Gå til innhold

20 år uten arbeidserfaring og har generell studiekompetanse - what to do?

Anbefalte innlegg

Jeg er en 20 år gammel mann som har lite til ingen arbeidserfaring da jeg tidligere i livet var veldig sta og mente jeg hadde planlagt å studere non-stop til jeg fikk ingeriør utdanningen som skulle gi meg jobb. (Og da trenger en ikke jobb, tenkte 16 år gamle meg) - dette har resultert i at jeg er i en posisjon hvor jeg ikke får noe jobb, og jeg mistenker at det er fordi jeg mangler arbeidserfaring og har vanskeligheter med å snakke med mennesker (har ikke noe sosial angst, psykiske lidelser el., men "glemmer" på en måte ord når jeg snakker med fremmede). Det eneste jeg har hatt av arbeidserfaring er gjennom arbeidsuker i ungdomsskolen.

Hva skal jeg gjøre? Jeg forstår ikke helt hva jeg gjør galt bortsett fra det. Jeg er både hyggelig, pliktoppfyllende, hjelpsom og elsker å kunne glede andre.

I år har jeg også søkt på realfagskompetanse, noe jeg selvsagt ikke fikk (har 34.2 i studiepoeng), og derfor søkte jeg meg inn på et årsstudium i Engelsk og et årsstudium i Sosiologi. Planen videre er å ta studielån, og deretter flytte til Kongsberg for å ta realfagskompetanse og videre ta dataingeriør utdanning og så få meg jobb. Men jeg trenger en jobb, slik at jeg kan få råd til alt dette og videre kunne spare for å nedbetale studielånene.

​​

Kjenner flere venner som allerede har jobb, uten noen tidligere arbeidserfaring, men de hadde kontakter - noe jeg også mangler. Jeg sliter veldig og føler det tærer på meg. Jeg har tenkt litt på å gå videregående igjen og ta IKT som yrkesutdanning med elektro som første år, men er veldig usikker.

Er det noe galt med meg, eller er det bare slik voksenlivet er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner meg litt igjen i det du skriver. Vil råde deg til å ta kontakt med et bemanningsbyrå, typ manpower eller liknende. Da øker du sjansene dine for å få jobb betraktelig. Det har "reddet" meg før. Hadde i likhet med deg alltid sett for meg at jeg skulle studere non-stop. Allikevel endte jeg opp med et friår, hvorpå jeg fikk (arbeids)livets realiteter slengt i trynet. Å få seg en typisk butikkjobb i Kiwi o.l er tilnærmet umulig hvis man ikke er veldig frempå og har kontakter. I storbyene er det ikke uvanlig at en deltidsstilling får over 500 søkere, hvilket gjør det ekstremt vanskelig å skille seg ut i søkerbunken. Går du til et bemanningsbyrå, vil de lage en profil av deg basert på dine ferdigheter og interesser og matche dette opp mot deres kundegruppe. Du kan nok ikke forvente deg verdens beste jobb med gode vilkår, men det er tross alt bedre enn å gå arbeidsledig og få enda større hull i CVen. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Kjenner meg litt igjen i det du skriver. Vil råde deg til å ta kontakt med et bemanningsbyrå, typ manpower eller liknende. Da øker du sjansene dine for å få jobb betraktelig. Det har "reddet" meg før. Hadde i likhet med deg alltid sett for meg at jeg skulle studere non-stop. Allikevel endte jeg opp med et friår, hvorpå jeg fikk (arbeids)livets realiteter slengt i trynet. Å få seg en typisk butikkjobb i Kiwi o.l er tilnærmet umulig hvis man ikke er veldig frempå og har kontakter. I storbyene er det ikke uvanlig at en deltidsstilling får over 500 søkere, hvilket gjør det ekstremt vanskelig å skille seg ut i søkerbunken. Går du til et bemanningsbyrå, vil de lage en profil av deg basert på dine ferdigheter og interesser og matche dette opp mot deres kundegruppe. Du kan nok ikke forvente deg verdens beste jobb med gode vilkår, men det er tross alt bedre enn å gå arbeidsledig og få enda større hull i CVen. 

Tro meg, jeg er veldig desperat nå og bryr meg ikke om jeg får en ikke fullt så bra jobb. Jeg føler jeg kunne ha jobbet nesten gratis, bare for å få arbeidserfaring - men, akk, slik er det nå engang ikke. Jeg har registert meg hos både NAV og Adecco, men har ikke fått noe svar hos noen av dem.

Jeg jobbet et par dager hos Sector Alarm, men det å gå dør-til-dør var virkelig ikke noe for meg. Synes det var helt forferdelig å måtte plage folk i sitt eget hjem, bare fordi jeg skulle tjene penger.

Lenke til kommentar

Tro meg, jeg er veldig desperat nå og bryr meg ikke om jeg får en ikke fullt så bra jobb. Jeg føler jeg kunne ha jobbet nesten gratis, bare for å få arbeidserfaring - men, akk, slik er det nå engang ikke. Jeg har registert meg hos både NAV og Adecco, men har ikke fått noe svar hos noen av dem.

Jeg jobbet et par dager hos Sector Alarm, men det å gå dør-til-dør var virkelig ikke noe for meg. Synes det var helt forferdelig å måtte plage folk i sitt eget hjem, bare fordi jeg skulle tjene penger.

Ser den! Når du sier du har registrert deg på Adecco, mener du da på internett? Hvis ja, så er det dessverre tilnærmet verdiløst. Sånn var det i allefall for meg. Jeg registrerte meg også på manpower.no og la inn alle relevante opplysninger. Uker og måneder gikk uten at noe skjedde, så jeg så meg nødt til å møte opp personlig, selv om jeg grudde meg aldri så mye. Da jeg møtte opp på det lokale kontoret ordnet alt seg i løpet av en halvtime. Jeg fikk nærmest jobben på stedet, det gikk bare tre dager fra jeg hadde samtalen med konsulenten til jeg hadde min første arbeidsdag. Før det hadde jeg vært arbeidsledig i flere mnd. Kan ikke garantere at det vil være like lett for alle, men det er verdt et forsøk. Ønsker deg i alle fall lykke til! :)  

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis ikke noe galt med deg. Jobbmarkedet er vanskelig for unge mennesker. Det er svært mange som slåss om de jobbene som ikke krever utdannelse. En del av dem må søke mange stillinger før de får napp og kanskje forbli arbeidsledige.

På kort sikt er det riktig utforming av søknad og CV som kan øke sjansene dine mest. Bruk lang tid på å skrive søknad og CV til hver enkel jobb du søker på og forbered deg godt til de intervjuene du får.

Lenke til kommentar

Gi pokker'n i Manpower, har gått den veien selv. Bare send ut søknader å håp på det beste. Som alt annet så er Manpower styrt av penger, and money only" Sats på at du finner din vei til slutt, litt flaks skal alle ha i livet. Lykke til.

Lenke til kommentar

Benytt nettverket ditt, registrer deg på Linkedin, bruk Facebook, etc.... nettverk, nettverk, nettverk

Registrer deg hos ALLE bemanningsbyrå... har du noen med lokalt kontor så besøk de jevnlig, da vil de sannsynligvis prioritere deg.

Se gjennom Facebookbildene dine for å se hvordan du selv vil fremstå... JA, de sjekker deg trolig på FB før de kaller deg inn. Festbilder er en ting men la det gå en grense.

Så en annen ting... selv bittesmå plasser finnes mange flere bedrifter enn man skulle tro, det er bare å åpne øynene.

Gule sider, 1881, etc... få opp øynene når du er ute, les på skiltene på bygniingsvegger, etc... da finner du trolig masse bedrifter du ikke har lagt merke til før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...