AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 I mine ører er det en selvfølge at det ikke er lov, men jeg trenger noe mer spesifikt å vise til ettersom sjefen står på sitt. Jeg ble opprinnelig ansatt som montør på timelønn og skulle ha fulle uke fra en viss dato. Jeg skrev kontrakt på 6 måneders prøvetid som montør. Da datoen kom var det fortsatt ikke nok montasjejobber. Jeg fikk derfor tilbud om å selge på kun provisjon i tillegg til å få timebetalt for det jeg jobbet som montør. Jeg ble fristet med at det skulle være bra penger og tjene som selger og jeg beit derfor på. For å ikke leve under fattigdomsgrensen startet jeg også å få forskudd på provisjonen inntil salget tok seg opp. Dessverre viste det seg at det var mye verre å kombinere disse to stillingene enn jeg først hadde antatt. Salget gikk derfor heller ikke så bra. For en liten stund tilbake hadde jeg en arbeidsulykke som endte med at jeg ble 100% sykemeldt i 4 uker. I ukene før hadde jeg jobbet ganske mye som montør. Helt opptil 5 fulle dager i uken + reist på befaring/salg på kveldstid. Problemene oppstod derimot når jeg skulle få lønningen. På lønnslippen hadde jeg fått utbetalt for de timene jeg hadde jobbet som montør , det var også satt opp en sum som skulle dekke resten av måneden fra jeg var sykemeldt. Arbeidsgiver skal ifølge loven dekke de 16 første kalenderdagen under en sykemelding før Nav tar over. Det som skurrer er derimot at denne summen var satt opp som forskudd på provisjon. Noe som vil si at det i praksis er jeg selv som betaler for disse 16 kalenderdagene gjennom salget mitt. Dette mener jo jeg at er hårreisende feil. Spesielt når jeg faktisk også har jobbet mye på timelønn frem til arbeidsulykken. At disse 16 kalenderdagene skal trekkes fra provisjonen min kan jeg derfor ikke se at han har noe som helst rett til. Arbeidsgiveren argumenterer med at jeg er midlertidig ansatt på timer og etter ulykken ble jeg satt over til kun provisjonslønn/selger stilling. Jeg har kun skrevet under kontrakt for 6 måneders prøvetid som montør. Avtalen om provisjon salg ble gjort muntlig og vi kom aldri så langt at det ble skrevet ny kontraktDet er ikke endelig at han skal trekke sykedagene mine fra provisjonen min, men det er det han har gitt inntrykk for. Arbeidsulykken skjedde også under det jeg vil si er kritikkverdige forhold og mangel på HMS rutiner fra arbeidsgiveren sin side. + Det er også kontraktbrudd ettersom jeg ikke fikk nok timer som jeg var lovet i kontrakten da jeg startet. Med andre ord mener jeg at jeg har godt grunnlag til både politianmelde /bringe arbeidstilsynet inn i saken. Jeg har derimot ikke lyst å gjøre meg vanskelig med mindre jeg må. Jeg har heller lyst å gi arbeidsgiveren en sjanse til å gjøre det korrekt og heller legge det frem saklig hva jeg har krav. Dette er fordi jeg bare har lyst å legge saken bak meg slik at jeg kan komme meg videre inn i en ny jobb. Jeg har forståelig nok sagt opp jobben ettersom jeg ikke tjente penger på den +mange andre forhold. Vi skal nå ha sluttoppgjøret. Jeg spurte om hvordan jeg lå an og fikk beskjed om at jeg lå litt bak skjemaet men ikke langt (med andre ord skylder jeg penger). Jeg spurte da om de pengene jeg fikk under sykemeldingen lå under denne beregningen på hva jeg skylder. Jeg fikk da til svar at det gjorde det. Forskudd på provisjon og diverse utgifter til bil og materialer trekkes også fra provisjonen. Disse 16 kalenderdagene har derfor mye å si for om jeg får utbetalt eller må betale tilbake . Noe som i praksis betyr at jeg i værstefall har jobbet gratis/må betale for de siste 1 ½ måneden jeg har jobbet etter jeg ble friskmeldt. (jeg har kun jobbet med provisjon salg etter jeg om tilbake) Det jeg trenger å vite er derfor: -Hvordan skal man regne ut hva arbeidsgiver skal betale i de 16 kalenderdagene, når en har jobbet både på timelønn og salg på kun provisjon? -Og har han noe som helst rett til å ta disse fra provisjonen min?? - Er det andre ting jeg burde tenke på? / ha med? (PS! Jeg sliter med dysleksi og lese/skrivevansker. Jeg beklager derfor for eventuelle skriveleif som skulle snike seg inn) Anonymous poster hash: 58310...481 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg syns å ha lest om lignende tilfeller for noen år siden, men da gjaldt dette for montører i Sector Alarm.. Skal prøve å finne fram til dette igjen Husker ikke utfall og slikt, men endte med at lokalavd. her gikk på stumpen.. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Arbeidsgiver har nok trukket den forskutterte provisjonen fra sykepengene for å sikre seg at du ikke blir skyldig mange penger ved arbeidsforholdets opphør. Om det er lovlig eller ei, kommer an på hvordan forskuddet du har fått er registrert og hvordan de er trukket inn igjen fra sykepengene. Det går frem av lønnskodene på lønnslipp. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg var sykemeldt fra midten av mai til midten av juni) På lønnslippen 31 mai fikk jeg det jeg for det jeg hadde jobbet på timelønn før ulykke , resten av lønna (ca 13000 før skatt) stod oppført som forskudd på provisjon. Det står med andre ord ingenting på lønnslippen min fra arbeidsgiver om at det er sykepenger som blir utbetalt. Med andre ord satte mai lønna meg 13 000 i minus på provisjonen min. Jeg mener nå jeg iallefall har krav på en utregning utifra hva hva jeg i gjennomsnitt har tjent på den timebetalte delen av jobben i ukene før. Eller tar jeg helt feil? Provisjonsdelen av lønna er jeg mindre sikker på hva jeg har krav på. Anonymous poster hash: 85938...ae0 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Når du fikk tilbud om å selge, skrev du da ny kontrakt? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2015 Nei, vi kom aldri så langt. Ikke Når jeg fikk tilbudt om fast som selger og ny kontrakt etter ulykken takket jeg nei og sa opp . Da hadde jeg allerede jobbet 2 måneder med feil type kontrakt Anonymous poster hash: 85938...ae0 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Da! Tar du kontakt med advokat, gjerne en fra en fagforening, de elsker slike tilfeller Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Ta gjerne kontakt med NAV, det er jo trossalt de som refunderer penger tilbake til Sjefen/bedriften din for sykedager du har over 16dager. De burde kunne gi ett rimelig godt svar, så sant du får snakket med noen som jobber nettop med dette.. Endret 31. juli 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Ettersom sluttberegningen nermer seg, haster det egentligt for meg å få vite hva jeg kan kreve.. Jeg trenger mer dybde/noe å vise til dersom han påstår at han kan gjøre det. Hvite åssen jeg skal beregne hva han må betale under en sykemelding og kilder på at han ikke kan ta dette fra provisjonen min. Om det eneste jeg har å komme med er argumentet: "Nei du kan ikke gjøre det .. fordi ehm... fordi du kan ikke.. " så er jeg nok redd jeg kommer jeg nok til å bli spist levende. For meg virker det rett og slett som han ikke selv vet hvordan han skal gjøre avregningen/utbetalingen og han prøver seg på det han tror selv han har lov til /sparer mest penger på. Eks. har jeg lyst å kunne si/argumentere: ""Desverre kan du ikke ta å betale sykepengene fra provisjonsavregningen min fordi (...)loven sier : (...?) og fordi jeg har jobbet så og så mye på timelønn . Utifra mine beregninger skal jeg minst ha utbetalt (...). i den perioden jeg var sykemeld og dette kan du faktisk betale fra provisjonen min utifra (...)loven (...). Om du mener noe annet så får du heller ta den diskusjonen med "juristene på Nav" (?) / forliksrådet. Samtidig må jeg jo påpeke at ullykken skjedde under arbeidstid og du faktisk ikke har noen bra HMS rutiner her . Det er også en altfor stor praksis her at arbeidet må gjøres usikret fra stige over 2 meter. Noe som står i direkte strid med arbeidsmiljøloven i forhold til sikring og arbeid i høyden. "" Igjen jeg har : - Eneste arbeidskontrakten jeg har er for timelønn på montasje. Salg/provisjon ble kun avtalt muntlig og jeg kan ikke huske at jeg skrev under noen ny kontrakt. - Frem til arbeidsullyken jobbet jeg 3-5 dager i uken på timelønn og jobbet med salg på provisjon på overtid eller de dagene jeg ikke jobett med montasje. - Provisjonen ble utbetalt som forskudd og jeg skal nå ha sluttoppgjøret. - de 14 000 det er snakk om har faktisk veldig mye å si om jeg får utbetalt noe eller må tilbakebetale nå som jeg er ferdig. Jeg tror jeg er på pluss siden nå, men det kan godt hende at han trekker mye i utgifter til bil og div. Noe som gjør at jeg havner i faresonen for å skylde penger dersom de 14 000 blir trukket fra provisjonen min. - Jeg er ikke medlem i noen fagforening for øyeblikket. - Jeg mener nå jeg har en ganske sterk sak om det skulle ende i forliksrådet, men jeg har ikke lyst at det skal gå så lang. Jeg har heller ikke lyst at dette skal ødelegge for videre arbeid i andre jobber dersom de skulle finne på å ringe denne arbeidsgiveren for referanse. Anonymous poster hash: 85938...ae0 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Nå er det kanskje ikke helt sånt jeg skal formulere meg, men det er viktig for meg at jeg er saklig og orntlig når jeg tar dette opp.At jeg ikke lar meg bli tråkket på/brukt, men samtidig klarer å ta det opp på en bra måte uten å skape videre problemer for megselv. Anonymous poster hash: 85938...ae0 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Det følger av folketrygdloven § 8-15 at en arbeidstaker har krav på sykepenger etter reglene i §§ 8-15 til 8-33. Arbeidsgiver har plikt til å betale sykepenger de første 16 dagene, jfr. § 8-19. Sykepenger er en ytelse som erstatter inntekt under sykdom. Dersom arbeidstaker fyller vilkårene for sykepenger kan ikke arbeidsgiver gi ham en ytelse på dårligere vilkår enn sykepenger gjør, jfr. folketrygdloven § 1-2. Å gi forskudd på senere lønn er dårligere vilkår fordi det innebærer en plikt til tilbakebetaling senere. Tvist mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om sykepenger i arbeidsgiverperioden kan klages inn til NAV, jfr. folketrygdloven § 8-22. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Takk ^^ akkuratt det svaret jeg trengte ^^ Anonymous poster hash: 85938...ae0 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Det følger av folketrygdloven § 8-15 at en arbeidstaker har krav på sykepenger etter reglene i §§ 8-15 til 8-33. Arbeidsgiver har plikt til å betale sykepenger de første 16 dagene, jfr. § 8-19. Sykepenger er en ytelse som erstatter inntekt under sykdom. Dersom arbeidstaker fyller vilkårene for sykepenger kan ikke arbeidsgiver gi ham en ytelse på dårligere vilkår enn sykepenger gjør, jfr. folketrygdloven § 1-2. Å gi forskudd på senere lønn er dårligere vilkår fordi det innebærer en plikt til tilbakebetaling senere. Tvist mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om sykepenger i arbeidsgiverperioden kan klages inn til NAV, jfr. folketrygdloven § 8-22. Men arbeidsgiver vil vel hevde at det her dreier seg om avregning av tidligere utbetalt forskudd på forventet provisjonslønn? Forskudd, lån, kreditt - det er alt det samme - det må betales tilbake. Er virkelig utbetaling av sykepenger såpass fredet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Arbeidstakeren har ikke krav på den lønn som fremgår av arbeidsavtalen når han/hun er syk. Derfor har han/hun ikke krav på at det utbetales videre forskudd på provisjon under sykdom. Arbeidstaker har imidlertid krav på sykepenger når han/hun er syk. Også provisjonslønnede har krav på sykepenger hvis situasjonen oppfyller de øvrige vilkårene i folketrygdloven kapittel 8. Sykepenger skal utbetales på de vilkår som fremgår av folketrygdloven § 8-19 flg. (sykepenger fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden) eller bedre vilkår - men ikke dårligere vilkår. Regelverket for sykepenger åpner ikke for avregning av sykepenger i senere lønnsutbetalinger. Arbeidsgiver kan derfor ikke behandle sykepenger som et forskudd på senere provisjon. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Arbeidstaker har ikke skrevet kontrakt om provisjonslønn.... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Derfor sa jeg "arbeidsavtalen". Denne kan være skriftlig eller muntlig, eller deler av begge. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Er muntlig arbeidsavtale lovlig? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Ja. Kravet om skriftlighet er et formalitetskrav, ikke et gyldighetskrav. Den praktiske forskjellen er at ved formalitetskrav har arbeidstakeren krav på å få en muntlig avtale bekreftet skriftlig, herunder alle muntlige endringer. Ved gyldighetskrav har arbeidstakeren krav på å få forholde seg til det skriftlige uavhengig av hva som er sagt muntlig. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Arbeidstakeren har ikke krav på den lønn som fremgår av arbeidsavtalen når han/hun er syk. Derfor har han/hun ikke krav på at det utbetales videre forskudd på provisjon under sykdom. Arbeidstaker har imidlertid krav på sykepenger når han/hun er syk. Også provisjonslønnede har krav på sykepenger hvis situasjonen oppfyller de øvrige vilkårene i folketrygdloven kapittel 8. Sykepenger skal utbetales på de vilkår som fremgår av folketrygdloven § 8-19 flg. (sykepenger fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden) eller bedre vilkår - men ikke dårligere vilkår. Regelverket for sykepenger åpner ikke for avregning av sykepenger i senere lønnsutbetalinger. Arbeidsgiver kan derfor ikke behandle sykepenger som et forskudd på senere provisjon. Mulig jeg kverulerer nå, men jeg tolker TS og arbeidsgiver dithen at det er betalt ut såpass med forskudd tidligere at arbeidstaker nå i realiteten skylder arbeidsgiver penger. Arbeidsgiver velger nå å trekke dette ifra ved utbetaling av sykepenger da arbeidstaker har sagt opp. Er dette ulovlig? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Ja. Arbeidsmiljøloven § 14-15 forbyr denne typen motregning unntatt ved skriftlig avtale, og etter nyere rettspraksis kan en slik avtale ikke inngås generelt men må inngås for den enkelte trekksituasjon. Hvis arbeidsgiver mener arbeidstaker skylder ham penger må han gjøre som alle andre kreditorer: gå til sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå