slumdog Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg har flyttet inn i en leilighet hvor det visstnok bare var å koble seg til. Jeg fant denne(se bilde) i leiligheten, regner med det er den jeg skal bruke? Men hva stikker jeg inn i den, og hvor mye koster det å kjøpe? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Hvis det skal være trådløst internett der, så trenger du vel ikke å stikke noe som helst inn noe annet? Slå på PC/smartphone/nettbrett og se om det er et trådløst nettverk der.. Blir du spurt om en 'nøkkel' for å koble deg til nettverket, så må du spørre noen. Den kontakten kan være til telefon eller kablet (- dvs. ikke trådløst -) nettverk. Hvis det er det siste, så trenger du en vanlig nettverkskabel med RJ-45-plugg i begge ender. Lengden bestemmer du selv. (100m er maks.) Lenke til kommentar
Tr4p#2665 Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Du trenger en TP kabel dersom du skal bruke det uttaket der. Lenke til kommentar
slumdog Skrevet 31. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2015 Som jeg må koble til datamaskinen? Men den er montert på kjøkkenet, i et skap oppå kjøleskapet, jo, Må jeg sitte oppå kjøleskapet for å få tilgang til nettet da?:s Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Kjøp en trådløs router som du plugger i den kontakten (hvis det er internett kontakt), det følger med kabel. Hvis det er en liten leilighet/hybel spiller det ingen rolle hvilken. Asus, Netgear og D-Link er alle ok merker som du finner hos f.eks. Elkjøp og Clas Ohlson. Endret 31. juli 2015 av nilsch Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Forsøk med en TP kabel om det er noe liv på det punktet. http://www.clasohlson.com/no/Exibel-CAT-6-nettverkskabel/Pr383983000 Koble deg opp med en slik på kjøkkenet, bare for å se om du kommer på nett. Gjør du det det må du ha en router så du selv kan sette opp trådløst internett. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Anbefaler denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1676478&do=findComment&comment=22661639Fungerer utmerket og enkel å sette opp. Lenke til kommentar
slumdog Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Ok, så trådløs router er altså det jeg skal gå for? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Hvis du skal kjøpe router, så er det veldig viktig å styre unna Jensen. Lenke til kommentar
slumdog Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Takk for tips. Så da er det bare en hvilken som helst trådløs router jeg trenger å kjøpe altså? Noen som vet om en som er bra og billig? Fikk beskjed om at TV og internett var inkludert i leien så da vil altså internett funke når jeg kobler til denne router-saken? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Har du sjekket at det er punktet over kjøleskapet du har internett på? Lenke til kommentar
slumdog Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Har du sjekket at det er punktet over kjøleskapet du har internett på? Huseier sa at det var det punktet, og at det bare var å koble til... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Flott. Hvor mye penger har du? Har du laptop/PC som støtter 802.11ac? Hva slags hastighet er det på internett i husstanden? Edit: En god og ikke altfor dyr router, som du kan plukke opp i butikk i dag er denne http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGR7000AC/netgear-nighthawk-ac1900-wifi-router Hvis du bare vil ha billigst mulig kanskje en slik http://www.clasohlson.com/no/Netgear-JWNR2010-Tr%C3%A5dl%C3%B8s-N-router/38-6348 Endret 1. august 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
slumdog Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Har ikke mye penger.. Pc har jeg ikke, kun mobil. Hastighet? Aner ikke.. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Stikk på Clas Ohlson da og kjøp en billig en Edit: Men du må kanskje ha hjelp av noen med en laptop for å sette den opp. Jeg liker å koble meg på routeren med kabel mot en PC første gangen. Sette opp nettverksnavn (og skjule det), endre passord og sette opp kryptering osv. Dermed, når du får besøk og de skal på nettverket ditt, er det lettere for deg å fortelle dem hva nettverket heter og hva passordet er Endret 1. august 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Kjøp den til 299 kroner fra Clas Ohlson som Kyrre linket til, den er helt grei til ditt bruk. SSID (network name) og passord (network key) står under routeren så du trenger ikke PC til å konfigurere den. Det er bare å velge det samme nettverksnavnet på mobilen når du velger nett og legge inn passordet, så er du ferdig. SSID og passord som står under boksen er unikt til den ruteren, så du trenger ikke endre det. Endret 1. august 2015 av nilsch Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Trenger ikke - men det er jo greit imo. Liker også å skjule SSID. Lettere å huske SSID/passord du selv har satt enn Grt54fHIsv osv Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Å skjule SSID når du har et ok passord er egentlig meningsløst. De eneste du skjuler den for er de som ikke er i stand til å hacke seg inn på nettet ditt. De med et minimum av innsikt finner den uansett. Trenger ikke PC for å endre konfigurasjon, gå til adressen 192.168.1.1 (hvis du kjøper routeren til 299) i nettleseren på mobilen, logg på med brukernavn 'admin' og passord 'password' og endre SSID/nettverksnøkkel derfra hvis du ønsker noe som er lettere å huske enn det som står under routeren. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Skjuling av SSID er en uting. Det skjules egentlig ikke. Dessuten åpner det for man in the middle angrep. Sammen med MAC-filtrering er skjuling av SSID de to tingene folk gjør for å "øke" sikkerheten på nettverket deres uten at det har noen reell effekt. Jeg er enig i de over at en konfigurasjon av ny router før den kobles til Internett er nødvendig. Dersom SSID og passord ikke er unikt må det byttes. I denne situasjonen kan det godt være at nettet fra uttaket har samme IP-range som routeren. Lenke til kommentar
slumdog Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Jeg kjøpte den netgear-routeren som dere nevnte. Alt gikk bra helt til jeg skulle prøve å logge inn. Jeg får bare "autentiseringsproblem".... Er så jævlig oppgitt akkurat nå. Nyinnflyttet i en dyr leilighet som jeg takket ja til fordi jeg syns det var så greit at internett og kabeltv var inkludert, så får jeg hverken TV eller nettet til å funke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå