Dolandyret Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Hei! For en stund siden kjøpte jeg meg en 2000 modell BMW E46 320D M-Sport (Stasjonsvogn). Har øvelseskjørt med den i snart ett år (snart 18), og alt har gått greit, men har i det siste begynt å gå litt lei av felgene mine. Når en ser på bilen bakfra ser det nesten ut som om de sitter midt under bilen Har ikke mulighet til å ta av hjulene for å sjekke innpressen på felgene, men det ser ut som jeg har ca. 2cm å gå på bort til hjulbuen bak, og 1-1.5cm fremme. Felgene som sitter på nå er 8x17 (tror jeg, utifra mål), med 225/40/R17 dekk. Jeg er på ingen måte noen bilfantast og jeg har svært liten peiling på dette med innpress, felgbredde, dekkbredde etc. og det er derfor jeg spørr dere om hjelp. Jeg har prøvd å søke litt rundt, men finner ikke helt svar på det jeg lurer på - Først kan jeg jo spørre; er det noen som veit maksimalt innpress jeg kan ha på felgene mine uten at de slår opp i hjulbuen (flushed) på E46 karosseri? - Noe annet jeg lurer på er: Om jeg velger å kjøpe bredere felger, f.eks. 10x18" i steden for 8x18", vil jeg da trenge mindre inpress siden felgene er bredere? Eller blir de bare på en måte bredere innover? (Rart formulert, men prøvde mitt beste)- Når jeg kjøper dekk, burde jeg kjøpe dekkene like brede som felgen? Om jeg f.eks. kjøper 10x18" felger, burde jeg da kjøpe 10*2.54=250mm bredt dekk? Veldig takknemlig for eventuelle svar. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) I følge boltsirkel.no er dette standard på E46: 5-120 (boltsirkel) 42 (innpress) 72,5 (nav) B12x1,50 (bolt) Det kan være greit å finne noen felger du liker (som du vet passer E46, og det bør være mange), og deretter undersøke forumer osv. for å finne erfaringer på felgbredde, dekk, osv. Ikke mye til hjelp her, men nå har du i hvert fall noen tall å gå utifra. Husk at regelverket sier at du kan avvike innpress med 15 mm, altså 7,5mm på hver side Endret 31. juli 2015 av Vertical^ Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Du kan for det første sjekke opp standard innpress i vognkortet, evt. slå opp regnummeret med appen til vegvesenet. Lovlig så kan du ikke endre sporvidden med mer enn 15mm enn det som er oppgitt i vognkort, som i praksis er 7,5mm per hjul. 42mm høres ut som riktig på E46. Du kan generelt bruke hjul fra både E36 og E9x som har rundt 40 i innpress. 5-serie og 7-serie bruker rundt 20 mm. Høyere innpress betyr at hjulene sitter lenger inn mot midten av bilen og lavere betyr at de stikker mer ut. Legger ved et bilde på slutten så det er lettere å fatte. Boltsirkelen er 5x120 og nav 72,56, noen ganger omtalt som enten 72,5 eller 72,6. Større nav er mulig å bruke med senterringer, mens mindre vil ikke passe. Innpresset alene sier ikke så mye, du må huske at det er beregnet fra midten av felgen. Det vil derfor være ganske mye forskjell med 7,5 og 10 når de har samme innpress. Bredde på dekk er ikke alltid 1 til 1 med bredde på felg. 225/45 passer f.eks veldig fint på 8x17, som da er en 203mm bred felg, det er det jeg har på vinterfelgene mine. På sommer har jeg nå 225/45R17 på en 7,5 felg, men skal bytte til en 8,5 felg. Jeg har også brukt 215/45R17 på en 8,5 bred felg og det ga litt dekkstrekk. En annen ting å huske på er at om du har XDrive fra BMW så må du passe på forskjellig deminsjon foran og bak. Rulleomkretsen skal ikke avvike mer enn 1%. Det trenger heller ikke å være ulik dimensjon, men slitte hjul foran/bak kan få avviket utenfor. Det kan starte med at man merker "hakking" ved pådrag og i verste fall ende opp med at fordelerkassen tar kvelden. Gitt at du har XDrive. Bilde: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå