Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hatt diarè i 3 dager - Ingen kan gjøre noe?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har hatt diarè i en 3-dagers tid nå.

Greia er at jeg hadde dette i 1 mnd i strekk, for 3 mnd siden, dette hadde kjæresten min en uke, før jeg fikk det. Det gikk vekk etter en mnd, som sagt, så kom det tilbake i en ukes tid en annen gang, men så gikk det vekk. Siden dèt, så har det vært helt normalt, inntill 3 dager siden.

Skulle egentlig til koloskopi, men jeg sa jo fra meg den timen, da det gikk over og alt var fint så lenge.

Har ringt legevakta da legene her omkring og spesielt fastlegen min har ferie, men de sier at de ikke kan gjøre noe. De kunne ta en blodprøve, men det ville mest sannsynelig ikke vise noe.

Vet at diskusjon.no ikke er helsepersonell, men jeg blir jo bare sittende her å vente, uansett.

Anyhow: Jeg har prøvd å faste 24 timer (som fastlegen min fortalte meg sist), uten hell. Jeg ble derimot litt dårlig første dag, da kvalm, og jeg kasta opp med fingern i halsen.

Detaljer om avføring under, viewer discretion adviced.

- Magen bobler noe jævlig av og til, det er da snakk om at du tar et sugerør i et glass med vann, og blåser. Dette er meget høylytt.

- Det VIRKER SOM at "presset" i endetarmen (diarè altså) blir aktivert hvis jeg legger meg ned/reiser meg opp, for da begynner det å boble rimelig fort, og man merker at noe prøver å presse seg ut.

- Det er ikke gult, men litt spy-grønt-gult-ish.

- Det kan boble med en gang jeg reiser meg fra toalettet igjen, noe som også er ganske rart.

- Avføringen lukter vesentlig annerledes, kanskje litt mer syrlig.
___________________________________________________________________________________

Kan legge til at jeg har spist ganske usunt de siste ukene, men det er ikke noe revolusjonerende, og det har det vært perioder med 100 ganger før, uten at jeg har merket noe som helst.

Jeg har tenkt litt på at all boblinga kan komme av magesyre, siden det genereres så fort.

Når jeg var hos fastlegen med måneds-diarèen så putta han meg på en ukeskur med imodium og ranitidin, uten at dette gjorde noe umiddelbare underverker?

Er det noen som har noen idè om hva det kan være? Hva skal jeg eventuelt gjøre? Har hørt noe om kulltabletter, men har lest det er litt dumt å ta?

Innlegg som "Dra til legen!" "Ring legevakta!" osv er ikke nødvendig.

På forhånd takk.

Anonymous poster hash: 8676d...d55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen vekttap, gass eller blod.

Definèr slimete? Det er regelrett vann, med små klumper som også er bløte som bare det.

Kan stress/depresjon utløse dette? Skal det vare over så lang tid?

Bra at det ikke er blod eller vekttap iallefall.

Slimete...vel... lignende slim som kommer fra munnen

Stress og depresjon kan utløse Irriterte tarmer ja, Siden du spørr så antar jeg at dette kan være tilfelle hos deg ? 

Men igjen, Lege må du nok til for å få ett definitivt svar.

I mellomtiden så får du passe på at du får i deg nok væske og næring.

Og ha lykke til :) Ordner seg nok vet du  :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis du ser små gule "dråper" i avføringen eller i vannet rundt avføringen, kan det tyde på at tarmen ikke absorberer fett/oljer. Ofte ser man også at avføringen flyter. Du kan jo lese litt om Irritated bowel syndrom og Chrons disease, lese om sykdommene og se om du kjenner deg igjen i noe. 

Lenke til kommentar

Snakker vi gul-gule flekker? Kan ikke si jeg husker å ha sett noe sånt, men fargen på alt er jo litt gulere, litt gull-gul-grønn-spy-farge, hehe.

Jeg trudde avføring skulle flyte?

Uansett, ja, jeg har endel angst og bekymringer, men jævlig rart det skulle trigge sånt for en mnd i strekk, vet åssen en angstmage er, men det er ikke helt sånt heller, for jeg har ikke hatt noe angst de siste ukene heller.

Veldig forvirrende, spesielt når legevaktene ikke vil gjøre noe.

Lenke til kommentar

Du bør egentlig oppsøke en Gastroenterolog (mage- og tarmspesialist). Dette kan gjøres privat eller offentlig (offentlig ved henvisning fra fastlege). Det private koster mer, men ventetiden er vesentlig kortere. Det blir litt å skyte i blinde ved å komme med noen forslag på hva det kan være, for i mange tilfeller må man gjøre mange kliniske undersøkelser for å finne svaret. Det er viktig at du får i deg nok væske og mineraler så lenge du har diaré. 

https://www.volvat.no/tjenester/mage-og-tarm/ 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker vi gul-gule flekker? Kan ikke si jeg husker å ha sett noe sånt, men fargen på alt er jo litt gulere, litt gull-gul-grønn-spy-farge, hehe.

Jeg trudde avføring skulle flyte?

Uansett, ja, jeg har endel angst og bekymringer, men jævlig rart det skulle trigge sånt for en mnd i strekk, vet åssen en angstmage er, men det er ikke helt sånt heller, for jeg har ikke hatt noe angst de siste ukene heller.

Veldig forvirrende, spesielt når legevaktene ikke vil gjøre noe.

Du sier diare, er du langt fra dass? Klarer du å la være å hive det i der det ikke skal være. Om så er er det løs mage du har og ikke diare.

Lenke til kommentar

Hva mener du nå, Kjetil?

Er nære et toalett ja, men det er til tider veldig eksplosivt, og somregel så kan jeg "pisse" fra ræva.

Men rart som det er, så har jeg vært på toalettet èn gang siden morningen i går, kanskje det begynner å gå vekk? Hadde veldig mye gass i går kveld.

Lenke til kommentar

Hva mener du nå, Kjetil?

Er nære et toalett ja, men det er til tider veldig eksplosivt, og somregel så kan jeg "pisse" fra ræva.

Men rart som det er, så har jeg vært på toalettet èn gang siden morningen i går, kanskje det begynner å gå vekk? Hadde veldig mye gass i går kveld.

Det han forsøkte å si var, at det er bare diare om du...(I mangel på en bedre formulering som ikke er forvirrende) driter på deg om du ikke rekker frem til en do , hvis du klarer å holde deg så er det bare løs mage.

Uansett om det har roet seg nå TS, med tanke på at du har historikk så ville jeg ha fått dette utredet. Om ikke annet så i det minste for å utelukke sykdommer.

Lenke til kommentar

Har du noen magesmerter eller lignende i tillegg? Det km eventuelt være magekatarr/gastritt. Det kan gi alle disse symptomene.

Jeg hadde gastritt for et par mnd tilbake. Begynte med at det var litt gnagende vondt rett under ribbeina. Det førte til diaré og noen dager nærmest forstoppelse. Og ekstrem bobling i magen, spesielt om natta. Jeg svettet også utrolig mye.

Ble kvitt det med tabletter fra legen som hemmer produksjonen av magesyre. Samt en streng diett med masse fiber, grovt brød, avocadoer og bananer, ingen sterk eller sur mat. Og ikke noe rødt kjøtt eller prosessert mat. Og spise ca hver tredje time.

Dog etterhvert som jeg trappet ned på medisinen så begynte jeg å spise vanlig igjen. Og da endret magen seg til normalt igjen.

For din del hjelper det ihvertfall å ta idioform. To stykker om dagen i ihvertfall 2 uker. Det kan også være noe så enkelt som ubalanse i tarmfloraen. Da hjelper idioform helt garantert.

Kulltabletter funker bare ved å suge opp ting i mage og tarm. Mest effektivt om du har fått i deg noe giftig.,

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Har du prøvet noen av de litt typiske kjerringrådene? Ris og potetstappe fungerer alltids for meg om jeg har litt løs mage, inneholder opløselig fiber som binder veskeinnholdet i tarmen og gir mer geleaktig og fastere avføring..

Trolig ikke en kur, men kanskje en måte å få magen under litt bedre kontroll :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...