bipbip88 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hei alle sammen vurdere å kjøpe meg ny laptop hv aer best mellom en Powerbook mac 1 Ghz med 256 DDR eller en Pc med 2,8 Ghz og 512 DDr Skal brukes til word og bilde behandling, samt nett og litt spill skal bruke ca 16.000 på den nye laptopen Takker for all hjelp Frank Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 PC, eller så kan du gå på www.alienware.co.uk Og sette sammen en der (vis du liker utseende på laptopene demmes da) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 PC, eller så kan du gå på www.alienware.co.uk Og sette sammen en der (vis du liker utseende på laptopene demmes da) Det ligger en Alienware til auksjon på QXL nå til rundt 15k. Skal du spille bør du absolutt kjøpe pc, med mobile komponenter da, vel å merke. Du får en del spill til mac, men med pc holder du alle muligheter oppe. Skulle jeg kjøpt ny laptop som jeg bare skulle bruke til bilde- og tekstbehandling hadde jeg definitivt gått for en Powerbook. P.S. Du spør hva som er best; pc er alltid best (på alt). En krasj nå og da takler man : Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 eni der ja:) Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Det eneste jeg har imot mac er mangelen på knapper på musa, samt at den er "veldig windows". Jeg liker å ha muligheten til å gjøre masse småting som det ikke finnes gui for, og slikt er vanskelig med mac os. OS x derimot skal vist være bra (har ikke prøvd det selv). Når det gjelder mus liker jeg best å ha 5 (eller flere) knapper slik at det blir en en-hånds maskin. Klønete å sitte å trykke på epler og andre knapper for å få en høyreklikk meny. Mac har jo ikke scrollhjul engang! Så er vel også mac noe dyrere enn pc for samme ytelse. Og windows har større program utvalg enn mac. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Det eneste jeg har imot mac er mangelen på knapper på musa, samt at den er "veldig windows". Når det gjelder mus liker jeg best å ha 5 (eller flere) knapper slik at det blir en en-hånds maskin. Klønete å sitte å trykke på epler og andre knapper for å få en høyreklikk meny. Mac har jo ikke scrollhjul engang! Så er vel også mac noe dyrere enn pc for samme ytelse. Og windows har større program utvalg enn mac. Jeg trodde bærbare ikke normalt kom med mus, men en styre sak. Det er vel bare å koble til en valig mus. For den bruken der tror jeg at jeg ville valgt Mac Lenke til kommentar
xthal Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Mac har jo ikke scrollhjul engang! Mac har akkurat like mye scrollehjul som en hvilket som helsts pc, du kan jo bare koble til f.eks en mx500 e.l. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Ang. "musproblematikken" til Mac - plugg i en hvilken som helst USB-mus og du er good to go - easy as pie. ..og ang. "Jeg liker å ha muligheten til å gjøre masse småting som det ikke finnes gui for, og slikt er vanskelig med mac os.", så må jeg nesten bare le. Ja, hvis du ikke har prøvd OS X så foreslår jeg at du tar en titt på det. Det er bygget på UNIX og bortsett fra en linux-distribusjon med egenkompilert kjerne så får man faktisk ikke noe OS der man har mer fleksibel kontroll. Begge argumentene faller hardt til grunnen er jeg redd. Det som faktisk er tilfellet er at hvis man kun er opptatt av spill bør man velge en PC da, tross mange gode titler er ute for Mac, en PC vil gi det større valgmuligheter når det kommer til hvilke spill du vil spille. ..men hvis spilling ikke er førstepri har jeg ingen problemer med å anbefale en PowerBook eller en iBook - har selv en 900MHz iBook og er -storfornøyd-. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Dersom du ønsker en bra allroundmaskin og "best value for money" er det kun PC'n som er aktuell. Dersom du bare skal drive med tekstbehandling duger Mac'en likebra. Men på den annen side,hvem kjøper en laptop til 16000 for kun å drive med tekstbehandling Mac har akkurat like mye scrollehjul som en hvilket som helsts pc, du kan jo bare koble til f.eks en mx500 e.l. Så fint at det er mulig å koble PC mus til Mac'en da Lenke til kommentar
petterg Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Venligst les posten før kritikk. Hvor aktuelt er det å drasse rundt på en usb mus til en laptop? Tror de som kritiserer faktisk glemte at det var en laptop vi snakket om her. (med "mus" mener jeg selvsagt "muserstattning", som brukes til å bevege muspekeren på skjermen. F.x en touchpad eller trackpoint. Mac bruker touchpad, og den har bare EN STOR knapp, ingen scrolle mulighet - utover at kanten av touchpadden kan gis en slik spesial funksjon.) Grunnen til at jeg ikke kan bytte til OS X er at jeg er avhengig av noen hardware nøkler (kopibeskyttelse for noen programmer) som i følge programvare leverandøren ikke vil fungere med os x. jeg sitter dermed fast med 9.2 inntil det har kommet ny versjon av programmene hvor de har en annen type lisensiering. Som jeg sa, jeg har ikke prøved OS X, men tror den er bra betyr nettopp at kritikken gjelder for forgjengeren, men åpner for muligheten at dette ikke gjelder for os x. Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Etter hva jeg kan forstå utifra svarene over er det ikke mange av de som har svart som hverken har brukt en mac eller noen gang har eid en ... Til det bruksområde som du beskriver kan jeg ikke forstå annet enn at en mac skal være et alternativ. Den funker kanonbra. Når det gjelder tweakeing står ikke OS X noe tilbake for Windows på noen måter. Du får et utrolig stabilt system. Har hatt maskinen min i noen måneder nå og jeg har ikke hatt noen som helst form for systemkrsaj. Enkelte applikasjoner har derimot sagt takk for seg, men da er det bare å avslutte dem. Tror ikke du vil merke noe forskjell i hvor kjapp maskinen er. Ja, den er 1GHz, men på grunn av prosessorens oppbygning kan ikke dette sammenlignes med en Intel-prosessor. Nå skal det sies at i tester ligger mac (G4) noe etter de kjappeste pc-er, men for meg har aldri dette vært noe problem. Tror kanskje heller at du vil oppdage at mac er temmelig kjapp når det kommer til bildebehandling, dette også på grunn av prosessorens oppbygning og at den er bedre med flyttall enn Intel-prosessorer. Dersom du skal spille mye, er nok ikke en mac det beste valget. Det kommer så klart an på hvilken type spill du skal spille. Men, slik jeg ser det, så kjøper man ikke en bærbar for å spille på den, uansett om det er Intel/AMD eller Apple du skal kjøpe. Til slik bruk er ikke bærbare noe særlig egnet. OS X er et virkelig bra operativsystem. Jeg har brukt og sammenligner det med Win3.1/95/98/NT/2000/Xp, Linux (Redhat/Mandrake) og FreeBSD. Det er stabilt, det ser bra ut, det er mer intuitivt enn hva jeg tror enkelte ganger, du har muligheten til å benytte deg av Unix-verktøy, og -programvare som er portet til Darwin (kjernen til OS X). I tillegg funker dette uten all den (forb******) hackingen som må til i feks Linux. Dette kan ha sin sjarme, man lærer utrolig mye av slik hacking, men når man har oppgaver som venter så er det temmelig irriterende å bruke tiden til annet enn å løse dem. Kjøpte min første Mac i sommer, og jeg har på ingen måte angret (kanskje litt siden jeg visste det skulle komme oppgraderinger, men jeg ville ha den før sommerferien var over). Den fungerer fint i windows/unix-miljø, og dersom du skal ha en bærbar så er Macene god kvalitet, de ser bra ut (vet at dette er et smak-og-behag-poeng, men dette er nå mitt innlegg). Om du skulle ha noen spørsmål er det bare å spørre, kan gjerne sende private meldinger. Tror ikke du kommer til å angre såfremt du har gjort litt reseach først slik at du vet hva du går til. Windows er noe du er vant med, og er såklart den enkle løsningen med minst motstand. Det betyr ikke nødvendigvis at det er den beste. Uansett så er bærbar datamaskin utrolig bra. Lykke til med valget! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Husk at MAC er en livsstil. Brukergrensesnittet på OS X er helt overlegent!! Der henger XP langt etter. Neste generasjon OS fra microsoft ( Longhorn ) henter all sin inspirasjon fra Apple. Så har du lyst på en skikkelig stilig maskin hadde jeg gått for mac. Den er rask og stabil. Og kjenner jeg deg og dama di rett ( NB: jeg kjenner fyren) så er det mest avanserte spillet som skal spilles der SIMS. Men på den andre side: Du har jo en skikkelig stasjonær pc som du sikkert vil ønske du kan kommunisere med den bærbare. Usikker på hvordan det fungerer med mac. Allikevel hadde jeg nok gått for mac'en. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Men på den andre side: Du har jo en skikkelig stasjonær pc som du sikkert vil ønske du kan kommunisere med den bærbare. Usikker på hvordan det fungerer med mac. Ikke noe problem å ha kjøre appleshare mellom w2k og mac os 9.2 Imidlertid mangler xp støtte for appleshare (det gjør også win 9x/me) så da blir det litt mer knot. Linux maskiner kan fint være appleshare server, men jeg har ikke fått den til å være klient. Jeg ville blitt overasket om OS X ikke støtter smb. Os 9.2 skal kunne settes opp som smb server, men jeg har ikke funnet ut hvordan. Dvs. printerserveren her (os 9.2) kjørte smb server før, men så kom en tekniker fra Xerox for å fikse printer, og reinstalerte os på serveren, og jeg har ikke klart å skru på smb igjen. Bruker heller løsningen med en w2k maskin som deler appleshare printeren som en windows printer. Det finnes selvsagt 3dje parts programmer som muliggjør kommunikasjon mellom alle mulige os, men de koster jo $. -pg Lenke til kommentar
diversity Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 det spørs hva du skal bruke laptopen til da.. vet at mac er bra til musikkmekking etc. men hvis du skal spille er det kanskje en pc som er lurt! Lenke til kommentar
kristoffer99 Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 Kjøp Macen. OS X er installert, da kan du installere alt du vil at UNIX programvare, koble deg opp mot Windows nettverket og leve et hærlig liv Windows nerdene bare kan glemme. Spill er det selvfølgelig litt labert med på Mac, men hva har du Playstation/GameCube/Xbox til? For mer Mac info bør du stikke til www.mac1.no I forumet har de til og med en egen Switch fra PC til Mac hjelp Mac folk er vennlige! Kristoffer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå