Dufen Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) . . Endret 15. oktober 2015 av Dufen 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Human-Etisk forbund har informasjon om dette: http://www.human.no/Om-oss/Medlemskap/Utmelding-av-Den-norske-kirke/ 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Aner ingenting om dette men har hørt at om du kun melder deg ut, og ikke inn i noe annet går fortsatt "kirkeskatten" til kirken... Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Meldte meg selv ut for en tid tilbake, aldri opplevd noen hets, bare posetiv tilbakemelding om at jeg gjør et bevist valg og ikke er medlem av noe jeg ikke står inne for selv.. Når det gjelder "Kirkeskatten" så får Kirken et vist antall beløp bergnet på antall medlemmer, så mindre medlemmer mindre penger.. Jeg meldte meg enkelt og greit ut da det var valg, her kunne man enkelt krysse av for "Er listet som medlem grunnet feil" Selv om det egentlig betydde "Jeg ønsker å melde meg ut". Var en sak om det i media i forkant av valget.. Endret 31. juli 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg skal melde meg og sønnen min ut av kirka. Grunnene til dette skal de som er troende drite en lang vei i og det kommer personangrep om dette blir satt spørsmåltegn ved.... Det jeg lurer på i så henseende er om noen har erfaringer å dele? En kompis meldte seg ut, men måtte virkelig jobbe for å få det til. Det viser seg nå at sønnen hans, som aldri har vært døpt, også er medlem i kirka. Dette uten hans eller moras viten. Jeg prøvde å melde meg ut lokalt, men etter at jeg var i kirka å leverte skjemaet dere fikk jeg skjemaet i postkassa noen dager seinere... med en post-it lapp med beskjed om å levere den til hovedkontoret i Oslo. Så stakk innom der, fant noen å klage til, og fikk se meg bli slettet fra systemet deres manuelt. Tilfredsstillende. Sønnen hans var nok meldt inn da unger blir meldt inn (semi-)automatisk dersom én eller begge foreldre er medlemmer. Aner ingenting om dette men har hørt at om du kun melder deg ut, og ikke inn i noe annet går fortsatt "kirkeskatten" til kirken... Ikke korrekt. Se svaret mitt til Krozmar for detaljer. Meldte meg selv ut for en tid tilbake, aldri opplevd noen hets, bare posetiv tilbakemelding om at jeg gjør et bevist valg og ikke er medlem av noe jeg ikke står inne for selv.. Når det gjelder "Kirkeskatten" så får Kirken et vist antall beløp bergnet på antall medlemmer, så mindre medlemmer mindre penger.. Kirka, eller Den Norske Kirke (DNK) får penger uavhengig av antall medlemmer. Vel, formelt sett uavhengig av antall medlemmer - hvis halvparten av medlemmene melder seg ut så vil nok beløpet de får synke en del. Men det vil ikke synke med halvparten. Mye av pengene de får går til vedlikehold av en del av kirkebyggene. Summen som DNK får deles på antall medlemmer de har. Dette beløpet, penger pr. medlem, er det som avgjør hvor mye alle andre trossamfunn får. Så hvis kirka får 3 420 000 000 kroner et år (realistisk tall), og har 3.8 millioner medlemmer (noe de har), så blir det da 900 kroner per medlem. Hvis f.eks. kirka til det flygende spagettimonsteret har 12 000 medlemmer så får de da 90012 000 = 10 800 000 kroner. En artig konsekvens av dette er at dersom en person melder seg ut av DNK, uavhengig av om personen melder seg inn noe annet sted, så påvirker det ikke hvor mye penger DNK får. Men det gjør at alle andre trossamfunn får bittelittegranne mer penger, fordi pengesummen pr. medlem i DNK går opp... som gjør at pengesummen pr. medlem går opp for alle andre trossamfunn. En annen mindre artig konsekvens er at de 500 000 av oss nordmenn som ikke er med i et trossamfunn betaler like mye skatt som alle andre, men har ikke disse godene. Litt irriterende, igrunn. 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Meldt meg ut 2 ganger, men de melder deg inn igjen, er på tide å legge ned skiten. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg skal melde meg og sønnen min ut av kirka. Grunnene til dette skal de som er troende drite en lang vei i og det kommer personangrep om dette blir satt spørsmåltegn ved.... Det jeg lurer på i så henseende er om noen har erfaringer å dele? En kompis meldte seg ut, men måtte virkelig jobbe for å få det til. Det viser seg nå at sønnen hans, som aldri har vært døpt, også er medlem i kirka. Dette uten hans eller moras viten. Jeg prøvde å melde meg ut lokalt, men etter at jeg var i kirka å leverte skjemaet dere fikk jeg skjemaet i postkassa noen dager seinere... med en post-it lapp med beskjed om å levere den til hovedkontoret i Oslo. Så stakk innom der, fant noen å klage til, og fikk se meg bli slettet fra systemet deres manuelt. Tilfredsstillende. Sønnen hans var nok meldt inn da unger blir meldt inn (semi-)automatisk dersom én eller begge foreldre er medlemmer. Aner ingenting om dette men har hørt at om du kun melder deg ut, og ikke inn i noe annet går fortsatt "kirkeskatten" til kirken... Ikke korrekt. Se svaret mitt til Krozmar for detaljer. Meldte meg selv ut for en tid tilbake, aldri opplevd noen hets, bare posetiv tilbakemelding om at jeg gjør et bevist valg og ikke er medlem av noe jeg ikke står inne for selv.. Når det gjelder "Kirkeskatten" så får Kirken et vist antall beløp bergnet på antall medlemmer, så mindre medlemmer mindre penger.. Kirka, eller Den Norske Kirke (DNK) får penger uavhengig av antall medlemmer. Vel, formelt sett uavhengig av antall medlemmer - hvis halvparten av medlemmene melder seg ut så vil nok beløpet de får synke en del. Men det vil ikke synke med halvparten. Mye av pengene de får går til vedlikehold av en del av kirkebyggene. Summen som DNK får deles på antall medlemmer de har. Dette beløpet, penger pr. medlem, er det som avgjør hvor mye alle andre trossamfunn får. Så hvis kirka får 3 420 000 000 kroner et år (realistisk tall), og har 3.8 millioner medlemmer (noe de har), så blir det da 900 kroner per medlem. Hvis f.eks. kirka til det flygende spagettimonsteret har 12 000 medlemmer så får de da 90012 000 = 10 800 000 kroner. En artig konsekvens av dette er at dersom en person melder seg ut av DNK, uavhengig av om personen melder seg inn noe annet sted, så påvirker det ikke hvor mye penger DNK får. Men det gjør at alle andre trossamfunn får bittelittegranne mer penger, fordi pengesummen pr. medlem i DNK går opp... som gjør at pengesummen pr. medlem går opp for alle andre trossamfunn. En annen mindre artig konsekvens er at de 500 000 av oss nordmenn som ikke er med i et trossamfunn betaler like mye skatt som alle andre, men har ikke disse godene. Litt irriterende, igrunn. Da har jeg sjekket her og du har delvis rett, kirka baserer seg på et statsbudsjett og ikke medlemstall som jeg kommer tilbake til...Dette ifølge Human-Etisk forbund: Den norske kirke (Dnk) mottar et budsjettert beløp, og ikke støtte per medlem. Det vil si at dersom du melder deg ut av Dnk, og inn i et annet tros- eller livssynssamfunn, vil Dnk motta det samme beløpet, men det tros- eller livssynssamfunnet du melder deg inn i kan kreve det samme beløpet per medlem som det blir dersom man deler det budsjetterte beløpet kirken mottar, på antall medlemmer de oppgir å ha. Ellers fant jeg dette: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Tilskudd-til-tros-og-livssynssamfunn-utenfor-Den-norske-kirke-2015/id2394171/ Her ser man at satsen for å beregne offentlig støtte bassert på tilskuddet staten gir til DNK, som ikke er 3,4milliarder, men 1,9 milliarder.. Noe som gir en støtte pr medlem på kroner 486.- for andre tro og livssynsamfunn, og dette er det ingen automatikk i.. Her må det sendes inn søknad til fylkeskommune og kommune.. Og alle penger som ikke blir brukt opp av en pott som blir budsjertert dette vil jo i neste revisjon ikke bli overført, men bli brukt til noe annet.. Så det faller jo oss uten tilhørighet av en religion til gode men også alle andre.. Men vi sløser iallefall ikke pengene våre vekk på noe vi ikke tror på.. Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Sjekk ut http://www.utmelding.no for informasjon om utmelding av kirken og forumtråden på Freak: http://freak.no/forum/showthread.php?t=273424 Endret 31. juli 2015 av kjekset Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 (endret) . Endret 14. oktober 2015 av [email protected] 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Tror det kreves samtykke av begge foreldre før kirken blir fornøyd. Om den i det hele tatt noensinne blir fornøyd. Du må regne med en helvetes runddans ihvertfall for å få deg selv eller noen utmeldt, om dere allerede er oppført i manntallet. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 I praksis er det bare å trappe opp på kommunekontoret og få snakke med kirkevergen og be om å få melde seg ut.. Da fyller man ut et skjema, signerer og alt er bør bli registrert i rimelig kort tid etterpå om kirkevergen har noen handlingskraft Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Da har jeg sjekket her og du har delvis rett, kirka baserer seg på et statsbudsjett og ikke medlemstall som jeg kommer tilbake til...Dette ifølge Human-Etisk forbund: Den norske kirke (Dnk) mottar et budsjettert beløp, og ikke støtte per medlem. Det vil si at dersom du melder deg ut av Dnk, og inn i et annet tros- eller livssynssamfunn, vil Dnk motta det samme beløpet, men det tros- eller livssynssamfunnet du melder deg inn i kan kreve det samme beløpet per medlem som det blir dersom man deler det budsjetterte beløpet kirken mottar, på antall medlemmer de oppgir å ha. Ellers fant jeg dette: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Tilskudd-til-tros-og-livssynssamfunn-utenfor-Den-norske-kirke-2015/id2394171/ Her ser man at satsen for å beregne offentlig støtte bassert på tilskuddet staten gir til DNK, som ikke er 3,4milliarder, men 1,9 milliarder.. Noe som gir en støtte pr medlem på kroner 486.- for andre tro og livssynsamfunn, og dette er det ingen automatikk i.. Her må det sendes inn søknad til fylkeskommune og kommune.. Nei. Du glemmer at trossamfunn mottar penger både fra staten og kommunene. Til sammen blir det 3-4 milliarder, uten at jeg husker det nøyaktige tallet. Søknader må sendes ja, men ærlig talt, hvilke trossamfunn sender ikke inn en søknad for mye "gratis" penger. Og alle penger som ikke blir brukt opp av en pott som blir budsjertert dette vil jo i neste revisjon ikke bli overført, men bli brukt til noe annet.. Så det faller jo oss uten tilhørighet av en religion til gode men også alle andre.. Men vi sløser iallefall ikke pengene våre vekk på noe vi ikke tror på.. Men som jeg påpekte så vil det å melde seg ut av DNK føre til at alle andre trossamfunn får mer penger. "Våre" penger brukes fortsatt på dette tullet, bare i enda større grad. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Jeg meldte meg ut av kirken for et par år siden. Sendte et signert brev (https://kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/medlemskap/2014/skjema-for-inn--og-utmelding/utmelding_dnk_bm.pdf) til min lokale menighet, og fikk svar en uke etterpå om at jeg var utmeldt. No problem. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Jeg meldte meg ut av kirken for et par år siden. Sendte et signert brev (https://kirken.no/globalassets/kirken.no/om-kirken/medlemskap/2014/skjema-for-inn--og-utmelding/utmelding_dnk_bm.pdf) til min lokale menighet, og fikk svar en uke etterpå om at jeg var utmeldt. No problem. Har også måtte melde meg ut av jukseklubben til jesus to ganger... Og har gjort det til fast desember tradisjon å sende det lokale kirke kontoret en mail med spørsmål om jeg og gutta mine fremdeles er ute av klørne til jesus mobben... For de driter tynt i å gjøre deg oppmerksom på at de har meldt deg inn igjen, jeg ble sist meldt inn igjen i 2003, LENGE etter den mye omtalte "listevasken" de liksom hadde i 1999.... Problemet er at DNK ikke har penger til å gjøre dette ... lizzom... Sist jeg skjekket sto det ikke mindre enn godt over 300 milliarder på kontoen til kirken, men de skal jo ikke betale for dette selv, å nei... Dessuten så er det jo om å gjøre å holde norge kristent og siden løgner er velkjent for kristne så gjør det jo ikke noe om de juger om dette hvor mange som faktisk er kristne heller... Som jegeren sa, fryser'n skal fylles og da gjør det jo ingenting om "dyret" han skøt hadde på seg anorakk og plukket bær... På høy tid denne ordningen revurderes!!! Utmeld ALLE som står oppført som medlem av den norske kirken ut, slett det programmet med lister, sett en strek over loven som bestemmer at barn med minst en av foreldrene i denne klubben automagisk blir medlem (egentlig er skikkelig teit lov, tenk deg ramaskriket om ungen din ble innmeldt i Høyre om en av foreldrene sto der...) og la de som besverger seg slik overtro gjøre en aktiv handling for å melde seg inn igjen... På den måten ville vi fått ordentlige og reele tall på hvor mange kristne det faktisk er i landet... Og jeg mistenker det er derfor de ikke gjør det, for når det virkelige tallet faktisk kommer på banen vil nok de milliardene vi søler bort på denne overtroen bli i overkant av hva vi syntes vi kan forsvare... I samme slengen kan overføringer bortfalle, de som besverger seg til jesus kan selv betale for husene, og loven om at vedlikeholdet av disse ubrukelige husene tilfaller kommunen skal bortfalle, som sagt, de som har jesus som hobby kan saktens betale for hobbyen sin selv også... Her jeg bor hadde kirken et belegg på 0,6% av innbygger taller ifjor... Skolens jule avsluttning sto for 10% av det belegget... I år gadd ikke 17 mai toget å stoppe der for å la elevene høre på løgnene om jesus (guttungen har jeg fritatt for slikt..), da ingen fant noen god grunn til hvorfor elever skulle være nødt til å høre på presten stå der å juge på nasjonal dagen, (dette er også en "tradisjon" de kristne har fått til med tvang...), til stor sorg for presten, som selvfølgelig mente at jesus burde ha stor betydning på 17 mai... Går man inn i en kirke på en vanlig søndag ser man fort at kirken er i mega krise. For der, knapt nok mange nok til å fylle første rad i selv de minste kirkene, sitter en kisteklar gjeng som omtrent var født før kirken ble oppført, selv om det står anno 1771 på utsiden... Når den generasjonen blir borte lurer jeg på hvem presten skal juge til... Tilfeldige forbi passerende? Rundkjørings preken? Eller kanskje på utsiden av søndags åpne butikker? Døds støtet til denne urimelige overtroen vi alle må batale for er nær, homokampen i kirken i dag er bare døds kramper... I fjor meldte dobbelt så mange seg ut av kirken som året før fordi kirken nå faktisk viser hva for en intolerant og lite brukbar "medspiller" i samfunnet den er og i år blir det vel rekord... Men det hjelper VELDIG lite når systemet til kirken melder folk automatisk inn igjen ved hjelp av folkeregisteret... og tvinger folk til å måtte sjekke en gang i året for å gjenta utmeldingen... På toppen av dette er dette grov medlems fusk, noe ALLE andre foreninger og livssyns organisasjoner ville blitt straffet for, men som kirken slipper straff for fordi de har et så dårlig system... Jeg kan si deg såpass at den unnskyldningen hadde ikke holdt for noen andre... Så få slutt på denne ordningen! Den har allerede overlevd seg selv med hundre år og burde ha vært stoppet i forrige århundre, når kirken mistet tvangen til å prakke jesus på alt og alle..... 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Gjorde det enkelt og bare meldte meg inn i HEF og ble dermed auto utmeldt av presteskapet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Gjorde det enkelt og bare meldte meg inn i HEF og ble dermed auto utmeldt av presteskapet. Fikk brev fra HEF når min mellomste skulle konfe seg for noen år siden om å melde ham ut av kirken da han ville konfe seg i regi av HEF... Det måtet vi gjøre selv og siden da har min mellomste stått som medlem av HEF og kan derfor ikke røres av DNK... Selv om de gjerne gjør det også har jeg latt meg fortelle... Jukseklubben til jesus har forskjørsrett her ser det ut til... Lenke til kommentar
G Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Var på Navnefest en eneste gang i livet, da noen i slekten ga navn til barnet sitt gjennom HEF (humanetisk forbund). Vil ikke akkurat si det var særlig til fest der da. Men, så spørs det jo hva man legger i begrepet fest Lenke til kommentar
G Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Skal jeg melde meg ut, gidde å få det gjort, så må jeg ihvertfall ha et vettugt alternativ å være medlem av, tenker jeg.. Eller bli leder av en org. selv, og få pengene dit. Er det snakk om en ca. kr 500,- i året, elns? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Var på Navnefest en eneste gang i livet, da noen i slekten ga navn til barnet sitt gjennom HEF (humanetisk forbund). Vil ikke akkurat si det var særlig til fest der da. Men, så spørs det jo hva man legger i begrepet fest Det er vel litt hva man legger i det også... Er neimen ikke noen fest å være i en barnedåp heller... Man får gjerne en time med jesus reklame på toppen av tullet med å skvette vann man innbilder seg inneholder noe annet enn vann fordi noen har mumlet over vannet på en unge... Latterlig skikk... Skal jeg melde meg ut, gidde å få det gjort, så må jeg ihvertfall ha et vettugt alternativ å være medlem av, tenker jeg.. Eller bli leder av en org. selv, og få pengene dit. Er det snakk om en ca. kr 500,- i året, elns? Personlig syntes jeg HEF var et godt alternativ jeg... Når sant skal sies gadd jeg ikke å melde meg inn der før gutta mine ville konfes i HEF sin regi... Men nå når jeg står der er jeg sikret en begravelse i regi av HEF (gratis til og med...) og slipper å havne i klørne på juga fantene i kirken der jeg måtte plage de som gidder å møte opp i min begravelse med jesus reklame. De har også et skjema du kan skrive din siste vilje på (hva som skal spilles i din begravelse, hvor restene skal ligge (gravlund, felles gravlund, med stein, uten stein eller strøs over havet eller i skogen (må foreligge en godkjennesle av akse strøing fra fylkesmannen FØR du dør da...)) Står og vipper mellom en anonym grav og aske strøing jeg... En stein tror jeg ikke at jeg vil ha, ser på det som totalt bortkastet... Uansett skal jeg kremeres... Og jeg håper noen av mine organer kan redde liv når jeg dør, det ville vært utrolig kult Begravelsen trenger heller ikke å være i et hus eller inne... Og forretteren fra HEF er som sagt gratis, betalt mellom medlems kontigenten. Og en ting til som er fint med å være medlem av HEF er at kirken ikke får klørne i deg igjen, ihvertfall håper jeg det... Min siste vilje dokumentet likte jeg og kan finnes her http://human.no/Seremonier/Humanistisk-gravferd/min-siste-vilje/ . Man trenger ikke å være enig i alt og et i HEF, det er ikke noe mål for dem og det er bra Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Min egen utmelding gikk veldig greit. Jeg signerte den dagen jeg fylte 18 år (som nå er noen år siden), og har fått skriftlig dokumentasjon der denne datoen er lagt til grunn. Jeg opplevde å få stemmeseddel til kirkevalget (eller hva det nå heter) senere det samme året, men siden har de visst klart å oppdatere systemene sine slik at jeg har sluppet flere slike – noe jeg tar som et tegn på at jeg er utmeldt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå