AnonymDiskusjon Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Jeg er da en 17 år gammel jente som sliter med søvn. Jeg går ofte opptil 2-3 døgn uten søvn (det er selvsagt ikke med vilje), noe som naturligvis er veldig tungt. Jeg har brukt Vallergan i to år (eller mer), litt sånn av og på, men jeg får en forferdelig "hangover" neste dag, i tillegg til at jeg nå har funnet ut at det inneholder laktose. Det er derfor helt uaktuelt for meg å bruke Vallergan. Uansett, over til poenget, jeg lurer på hvor skadelig det egentlig er å få veldig lite søvn, og da tenker jeg særlig på hos barn og ungdom. Jeg har hørt at man kun vokser når man sover, stemmer det? For isåfall kan det forklare hvorfor jeg bare er 159 cm (har relativt høye foreldre, pappa er 186). Når jeg har gått en stund uten søvn/med lite søvn, føler jeg meg etter hvert veldig rar. "Død" på en måte, og alt føles så rart, selv bare det å kjenne frisk luft og solstråler i ansiktet, føles rart og får meg til å føle meg dårlig. Det hender at jeg besvimer i dusjen, og i tillegg får jeg en slags høy pipelyd når jeg lukker øynene (i våken tilstand). Jeg har konstant vondt i øynene og det kjennes ut som de "synker". Jeg skjønner jo at dette ikke er sunt, men jeg lurer på hvilke skader dette kan ha over tid. Jeg har for eksempel aldri hørt om noen som har fått en sykdom pga. søvnmangel, og legen min sier at man ikke kan dø av søvnmangel. Så hva er problemet (bortsett fra at man føler seg helt forjævlig)? Anonymous poster hash: 0367f...c29 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 (endret) Nei, det er ingen sammenheng mellom vekst og søvn. Søvnmangel går utover opplagthet, konsentrasjon, humør osv. Man er på langsikt mer utsatt for svekket immunforsvar, høyt blodtrykk, stress, utmattelse, kronisk hukommelsestap, overvekt, emosjonelle problemer, psykisk ustabilitet, infeksjoner og hjertesykdommer blant annet. Så langvarig søvnmangel er ikke bra for kroppen. Endret 30. juli 2015 av Uderzo Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Høydevekst er veldig komplekst og består av flere faktorer. Genene dine bestemmer i utgangspunktet hvor høy du skal bli, og søvnmangel kan muligens ha en liten innvirkning i teorien fordi kroppen skiller ut veksthormoner igjennom de første timene med (dyp) søvn, men sannsynlighvis har ikke dette mye å si i din alder, av det jeg har hørt er dette mest aktuelt hos barn. Det finnes også høye mennesker med søvnproblemer, så det er nok gener som er utgangspunktet for høyden. Søvnmangel kan faktisk ha negative konsekvenser, dette er fordi kroppen gjennomgår en del forandringer igjennom søvnen, som f.eks restitusjon og læring (man produserer faktisk minne mens man sover). Dersom kroppen ikke får restituert kan man få problemer med å tilegne seg kunnskap, konsentrere seg, holde seg frisk og generelt "resette" kroppen. Det gjøres hele tiden studier på søvn, enda så vet vi faktisk ganske lite, men det vi vet enn så lenge er at vi bør ihvertfall sove til vi blir noenlunde opplagte, for noen er dette 6 timer, for andre 9 timer. Jeg vil anbefale deg å oppsøke en søvnklinikk og få dette skikkelig utredet. Ikke på grunn av høyden din, men for din egen trivsel og helse. Legger ved et par linker du kan se på http://www.somni.no/ http://www.drammensovnklinikk.no/ Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Det som er viktig er å få gjort noe med søvnproblemet som påpekes. Også viktig å ikke stresse sånn at dette blir verre , selv har jeg både for lite og for mye søvn etter en hjerneoperasjon for noen år siden og har derfor lært meg å "sove" når jeg har muligheten til det. Ikke at det fungerer så mye når man har unger he he Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg skjønner jo at dette ikke er sunt, men jeg lurer på hvilke skader dette kan ha over tid. Jeg har for eksempel aldri hørt om noen som har fått en sykdom pga. søvnmangel, og legen min sier at man ikke kan dø av søvnmangel. Jo, man kan dø av søvnmangel da hjernen blir "ødelagt" https://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_familial_insomnia linken er til en sykdom som er svært sjelden så det er ikke noe du må gå og ha angst over, men det er verdt å ta en ekstra prat med legen. Det verste med et så stort søvnproblem du har er at det påvirker utviklingen av hjernen da den er avhengig av hvile for å utvikle seg ordentlig. Det kan føre til livslange psykiske problemer og et dårligere liv på alle måter. Du bør få legen til å henvise deg til en søvnklinikk eller en lege som spesialiserer seg på dette området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå