Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Starte på vgs, pendle to timer hver dag.

Anbefalte innlegg

Hei :)

Til høsten starter jeg på vgs i Oslo. Bor nå i Fredrikstad. Får ikke lov til å flytte til Oslo pga. alder og økonomi.

Altså, det jeg lurer på er om det er noen som har pendlet til skole før og om det blir en vanesak eller om det er like ille hele tiden. Gruer meg veldig til å pendle hver dag, men allikevel er det denne skolen jeg har lyst til å gå på.

Når jeg har sagt til andre på min alder at jeg har tenkt å pendle til Oslo hver dag, har de alltid sett på meg som at jeg er syk som gidder å gjøre det. Og begynner snart å lure på om jeg faktisk er det.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg kjører fra og til jobb med bil hver dag og bruker ca 45 minutter hver vei.. Det blir utrolig drøyt i lengden.. Frister for meg og flytte inn til byen da mye av arbeidskolegaene mine bor der og den ellers for den sosiale biten, men jeg har ikke økonomi til det, og det er billigere å pendle selv med bil.. Da det er store forskjeller på leie av leilighet i byen og utenfor byen..

Så rent sosialt tror jeg det kan bli litt utfordring.. Da det er litt drøyt å pendle tilbake til Fredrikstad mens andre studenter kanskje planlegger sosiale sammenkomster lokalt i byen...

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å pendle fra hønefoss til drammen. Gikk dårlig. Men jeg tok buss, og du tar vel tog. Det gir deg mulighet til å gjøre lekser og lese på veien. Er en helt annen komfort enn buss.

Lykke til!

Hvordan skal du pendle?

Skal ta tog, ja. Kan tenke meg at jeg sover på vei til og evt. gjør lekser på vei fra.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å pendle fra hønefoss til drammen. Gikk dårlig. Men jeg tok buss, og du tar vel tog. Det gir deg mulighet til å gjøre lekser og lese på veien. Er en helt annen komfort enn buss.

Lykke til!

Hvordan skal du pendle?

Skal ta tog, ja. Kan tenke meg at jeg sover på vei til og evt. gjør lekser på vei fra.

Har ikke pendlet selv noen gang, men som Darkness sier så er nok det vesentlig bedre enn buss. Ihvertfall for min del behøver jeg ikke å følge med for å unngå å bli bilsyk. Da kan du surfe, lese eller gjøre lekser.

Lenke til kommentar

Lykke til!

Hvordan skal du pendle?

Har ikke pendlet selv noen gang, men som Darkness sier så er nok det vesentlig bedre enn buss. Ihvertfall for min del behøver jeg ikke å følge med for å unngå å bli bilsyk. Da kan du surfe, lese eller gjøre lekser.

Ja, hvert fall en positiv ting haha...

Lenke til kommentar

Ulempen med tog er vel at det fort kan bli forsinkelser grunnet signalfeil og lignende. Kjenner en som pendlet fra Fredrikstrad/Råde til Lillestrøm. Tok sin tid, men det gikk. Hvis det blir vanskelig, så får du heller vurdere å bytte skole etter førsteåret eller flytte.

Lenke til kommentar

Ulempen med tog er vel at det fort kan bli forsinkelser grunnet signalfeil og lignende. Kjenner en som pendlet fra Fredrikstrad/Råde til Lillestrøm. Tok sin tid, men det gikk. Hvis det blir vanskelig, så får du heller vurdere å bytte skole etter førsteåret eller flytte.

Ja, det verste som skjer er at jeg slutter etter ett år.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du velger å gå på skole i Oslo???

Og ja, jeg bor i Oslo og måtte ta t-banen til byen, og bare det blir man lei av i lengden. :p Plutselig er det er tre som har falt over sporet, snøkaos, en passasjer som må hentes med abulanse osv, som gjør at du blir forsinket. Det er selvfølgelig en ulempe. Men den største ulempen er at du etterhvert kommer til å føle deg utmattet og sliten. Dette vil igjen gå utover skolearbeidet, naturligvis. Jeg vet ikke når du må stå opp, men håper for din del at det er snakk om en skole i byen og at du ikke trenger å bytte transportmiddel. For bare det å måtte stå opp kl 0600 er et ork.

Lenke til kommentar

Og ja, jeg bor i Oslo og måtte ta t-banen til byen, og bare det blir man lei av i lengden. :p Plutselig er det er tre som har falt over sporet, snøkaos, en passasjer som må hentes med abulanse osv, som gjør at du blir forsinket. Det er selvfølgelig en ulempe. Men den største ulempen er at du etterhvert kommer til å føle deg utmattet og sliten. Dette vil igjen gå utover skolearbeidet, naturligvis. Jeg vet ikke når du må stå opp, men håper for din del at det er snakk om en skole i byen og at du ikke trenger å bytte transportmiddel. For bare det å måtte stå opp kl 0600 er et ork.

Det tar sin tid å kjøre med tog, så da kan han kanskje få litt mer søvn på toget...

Lenke til kommentar

Linjen de tilbyr i Oslo finnes ingen andre steder. Det er to skoler i Norge tror jeg som har denne linjen, og begge er i Oslo. Den ene skolen er en vanlig skole, men den fikk jeg ikke engang lov til å søke på fordi det var en skole bare for Oslo beboere, så den skolen jeg skal starte på er en privat skole. Så vi må betale for selve skolen + tog, så tror det er ganske liten sannsynlighet å flytte til Oslo når det er såpass dyrt.

En annen grunn, er at linjen som jeg skal starte på er en danselinje og jeg skal ta klasser på kvelden i Oslo. Har gledet meg til å kunne ta klasser i Oslo, da Norges beste danseskoler ligger også i Oslo. Har også en del folk jeg kjenner i Oslo, så på den fronten er det ikke noe stress.

Har ikke tenkt så veldig mye på det at det kommer til å bli stress å måtte pendle før nå, men på samme tid føler jeg at det er viktigere å hvert fall prøve å følge drømmene mine (har danset i 5 år og selv om lønnen ikke er den beste, har jeg veldig lyst til å prøve å leve av dans senere) og kanskje ha det ganske gøy de årene på videregående enn å gå på en hvilken som helst skole her i Fredrikstad bare for å gå på en skole.

Som Valdres 101 sier, jeg kommer til å sove på toget til Oslo. Gruer meg egentlig ikke til å ta toget til Oslo, da jeg vet jeg kommer til å enten sove eller surfe, er vel heller det å ta toget hjem igjen som kommer til å bli litt slitsomt.

Edit: Det tar ca. 10 min å gå fra Oslo S.

Endret av Bahaa
Lenke til kommentar

Linjen de tilbyr i Oslo finnes ingen andre steder. Det er to skoler i Norge tror jeg som har denne linjen, og begge er i Oslo. Den ene skolen er en vanlig skole, men den fikk jeg ikke engang lov til å søke på fordi det var en skole bare for Oslo beboere, så den skolen jeg skal starte på er en privat skole. Så vi må betale for selve skolen + tog, så tror det er ganske liten sannsynlighet å flytte til Oslo når det er såpass dyrt.

En annen grunn, er at linjen som jeg skal starte på er en danselinje og jeg skal ta klasser på kvelden i Oslo. Har gledet meg til å kunne ta klasser i Oslo, da Norges beste danseskoler ligger også i Oslo. Har også en del folk jeg kjenner i Oslo, så på den fronten er det ikke noe stress.

Har ikke tenkt så veldig mye på det at det kommer til å bli stress å måtte pendle før nå, men på samme tid føler jeg at det er viktigere å hvert fall prøve å følge drømmene mine (har danset i 5 år og selv om lønnen ikke er den beste, har jeg veldig lyst til å prøve å leve av dans senere) og kanskje ha det ganske gøy de årene på videregående enn å gå på en hvilken som helst skole her i Fredrikstad bare for å gå på en skole.

Som Valdres 101 sier, jeg kommer til å sove på toget til Oslo. Gruer meg egentlig ikke til å ta toget til Oslo, da jeg vet jeg kommer til å enten sove eller surfe, er vel heller det å ta toget hjem igjen som kommer til å bli litt slitsomt.

Edit: Det tar ca. 10 min å gå fra Oslo S.

Japp, det gir mening. Du må selfølgelig følge drømmen din!

Men du vet at du kan få borteboerstipend også? Anbefaler deg å sjekke det ut!

Lenke til kommentar

Jeg pendlet 3 mil hver vei til Bergen fra stedet jeg bor. Det tar rundt 35 minutter med bil, men med buss om morgenen tok det fort 50m-1t hver vei. Med kø på vei hjem var det ikke sjeldent jeg satt på buss i 1t15m på hjemveien. For min del ble det helt rutine. Satt på mobilen, hørte på musikk, sov ofte på veien til skole. Syntes ikke det var noe problem. Hvis jeg hadde en serie jeg så på eller fulgte med på, så fikk jeg gjerne med meg én episode per dag på turen hjem hvis jeg ikke sov. Null problem! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du venner deg fort til det. :) Selv innen Oslo kan det gå opptil en time før du er på jobb. Bruk tida til å sove eller lese lekser.

Lenke til kommentar

Jeg pendlet 3 mil hver vei til Bergen fra stedet jeg bor. Det tar rundt 35 minutter med bil, men med buss om morgenen tok det fort 50m-1t hver vei. Med kø på vei hjem var det ikke sjeldent jeg satt på buss i 1t15m på hjemveien. For min del ble det helt rutine. Satt på mobilen, hørte på musikk, sov ofte på veien til skole. Syntes ikke det var noe problem. Hvis jeg hadde en serie jeg så på eller fulgte med på, så fikk jeg gjerne med meg én episode per dag på turen hjem hvis jeg ikke sov. Null problem! 

Du venner deg fort til det. :) Selv innen Oslo kan det gå opptil en time før du er på jobb. Bruk tida til å sove eller lese lekser.

Så bra at noen endelig tror at jeg kanskje kommer til å venne meg til det, haha :D Tror det har mye og si hva innstillingen min er til det hele. Og når nesten alle jeg har snakket med angående alt dette er at jeg kommer til å bli så sliten og at det er umenneskelig, får man lyst til å bare drite i hele greia :p Men må bare prøve det.

Også, Meridies. Jeg har sjekket det ut, og tror jeg får i underkant av 3k i måneden. Så hvis man tar det roughly, så blir det 3k som jeg får + 2k (istedenfor å bruke det på tog kort) = 5k. Om jeg i det hele tatt får et sted for 5k så er allikavel tusen andre ting jeg må betale for (har egentlig ikke peiling på hvor mye det koster, men blir nok uansett for dyrt for mor og far haha + får ikke lov til å flytte 1. året uansett da jeg bare er 15).

Endret av Bahaa
Lenke til kommentar

Jeg pendlet Fredrikstad/Oslo i fjor, første året jeg gikk på UiO. Det gikk egentlig helt greit. Nå bodde jeg i 3 minutters gangavstand til togstasjonen i Fredrikstad, så det var ikke store avstanden der hvertfall. Toget er helt greit, særlig de mest moderne av dem. (De som likner på flytoget, såkalt type 73B.) Stillevogna på toget er gull verdt.

Lenke til kommentar

Jeg pendlet Fredrikstad/Oslo i fjor, første året jeg gikk på UiO. Det gikk egentlig helt greit. Nå bodde jeg i 3 minutters gangavstand til togstasjonen i Fredrikstad, så det var ikke store avstanden der hvertfall. Toget er helt greit, særlig de mest moderne av dem. (De som likner på flytoget, såkalt type 73B.) Stillevogna på toget er gull verdt.

Ja, kan tenke meg at jeg kommer til å bruke stillevogna. Men var toget liksom nesten stappa på morningen, eller var det nok med plasser? 

Lenke til kommentar

For bare det å måtte stå opp kl 0600 er et ork.

Velkommen blant de voksne! Faktisk er det mange som må dra hjemmefra på det tidspunktet eller før, for å komme seg på arbeid i rett tid. Bare du legger deg tidlig nok, går det som en lek, men for bortskjemte skoleelever med dårlige døgnvaner, er det nok en overgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvilken avgang man tok. Min erfaring er at hvis man er litt småfrekk og kommer seg nesten først inn i vogna, så får du sitteplass. Stillevognen er alltid den vognen som peker retning Oslo, hvis det er snakk om de nye flytog-ish togene.

På vei hjem fra Oslo er det verdt å merke seg at toget kommer frem til plattformen 10 min før avgang, så det er greit å være tidlig ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...