Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var slik de ble bygget i gamle dager, og veldig mange av disse husene har blitt tatt vare på i flere tiår og har blitt pusset opp mangfoldige ganger. Mine foreldres hus er et slikt et - nesten 100 år gammelt, originalt kvadratisk grunnflate og 2,5 etasjer, nå med masse påbygg. Jeg tror denne byggestilen var vanlig helt til 50-årene en gang, før man gikk over til mer rektangulære hus, spesielt "husbankhus" (Google it!). Mitt hus er et klassisk husbankhus, dog totalrenovert for et par år siden. Bare fordi vi beholder det gamle utseendet på fasaden betyr ikke det at det er gammeldags på innsiden også. ;) I dag er det mer variasjon når det kommer til fasong på nybygg.

 

Påstanden din om at det er veldig få hus som ikke er firkantede er bare tull. Kanskje det stemmer i bittesmå, fraflyttede bygder, men disse husene er ikke akkurat i flertall. Husbankhusene er også veldig vanlige, og dersom man driver og ser etter disse så kan man få inntrykk av at de er dominerende i alle boligfelt, men de er ikke det, de heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mistenker at grunnen til at mange hus i Nord-Norge bygget før og omkring annen verdenskrig er kvadratiske, og veldig ofte 7,5x7,5 meter, er at de ofte er bygget i liggende lafteplank, og at 7,5 m har vært en standard lengde på disse? Også når man har bygget i bindingsverk, har man valgt samme fasong og planløsningen, da den var kjent og velprøvd. 

 

En annen grunn kan være at det er energiøkonomisk er det gunstig. Et kubeformet hus vil ha mye større innvendig volum i forhold til veggareal enn et langt, smalt og lavt, og pipe og og ovn(er) for ved/kull/koks/torv midt i huset bidrar til en noenlunde jevn oppvarming av hele huset. Med to etasjer + loft så veggene blir omtrent like høye som lengden.

Lenke til kommentar

Grunnen til at hus er firkantede er at det er tungvint å ha hus med avrundede hjørner, og også å bygge de.

Grunnen til at eldre hus er kvadratiske er at det var stilen før, og det var enkelt å bygge.

 

Både kvadrat og rektangel er firkantede.

 

 1 __ 3        1 ____ 2

2|__|4     3 |___| 4

 

(epic teksttegneskills)

Endret av Dragen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...