32Steff Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Hei, Jeg har akkurat solgt min scooter. Scooteren var i fin stand da den ble solgt, og der var ingen problemer. Vi skrev under kontrakt på at der var ingen mangler osv. noe som var sant. Den har skrammer på venstre side, men vi ble enige om at dette var noe som ikke var vits å skrive i kontrakten. Noen dager etter at scooteren ble solgt, så tok han sin andre eller tredje kjøretur hvor sikringa gikk og hele elektronikken sviktet. Nå ønsker kjøper å heve kjøpet og få tilbake pengene. Har han rett til å heve kjøpet? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
alemat Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Han har rett til å prøve. Det er ofte vanskelig å få hevet et kjøp, dersom du har gjort/sagt alt som forventes av deg som selger. Du har en opplysningsplikt som innebærer at du skal informere om mangler som forventes at du vet om. Det har også noe å si hvor gammel den er og hvor langt den har gått. En ny scooter forventes og være feilfri, mens en eldre en vil ha andre forventninger. Dette virker ikke som en mangel som burde være kjent for deg, med mindre sikringen har gått flere ganger mens du har hatt den. Virker veldig spesielt at sikringen ryker ved normal bruk, hvis det ikke er en feil på anlegget(jordingsfeil etc.), noe som også du burde ha merket da du brukte den. Mulig kjøper har gjort endringer på anlegget. Endret 31. juli 2015 av alemat Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Fullstendig elektronikksvikt vil vanligvis være en mangel etter "vesentlig dårligere stand"-kriteriet i kjøpsloven (med mindre svikten utelukkende skyldes at sikringen er gått og kan rettes ved å skifte sikring). Dette kriteriet slår gjennom selv om scooteren er solgt "som den er". Om han har adgang til å heve kjøpet kommer an på om mangelen er et vesentlig brudd på avtalen. Her må man vurdere hvilken betydning mangelen har for poenget med kjøpet. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Istedet for å krangle vil jeg heller brukt energi for å finne ut en billig løsning.. Vil spare dere begge mye tid og kanskje penger... Om noen kjenner en objektiv person/mekaniker som har kunskap om dette så kanskje det kan løses rimelig.. Man kan bruke mye energi og slit på å få klager på noe man selger, da må man tenke over hvor mye tid fremover man også vil bruke på dette, og hvis det i værste fall havner i noe klageutvalg som jeg kaller det har man lett brendt av en liten måndeslønn hvis man skulle hatt timeslønn for slitet.. I utgangspunktet vil jeg tro han har fått en sykkel som han har rett til å få utbedret, om ikke evnt hevet kjøpet.. Endret 1. august 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Hva står i kontrakten? Hvis dere ble enig i at den selges som den er, er scooteren fra ditt syn solgt og kjøperen sitt problem. Lenke til kommentar
32Steff Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Han ble informert munnlig at scooteren har stått stille i et år og jeg måtte bytte batteri for at den skulle starte igjen. Det ble nevnt at pga. dette, så skal man ikke se bort ifra at der kommer noen feil, selv om det er usannsynelig (noe som det er). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå