AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg er en jente på 17, har lenge mislikt min far og dette er ikke bare sånn vanlig far-datter type "fjortishat". Alt han gjør irriterer meg sterkt, og jeg klarer ikke å stole han. Når jeg var ca. 10 år, var han utro mot min mor, og det endte med separasjon og at han flyttet ut -og inn til elskerinnen sin (som også var en gift småbarnsmor...). Når elskerinnen etter bare et par måneder dumpet og kastet han ut, kom han krypende tilbake til oss hjemme, og min mor hadde ikke samvittighet til å ikke ta han tilbake, så han flyttet altså inn igjen til oss (3 barn og kone, og vi bor alle fortsatt sammen i dag). Jeg forstod ikke hvordan han kunne gjøre noe sånn, men jeg var kanskje litt for ung til å forstå på det tidspunktet, men per dags dato så skjønner jeg det ikke, og misliker han sterkt for det. Foreldrene mine krangler ofte mye, om alt mulig. Om vi ikke er enige med det han mener, sier han at hele familien "rotter" seg sammen mot han, men det er fordi han er urimelig og oppfører seg enten som en 5 åring eller en gammel grinete mann som henger igjen fra i steinalderen. I slutten av juni skulle vi alle bestemme oss for hvor vi skulle dra på ferie, vi kommer med forslag men min far avslår alt og sier at det enten er for dyrt, for langt å reise, eller så ville ikke han dit. Han ville bare reise steder vi hadde vært før, ellers ble han ikke med på noe tur. Det endte med en stor krangel der hele familien var involvert, det varte noen uker kanskje, og til slutt ble det altså INGEN ferie på hele familien, fordi han nekter å dra steder han ikke har vært før, og vi vil ikke at han skal få viljen sin......?? Han nekter også oss andre i å bruke bilen og dra på en dagstur fordi han ikke vil gjøre det vi vil, eller lar ikke oss bruke bilen. Han smugrøyker, noe jeg tror kun jeg vet fordi jeg har bustet han et par ganger. Nesten hver kveld i ferien og i alle helger vanligvis, drikker han veldig mye, og blir ofte veldig full foran hele familien. Han sitter også alltid å smatter, og snakker med mat i munnen. Jeg blir så irritert at jeg ikke klarer å være i samme rom som han. Han var også gift før han traff min mor, og har 2 andre voksne barn med den damen. De er jo da mine halvsøsken. Min far holder ikke kontakt med de, og snakker kanskje med de toppen 2 ganger i året. Det er ikke det at de bor så fryktelig langt borte heller. Han snakker kun med de når han vil låne hytten deres, overnatte hos de, eller rett og slett bare snylte på de virker det som. Det får meg til å tenke på hvordan han vil være med meg når jeg blir voksen og flytter bort, vil han holde like lite kontakt med meg som med dem? Dette ble litt langt, men trengte å få ut litt frustrasjon og irritasjon... Han er en grinete, sur og på kanten til slem fyr. Hvordan skal jeg klare å takle han og bli mer tolerant over han? Det er ikke sånn at jeg slenger igjen døren bak meg og går når jeg ikke får viljen min osv, men når han er så urimelig hele tiden, blir jeg irritert og sur på han. Noen som har vanskelige forhold til en forelder, og hvordan har det gått? Anonymous poster hash: 1c9b9...f9d Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) For et bra svar Rioter, jeg tror virkelig TS føler seg bedre nå. Til TS; Du skal ikke behøve å takle sånn dritt. Beste rådet, som egentlig er meningsløst å gi, er å prøve å ignorere ham. Gå videre med livet ditt uten å la en dust påvirke deg. Man kan ikke alltid lukke øynene og bruke argumentet "det er familie", prøv å tenk hva du hadde gjort hvis dette bare var en hvilken som helst annen person. Edit; Hmmm, det gode svaret til Rioter ble visst vekk Endret 31. juli 2015 av Dante's Inferno 1 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Altså, ut fra det du beskriver er jeg enig i at han ikke virker som en grei far, men har du prøvd å ta opp disse problemene med han personlig? Fortell han det du skriver her på diskusjon, fortell han at du misliker måten han oppfører seg på ovenfor familien, at han drikker seg full åpenlyst, og at han er konstant grinete og sur. Fortell han at du som hans datter ønsker deg en bedre forhold til din far, og at han derfor må slutte å oppføre seg som en 5-åring. Fortell han at du fortsatt bærer nag, fordi han var utro mot din mor, og at du noen ganger skulle ønske han aldri hadde flyttet inn igjen. For noen ganger kan det hende man tar dette til seg, da det er vondt å høre slik fra sin egen datter, men dessverre finnes det jo også tilfeller hvor han enten fortsetter eller blir værre. Sistnevnte tilfelle er jo relevant om din far faktisk er slem, men det er jo alltid verdt å finne ut av. Men for all del, du må finne et tidspunkt å fortelle dette på når han er edru. Endret 1. august 2015 av Meridies Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 @Meridies; Har du erfaring med å snakke med slike personer? Det er totalt meningsløst å nevne det for ham, han kommer til å gå i forsvar og muligens bli enda verre da han antagelig vil føle det som et angrep. Det beste TS kan gjøre er å bare lufte seg litt her og litt der så det verste trykket blir vekk. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2015 Altså, ut fra det du beskriver er jeg enig i at han ikke virker som en grei far, men har du prøvd å ta opp disse problemene med han personlig? Fortell han det du skriver her på diskusjon, fortell han at du misliker måten han oppfører seg på ovenfor familien, at han drikker seg full åpenlyst, og at han er konstant grinete og sur. Fortell han at du som hans datter ønsker deg en bedre forhold til din far, og at han derfor må slutte å oppføre seg som en 5-åring. Fortell han at du fortsatt bærer nag, fordi han var utro mot din mor, og at du noen ganger skulle ønske han aldri hadde flyttet inn igjen. For noen ganger kan det hende man tar dette til seg, da det er vondt å høre slik fra sin egen datter, men dessverre finnes det jo også tilfeller hvor han enten fortsetter eller blir værre. Sistnevnte tilfelle er jo relevant om din far faktisk er slem, men det er jo alltid vært å finne ut av. Men for all del, du må finne et tidspunkt å fortelle dette på når han er edru. Har prøvd og ta det opp, har fortalt han utallige ganger at jeg syns han oppfører seg så frekt mot meg og hele familien, og at han bare er selvopptatt og egoistisk. Som Dante's Inferno sier, så går han i "forsvar", og sier nå at hele familien elger seg sammen mot han og han har rett og slett bare blitt verre. Min mor er syk og har kreft, så han "kan" liksom ikke gå i fra henne heller, og det vil jeg ikke heller fordi jeg vet at min mor trenger støtte. Og det at min mor er syk, er litt av grunnen til at jeg syns han VIRKELIG oppfører seg som en idiot, når han ikke engang unner henne (min mor) noen gode stunder og for eksempel en fin ferie sammen, så vet jeg ikke hva jeg syns om han lenger. Det er altså til ingen nytte å snakke med han, selv om jeg gjør det rolig og på tomannshånd, så blir han sint og sier at jeg ikke skal snakke til han sånn osv... Anonymous poster hash: 1c9b9...f9d Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg skjønner at du har problemer med mye med faren din, men kan også forstå (ut i fra det du skriver) at han synes dere rotter dere sammen. Det kan høres slik ut når det gjaldt ferien i hvert fall. Dere er jo like ille alle sammen, når ingen er villige til å inngå et kompromiss. For å være helt ærlig, så tenker jeg at det er noe mor og far må få avgjøre sammen. Så klart kan dere barna komme med ønsker, men til syvende og sist så er det vel foreldrene deres som betaler, og da er det de som bør bestemme. Så får dere barna velge om dere vil være med eller ikke. Samme tenker jeg om utroskapen. Det er noe som er mellom far og mor. Det er ikke noe du som 10 årig burde belemres med, og som 17 åring er det fremdeles noe som er mellom din mor og far. Kanskje du burde se om du kunne fått noen å prate med, så du får bearbeidet det og lagt det bak deg? Angående drikkingen så skjønner jeg at det er et problem å forholde seg til, og at det kan være med på å ødelegge relasjonen deres. Uavhengig av grunn, så er ikke det noe barn skal utsettes for. Har han alltid drukket mye, eller kan det være at kreften til moren din er hardt for han å takle? Jeg tror nok at jeg rett og slett hadde trukket meg unna hvis jeg var deg. Forhåpentligvis vil forholdet deres forandre seg når du flytter ut og får ham litt på avstand. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Dette ble litt langt, men trengte å få ut litt frustrasjon og irritasjon... Han er en grinete, sur og på kanten til slem fyr. Har han i det minste en god egenskap eller noe ved seg, som alle kan like? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå