Gå til innhold

Valg av Landeveissykkel


AntonSte

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis av meg vurderer å kjøpe seg en landeveissykkel til høsten, og han har sett på følgende sykler:

 

Scott Speedster 15

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/scott-speedster-15-landeveissykkel-15/p/1108738_1_style

 

Gavia Treviso 2015

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Treviso-Landeveissykkel-2015-Str-L-56-cmGTREVISO56-p0000068744

 

Grunnen til at vi så på akkurat disse syklene var fordi man får veldig mye sykkel for pengene på begge to. Dette er helt på grensen til makspris, men kom gjerne med forslag til andre sykler. Han er nybegynner og ønsker en sykkel som kan vare lenge og forbedre treningen hans.

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den så bra ut, men blir nok lott for dyr i forhold til budsjettet...

Du ser jo allerede på sykler til 8000 kr. Og 2000 kr opp er ikke så mye imellom, da får du faktisk en ganske god sykkel. Jeg har selv skivebremser både på cyclocrossen og raceren, og det er helt topp. Cannondale er en kvalitetsprodusent på linje med de andre store (Trek, BMC, Cervélo etc). Begge syklene mine er Cannondale-sykler, og etter tusenvis av km på de kan jeg skrive under på at det er gode sykler vi snakker om. Dessuten, den sykkelen jeg linket til er egentlig en del dyrere. Det er bedre å kjøpe "dyre" ting billig enn billige ting. Du finner heller ikke andre racere med skivebremser i nærheten av den prisen der, da må du betraktelig høyere opp i pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av de to du listet opp hadde jeg tatt sikte på gaviaen. Men jeg istemmer stigfjel at synapsen ville vært mitt valg av de tre, prisen medberegnet.

 

Ut over fordelen med skivebremser er det ingen som er så gode på alurammer som cannondale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

En kompis av meg vurderer å kjøpe seg en landeveissykkel til høsten, og han har sett på følgende sykler:

 

Scott Speedster 15

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykkel/scott-speedster-15-landeveissykkel-15/p/1108738_1_style

Jeg jobber i sportsbransjen, sykler mye, kan endel om sykkel.

Vil si du får mye mer for pengene ved å velge en diamant pinacle r2

https://www.gsport.no/produkt/163644/diamant-pinnacle-r2-landeveissykkel?cid=_adwordspla_cpc&gclid=CODry-L0g8cCFYHpcgodC3MMwQ

Testvinner 2 året på rad.

 

Gavia Treviso 2015

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Treviso-Landeveissykkel-2015-Str-L-56-cmGTREVISO56-p0000068744

 

Grunnen til at vi så på akkurat disse syklene var fordi man får veldig mye sykkel for pengene på begge to. Dette er helt på grensen til makspris, men kom gjerne med forslag til andre sykler. Han er nybegynner og ønsker en sykkel som kan vare lenge og forbedre treningen hans.

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Gmax har kjempesalg på sykler akkurat nå. Står dere opp tidlig i morgen kan dere gjøre et kanonkjøp, bla.:

 

1. https://www.gsport.no/produkt/163644/diamant-pinnacle-r2-landeveissykkelTestvinnner i bladet Landevei. Fullkarbon med ordinærpris på 16 000. Veldig attraktiv sykkel på bruktmarkedet!

 

2. https://www.gsport.no/produkt/163601/nakamura-pursuit-5-0-landeveissykkelDenne har jeg! Tror den koster 11 000 ordinært, jeg fikk den til 8 000, og har ikke angret ett sekund! Aluminiumsramme - men karbongaffel. Lett sykkel som man også sitter komfortabel på. Anbefales til det sterkeste, og for 7 000 er det ett kanonkjøp!!

 

Hold deg unna Scott Speedster 15 fra XXL. Snakket med noen som anbefalte meg å ikke kjøpe den da det finnes bedre sykler på markedet! Gavia-sykkelen du linker til er et godt kjøp, men er det pengene det står på ville jeg valgt Nakamura Pursuit 5.0 til 1000-lappen billigere. Veldig liten merkbar forskjell for nybegynneren - så det er penger spart!

 

Lykke til med valget! ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha kjøpt skivebremser på racer nå. Årsaken til det er at det ikke er enighet om en felles standard på noe som helst enda. Reservedeler _kan_ derfor være kjipt å få tak i på kort varsel. Dog ser det ut som om de store begynner å bli enig, særlig nå som UCI tillater testing av skivebremser i ritt. Det vil tvinge frem en standard alle er enig om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Shimano har laget en åpen standard (Flat mount), som alle kan bruke. SRAM er vel foreløbig de eneste som har tatt den i bruk. Det blir spennende å se hva FSA gjør når de kommer med sine skivebremser.

 

Om man er interessert i skivebremser på landeveissykler så vil jeg anbefale følgende videoer:

 

Video 1: Spol frem til 7:15

 

 

Endret av mreinha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skivebremser er tryggere og betydelig mer effektivt. Men de veier betydelig mer, akkurat som du poengterer. Shimano ultegra bremsesett veier 343 gram. Hele Shimano sitt hydrauliske bremsesett for landevei veier 1.066 gram. En særs betydelig forskjell.

 

MEN, det er ikke helt ukjent at proffsyklene i dag veier mindre enn UCI sitt krav om 6.8KG. Enkelte bruker lodd i rammene for å få opp vekten innenfor den lovlige grensen. Er det ikke da mer fornuftig at man i stedet for lodd, monterer skivebremser?

Lenke til kommentar

Nå synes jeg vi havner litt off-topic...

Uansett, busjettet virker å bli enda litt strammere enn først antatt, da kompisen min også trenger det meste av utstyr (pedaler, sko, klær, osv.)

Derfor så han på denne sykkelen i stedet:

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Strada-Sora-Racersykkel-2015-Str-M-54-cmGS14M-p0000047602

Vil det være et godt kjøp for en fyr som kun vil bruke sykkelen til trening og transport? Gir det mye for pengene?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar

Skivebremser er tryggere og betydelig mer effektivt. Men de veier betydelig mer, akkurat som du poengterer. Shimano ultegra bremsesett veier 343 gram. Hele Shimano sitt hydrauliske bremsesett for landevei veier 1.066 gram. En særs betydelig forskjell.

Betydelig? Vekten av en skarve vannflaske? Et par 100 km turer, og man går ned i vekt tilsvarende vektforskjellen. Med mindre man kjører i konkurranse bør ikke vekt være avgjørende. Sist jeg syklet rundt Enebakk måtte jeg gjøre en kraftig oppbremsing før en rundkjøring fordi en buss krysset min kjørebane. Men det var jo ikke noe problem, jeg har jo skivebremser på raceren. Hydrauliske, fra Shimano. Oppbremsingen var ganske kraftig, men kontrollert. Skrenset ikke engang med hjulene. Og de videoene du postet viser et ganske entydig bilde, nemlig at skivebremser er mer pålitelig, man har bedre kontroll, de fungerer bra så å si uansett værforhold, og bør være midt i blinken for de med karbonfelger. De er rett og slett overlegne hva ytelse angår. Ja, risikoen er der for at det er fragmentering, men på de fleste racere jeg har sett med skivebremser er det Shimano sitt system som er tatt i bruk. Hvis SRAM bruker Shimano sin standard er en stor del av markedet allerede dekket opp, da Shimano og SRAM er de to desidert største aktørene hva angår girsystem på landeveissykler.

 

Vekthysteriet går tydeligvis til hodet på en del. Klassikeren er jo en halvfeit fyr som maser høl i hue på selgeren om vekten på en sykkel han ser på. Selger går lei og spør "hvor mye veier du?". Fyren svarer. Så svarer selgeren: "da kan jeg opplyse om at sykkelen kommer til å veie 106 kg med rytter". Bare sånn for å sette det hele litt i perspektiv.

 

Edit:

 

MEN, det er ikke helt ukjent at proffsyklene i dag veier mindre enn UCI sitt krav om 6.8KG. Enkelte bruker lodd i rammene for å få opp vekten innenfor den lovlige grensen. Er det ikke da mer fornuftig at man i stedet for lodd, monterer skivebremser?

Det sier seg selv. Er også kjent med at UCI har en nedre vektgrense for konkurranseritt. Hvis det gjør at man må bruke lodd for å komme seg over den grensa, kan de like gjerne montere skivebremser og likevel være innenfor den ideelle vekten. Da får de en sykkel som faktisk har bremser.

 

Nå synes jeg vi havner litt off-topic...

Uansett, busjettet virker å bli enda litt strammere enn først antatt, da kompisen min også trenger det meste av utstyr (pedaler, sko, klær, osv.)

Derfor så han på denne sykkelen i stedet:

http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Landeveissykler/Gavia/Gavia-Strada-Sora-Racersykkel-2015-Str-M-54-cmGS14M-p0000047602

Vil det være et godt kjøp for en fyr som kun vil bruke sykkelen til trening og transport? Gir det mye for pengene?

 

Takk for svar

Jeg tenker at det ikke lønner seg å kjøpe det aller billigste. 5000 kr for en landeveissykkel høres litt for lite ut. Selv har jeg brukt en god del mer, men så har jeg også to virkelig gode sykler (cyclocross og racer). Og så lenge jeg passer på dem vil de holde lenge.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...