingen er at du må oppdatere BIOS/UEFI for at CPU skal fungere. Dette er veldig dårlig informert om både fra nettbutikker og produsent. Du kan se en oversikt her: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87%20OC%20Formulaac/?cat=CPU Der ser jeg at du trenger versjon P1.80 for at i5-4460 skal fungere. Ut ifra bildet ditt har du versjon P1.50. For å løse denne blemma må du låne en cpu som fungerer på versjon 1.50, oppdatere bios til 1.80, som du finner her: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87%20OC%20Formulaac/?cat=Download&os=BIOS Jeg kjøpte den billigste cpu som var å skaffe på nett, oppdaterte BIOS og returnerte CPU med angreretten. Andre løsninger kan være om du kjenner noen med samme hovedkort som kan låne deg ene BIOS-chipen, for de kan taes av hovedkortet og monteres i en annen pc. Husk å oppdatere BEGGE dine to BIOS brikker når du først kan. Husk å ha ny kjølepasta klart når dere bytter CPU. Edit: Råder dere til å kjøpe en ny kjøler til CPU når det passer for lommebok/dere har tid. Den originale kjøleren vil bråke unødvendig mye, og jeg ser dere har investert i et stillegående Nvidia skjermkort. Endret 1. august 2015 av Thor. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 For å løse denne blemma må du låne en cpu som fungerer på versjon 1.50, oppdatere bios til 1.80, som du finner her: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87%20OC%20Formulaac/?cat=Download&os=BIOS Jeg kjøpte den billigste cpu som var å skaffe på nett, oppdaterte BIOS og returnerte CPU med angreretten. Det er jo helt latterlig av Asrock beste løsningen jeg har lest på lenge Kjekt å vite da, takk takk Thor. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Glem det, var altfor sen å svare. Endret 1. august 2015 av Chavalito Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Som nemt over kan det sjå ut til at du ikkje har kobla til 8pin. Lenke til kommentar
Ronning4You Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Takker takker Dette forumet virker jo like bra som jeg husker det under hw.No Som dere ser har kortet 2 CPU kontakter. Om ingen er tilkoblet vil ikke kortet starte i det hele tatt, men om en av kontaktene får tilkobling vil det starte opp. Strømforsyningen kommer desverre bare med en tilpasset modulær kontakt for CPU så jeg har ikke fått testet med begge tilkoblet. Som alternativ frykter jeg at Thor sitter på fasiten... Noe som setter alt på pause til over helgen og en ny svipptur opp til Åmli for bytte av CPU. Vil være enklere å benytte angreretten på kjøpt CPU for å kjøpe en ny som bare virker med en gang :-) Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Ser ut som det er to slike kontakter tilgjengelig for bedre muligheter for overklokking. Selv har jeg bare 1x8 pin. Du har også et debug-display på hovedkortet. Hvilken kode stopper denne på? Lenke til kommentar
Ronning4You Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Her får jeg bare opp temperaturer og volt info. Lenke til kommentar
Ronning4You Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Men det lyser en rød led ute til høyre på HK hvor det står CPU LED... Tror nok tidligere antydning om samarbeids problemer mellom HK og denne CPU'en stemmer, men en må altså ha en kompatibel CPU for å oppdatere HK? Er ikke mulig å "boute" HK med en USB flash eller tilsvarende? Er jo lenge å vente helt til mandag Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Jeg vet godt hvordan det er med denne ventingen. Selv tok det meg 2 uker og et ødelagt (selvforskyldt) hovedkort før jeg fant ut av dette. Du kan være glad du fikk (forhåpentligvis) løsningen så raskt som du gjorde. Hos meg lyste også CPU led rødt. Men displayet på hovedkort viste meg en feilkode jeg ikke husker på i farten. Jeg har lest om folk som kjøper bios chip med oppdatert versjon på Ebay. Men å oppdatere uten cpu er ikke mulig per idag. Kan hende nettbutikken som solgte deg hovedkortet kan gjøre dette, men det er heller tvilsomt. Endret 1. august 2015 av Thor. Lenke til kommentar
Ronning4You Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Da fikk vi byttet prosessor og alt virker som det skal :-D Tusen takk Thor for utfyllende og riktig svar på vårt lille /store problem ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå