Kneipp Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg installerte win10 i går, clean install. Jeg har en ssd som dedikert os disk, pluss 2 lagringsdisker i oppsettet mitt. Det jeg gjorde under installeringen var å slette alle de forskjellige 'system reserved' partisjonene før install. Funket helt fint, win10 er installert med en ny, litt større system reserved' partisjon. Men jeg slettet også en partisjon tilhørende en av lagringsdiskene, WD3TB, en MSR partisjon som har med GPT å gjøre https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Reserved_Partition Mistet ingen filer, alt er intakt på disken. Se bilde. Spørsmålet mitt handler om jeg kan trygt 'extend' eller sveise sammen hele disken igjen. Altså slenge sammen den slettede msr partisjonen sammen med hoved partisjonen uten problemer? Har søkt litt på emnet og det kan virke som at dette lar seg gjøre så lenge disken ikke brukes for os. Altså kun som en lagringsdisk. Jeg ville bare spørre om råd for jeg eventuelt tar steget Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Det går ikke, fordi 'Unallocated' er til venstre. Dvs den er foran partisjonen du vil utvide. Man kan bare modifisere en partisjon ved å forandre lengden. Det er en mye større oppgave å flytte starten, da må alle sektorene flyttes. Kan ta et døgn eller mer. Det er dessuten lite å bry seg med, det er bare 0.004% av disken. Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 31. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2015 Ja, det er lite å bry seg med. Det er snakk om 128 mb. Men jeg tenker orden og ryddighet. Jeg vil ha noenlunde kontroll. Nå har jeg gjort det, se bilde Resutatet ble dynamisk, senneps gul Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Det går ikke, fordi 'Unallocated' er til venstre. Dvs den er foran partisjonen du vil utvide. Man kan bare modifisere en partisjon ved å forandre lengden. Det er en mye større oppgave å flytte starten, da må alle sektorene flyttes. Kan ta et døgn eller mer. Det er dessuten lite å bry seg med, det er bare 0.004% av disken. Er du helt sikker på dette? Jeg er helt enig om det var for å flytte starten til høyre, altså gjøre det utildelte området større. Men her er det jo snakk om å flytte en til venstre, en vei som ikke "drar" med seg eksisterende data på partisjonen. Edit: Testet med Aomei. Har tre partisjoner på en disk. Første partisjon er helt tom. Reduserte størrelsen på den bittelitt fra høyre side. Så tok jeg den midterste partisjonen og utvidet til venstre inn i det utildelte området. Den midterste partisjonen inneholder ca 200GB data. Utvidelsen tok bare et par sekunder, altså, dataene ble ikke flyttet, men i stedet er det nå et tomt område fremst på den midterste partisjonen tilsvarende størrelsen på området jeg flyttet, ca 500MB. Vet dette ikke er hundre prosent likt trådstarters situasjon. men vil tro det skulle bli likeens hos han. Endret 31. juli 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Resutatet ble dynamisk, senneps gul Da har du gjort noe annet enn 'extend'. Hvis det ikke var noe data på disken så er det ikke noe problem, bare å slette partisjonen og lage en ny som dekker hele disken. Men du har også konvertert disken til Dynamisk. Ser ingen grunn til å gjøre det. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Edit: Testet med Aomei. ...Utvidelsen tok bare et par sekunder ... Har ikke brukt Aomei, men tipper det du har gjort er bare begynnelsen. Programmet viser deg hvordan resultatet vil bli når det er ferdig. Men du har ikke startet prosessen. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Edit: Testet med Aomei. ...Utvidelsen tok bare et par sekunder ... Har ikke brukt Aomei, men tipper det du har gjort er bare begynnelsen. Programmet viser deg hvordan resultatet vil bli når det er ferdig. Men du har ikke startet prosessen. Jeg har faktisk brukt Aomei pro edition ganske mye i flere år, så jeg kjenner godt til den funksjonaliteten du beskriver, at resultatet vises først, så må man utføre den faktiske operasjonen etterpå. Skal man utføre operasjoner på os disken så restarter maskinen og booter inn i Aomei pre os mode i mange tilfeller for å kunne flytte filer som ellers ville være uflyttbare. I dette tilfellet ble operasjonen utført på et par sekunder uten reboot, så det jeg beskrev i posten over er fortsatt helt korrekt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Har det da skjedd noe som utfordrer gammel kunnskap? Dette har vært spurt om før, denne tråden fra 2011 har en del omtale på nett: Resize a Partition without moving its content "... does anyone come across a Partition Manager that CAN expand a partition to the LEFT without moving all its data to the left? " Det er fremdeles ingen som har svart på det. Får ta meg tid til å prøve Aomei en dag. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Jeg ser at det er en hel rekke problemstillinger med å forandre størrelsen på venstre side. Jeg har ikke utforsket dette på noe systematisk vis. Den disken jeg prøvde dette på i dag er en basic ntfs formatert lagringsdisk. Jeg vet ikke om dette har noen betydning. Jeg vet heller ikke hvordan det ville blitt om dette hadde vært os disken. Men jeg kan ikke huske at Aomei noen gang har flyttet alle data når jeg har flyttet venstre side av en partisjon mot venstre. Men når jeg flytter venstre ende mot høyre så har i mange (alle?) tilfeller mye (alle?) data blitt flyttet. Endret 31. juli 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Nå har jeg prøvd Aomei. Den er kjapp, det skal den ha. Flyttet 330 GB data på ca 5 minutter et par minutter. Men "et par sekunder" - nei, det stemmer ikke. Har prøvd "Merge partitions" med en unallocated til venstre, og "Move partition" til høyre. Vi holder operasjoner på OS disk utenfor, det medfører ekstra komplikasjoner som ikke har noen betydning for denne diskusjonen Endret 1. august 2015 av Hårek Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Jeg sa ikke at den flyttet flere hundre GB på et par sekunder. Testen jeg gjorde var jo bare å utvide partisjonen til venstre og det tok kun et par sekunder, altså viste dette nettopp at de ca 200GB data som var på den partisjonen IKKE ble flyttet. Endret 1. august 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Men det er ikke mulig å utvide til venstre uten å flytte data. Det er det som benevnes med "There is an old known problem" i den artikkelen jeg linket til. Og det er å utvide til venstre jeg har forsøkt. Når du trykker 'Apply' vil den først sjekke partisjonen, det tok ca ett minutt. Så ble data flyttet, det tok ett minutt til. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Hmm, dette kan jeg ikke forklare. Har du pro eller gratisversjonen? Det er en god del forskjeller der. Det jeg forklarer er jeg ett hundre prosent sikker på. Sjekk av partisjon tar noen få sekunder, utvidelse til venstre inn i utildelt område tar et par sekunder. Partisjon inneholder ca 200GB data, altså, ingen/absolutt minimalt med data er flyttet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Jeg har gratisversjon. Det er lite sannsynlig at det skal være noen forskjell. Et utviklingsfirma har ikke unødig mange forskjellige programvarebiblioteker å vedlikeholde, det er bare dyrt og tungvindt. Og gratisversjoner skal jo vise hva fullversjonen kan gjøre. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Gjorde en ny test. Utvidet ca 500MB til venstre. Som du ser beregner Aomei at dette skal ta ca 30 sekunder. Jeg tok tiden, sjekk av partisjonen og utførelse av operasjonen tok nøyaktig 13 sekunder. Sjekken og utførelse tok ca like lang tid, altså 6-7 sekunder hver på sjekk og utvidelse, litt lengre enn de par sekundene jeg sa tidligere. Edit: Kan og nevne at dette er en snurredisk, ikke noen SSD. Edit2: Vet ikke om det har stor betydning hvor mye man utvider. Har ikke prøvd å utvide mot venstre med f.eks 100GB. Mulig det tar vesentlig lengre tid. Jeg har utvidet kun ca 500MB i dette tilfellet. Endret 1. august 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Jeg har gratisversjon. Det er lite sannsynlig at det skal være noen forskjell. Et utviklingsfirma har ikke unødig mange forskjellige programvarebiblioteker å vedlikeholde, det er bare dyrt og tungvindt. Og gratisversjoner skal jo vise hva fullversjonen kan gjøre. Det er en ikke ubetydelig forskjell. Flere av funksjonene i betalversjonen mangler i gratisversjonen. Men man kan gjøre det aller meste med gratisversjonen, det er sant. Det står forklart på hjemmesiden hva som er forskjellen. Mener å huske at f.eks konvertering fra dynamisk tilbake til basic disk ikke går an med gratisversjonen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Forskjellen ligger i funksjonalitet, ikke i implementeringen av den enkelte funksjon. Move og resize må nødvendigvis baseres på samme programvarebibliotek i begge versjoner. Men jeg tror vi kan konkludere med at data flyttes, og Aomei gjør dette veldig kjapt. Mye raskere enn jeg hadde trodd i utgangspunktet. Hvor lang tid det tar avhenger av hvor mye data det er, og hvor rask maskin man har. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Tja, på en 6-7 sekunder så kan det selvsagt flyttes noen hundre MB på en snurredisk. Men det som er helt sikkert er at Aomei ikke flytter alle dataene til venstre når partisjonen utvides den veien. I såfalle ville det tatt sikkert en time eller mer den operasjonen jeg testet og som tok kun 6-7 sekunder. Endret 1. august 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Resutatet ble dynamisk, senneps gul Da har du gjort noe annet enn 'extend'. Hvis det ikke var noe data på disken så er det ikke noe problem, bare å slette partisjonen og lage en ny som dekker hele disken. Men du har også konvertert disken til Dynamisk. Ser ingen grunn til å gjøre det. Jeg brukte disk management for å 'extende' Det er mulig at jeg kanskje har oversett 'valg av type basic/dynamisk' under operasjonen. Men det var ikke mitt valg, windows bestemte det for meg. Men uansett har jeg ikke mistet noe data på disken. Nå kan jeg som du sier,(backup) slette og lage en ny en partisjon Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 ... Men det var ikke mitt valg, windows bestemte det for meg. Det var merkelig, tror det er svært uvanlig. Å utvide en partisjon og å konvertere til dynamisk er to helt selvstendige operasjoner, den eneste fellesnevner er at begge kan gjøres fra 'Disk Management'. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå