Gå til innhold

Augustfest 2015 - Polljen - Utforske X-mount

Anbefalte innlegg

Nivå: Pingle

Utstyr: Fujifilm X-T1 (i hovedsak), X-E1, tilgjengelig optikk og mellomring.

Motiv: For en stor grad de samme gamle (kjedelige) motivene  :)

Til mine systemkamera (med eller uten speil) så er det egentlig bare fire "funksjoner" som interesserer meg: Fokus, Blender, lukkertid og ISO. Andre funksjoner som t.d. Hvitbalanse står alltid i auto og korrigeres eventuelt i LR.

I denne festen så skal jeg i stor grad utforske de "unødvendige" funksjonene (sett ut fra min bruk) som ligger i et speilløst system. 

Dette er f.eks. Filmsimuleringer, avanserte filter, Bracketing/HDR og eventuelle andre muligheter jeg måtte finne når jeg utforsker mulighetene kameraene gir.

Bilder som blir tatt med slike "funksjoner" skal jeg prøve å unngå å redigere (noe særlig) i LR/PS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd meg en del denne uken på å ta bilder med diverse "filter", men jeg innser at det beste er nok å fotografere uten (inn til videre i alle fall). Jeg har også lempet på mine restriksjoner når det gjelder etterbehandling i LR/PS.

Så for å komme igang så har jeg funnet et av bildene (tatt tidlig i uke 1) som jeg har tatt uten "filter". Jeg har også testet litt med å bruke mellomring på mine zoomobjektiver til X-mount og selv om dette bildet ikke er perfekt når det gjelder skarphet så tiltaler det meg likevel.

Uke 1: bilde 1

20297663116_e020a48ff9.jpg

Flowers by Per Ragnar Falkevik

Fuji X-T1 - XF 18-55 - 16 mm mellomring

Lenke til kommentar

Blomsterkort er en utmerket beskrivelse, dessverre.

Lysten til å få til noe er det ikke så mye å si på (jeg prøver å komme meg ut med kameraet hver dag), men fantasien/øyet sliter når det gjelder å finne motiv her i nærområdet. Derfor er det lett å ty til hagen, men jeg vet at det gir en type bilder som ikke gir den utfordringen som jeg burde søke.

Forhåpentligvis så kommer det en åpenbaring snart slik at jeg klarer å fullføre festen

Lenke til kommentar

Jeg hang meg på en utfordring på flickr for en liten stund siden. Den gikk ut på å finne linjer som gikk over i hverandre, hvis du søker på Sigfried Hansen så ser du nok endel slike bilder og skjønner hva jeg mener. Etter det har jeg lekt meg med dette endel, på et mye lavere nivå enn Sigfried selvsagt, men det er skikkelig artig å leke med dette, og det har iallefall vært inspirerende for meg i et par uker. Jeg vet ikke, men det kan kanskje være en ide å prøve på, for å finne på noe litt annet. Det er helt sikkert flere passende motiver i hagen tilogmed om man prøver litt.

Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...