Gå til innhold

Vmware og Windows 10 spørsmål

G

Anbefalte innlegg

Reset-funksjonen vil formatere harddisken og legge inn Windows 10 på nytt. Hva enn produsenter måtte ha stappet inn på maskinen blir naturligvis ikke videreført ettersom det ikke er endel av Windowsinstallasjonen. Så eneste forskjell på "Reset" og tradisjonell "Clean install" er at du ikke har noe kontroll over partisjonering eller om du kjører en MBR (BIOS) eller GPT ((U)EFI) installasjon.

Kan man som "VMware Workstation"-bruker. Lage en ny virtuell maskin, for oppryddingens skyld, også klare å fiske ut hardware'n som er godkjent av Microsoft, og putte det over på den nye virtuelle maskinen ved å plugge ut dens virtuelle hardware og så plugge inn den hardware som har fått Windows 10 i databasen til Microsoft?

Uten at Microsoft merker det? Jeg tenker ikke på piratkopiere. For det går vel bare å ha "én aktiv PC" i bruk uansett. Men, mer for å lære om hvordan VMware-brukere jobber (hvordan det virker), og for å få oppklart om man på død og liv må beholde den samme filgruppen til VM'en som tidligere.

Spørsmålsgruppe 2:

Det så ut som mykhen var inne på noe i et tidligere innlegg, i denne eller en annen tråd, der jeg spurte om VMware. Synes å huske at han postulerte noe om at når man byttet verts-server (PC) at den nye hardware kan forkludre med Windows-lisensieringen.

Så om jeg går fra en Core2 til en "Skylake" PC, så vil jeg om jeg innstallerer Windows 10 nå ikke kunne flytte disse til "Skylake"-maskinen senere? Merk at jeg skriver "flytte", slik som virtualisering er tenkt å skulle kunne sjonglere. Jeg tenker ikke overhode på piratkopieringsaspekter her.  :wee:

EDIT:

Her er et av de eldre spørsmålene (fra en annen tråd):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=36&do=findComment&comment=22657866

mykhen's sitt svar:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=37&do=findComment&comment=22657888

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du greier ikke å fiske ut hardwaren fra den gamle VMen. Den er jo koblet opp mot hardwaren til serveren den kjører på.

Så Windows hardware ID på en virtuell pc består av både hardware IDen til HK, CPU på selve serveren og MAC adresse på VM + produktnøkkelen til gammelt OS.

Uten at Microsoft merker det? Jeg tenker ikke på piratkopiere. For det går vel bare å ha "én aktiv PC" i bruk uansett. Men, mer for å lære om hvordan VMware-brukere jobber (hvordan det virker), og for å få oppklart om man på død og liv må beholde den samme filgruppen til VM'en som tidligere.

Det finnes alltid mange unntak, det å kjøre flere VMer med samme nøkler kan fungere fint, og du kan få problemer.

Nå skal det sies at jeg alltid bruker MSDN nøkler med minst 10 aktiveringer på mine VMs, så er nok derfor jeg aldri har hatt noe problem.

Så om jeg går fra en Core2 til en "Skylake" PC, så vil jeg om jeg innstallerer Windows 10 nå ikke kunne flytte disse til "Skylake"-maskinen senere? Merk at jeg skriver "flytte", slik som virtualisering er tenkt å skulle kunne sjonglere. Jeg tenker ikke overhode på piratkopieringsaspekter her.

Hardware IDen blir ulik, så du vil ikke få aktivert nei. I teorien. I praksis så fungerte det fint for meg å flytte en VM fra en server til en annen og fortsatt være aktivert på begge. Men igjen, for tidelig å si om det ville skapt noen problemer senere.

Husk du snakker som om virtualisering er ment for vanlige folk som deg og meg, men det er jo egentlig ment for store bedrifter med MAK eller KMS aktiveringer, der slike utfordringer ikke er noe problem.

Utover det er det mer tenkt at privatpersoner kun visualisererer en lisens, og ikke driver å flytter den rundt.

Men du vil ikke få noe skikkelig svar før om mange måneder ang dette her, for folk må begynne å få problemer, rapportere dem på nett, og så vet man mer hva man kan gjøre og ikke kan gjøre.

Spør du en Microsoft ansatt vil nok den si at flytter/kopierer du en VM fra en pc til en annen, eller lager en ekstra kopi, bruker du en ny aktivering, og med gratis tilbudet har du kun en aktivering (i prinsippet), mens kjøper du deg en fullversjon så er det null stress.

Lenke til kommentar

Nøyaktig når i prosessen med å oppgradere Windows 10 er det at hardwarestempelet blir stadfestet i databasen hos Microsoft?

Jeg tenker på om jeg oppdaterer bare Windows 8/8.1 til Win8.1 med full pupp av oppdateringer, har "skaden" allerede skjedd da, eller om jeg tar vare på noen av mine VM'er, og ofrer en eller to nå for "en aktiverings-spøkelset". Vil da de Win8.1 jeg tar vare på til håp om senere oppgradering på en Skylake-CPU stå friske ut denne 1 års-perioden (som jo er vinduet å reagere med, uansett) ?

Lenke til kommentar

Nøyaktig når i prosessen med å oppgradere Windows 10 er det at hardwarestempelet blir stadfestet i databasen hos Microsoft?

Når du oppgraderer fra win7/8.x til Win10, under installasjonen, før den er ferdig, er hardware iden generert og sendt til MS, så når du ser skrivebordet på Win10 er det for sent, da er Win10 aktivert.

Jeg tenker på om jeg oppdaterer bare Windows 8/8.1 til Win8.1 med full pupp av oppdateringer, har "skaden" allerede skjedd da, eller om jeg tar vare på noen av mine VM'er, og ofrer en eller to nå for "en aktiverings-spøkelset". Vil da de Win8.1 jeg tar vare på til håp om senere oppgradering på en Skylake-CPU stå friske ut denne 1 års-perioden (som jo er vinduet å reagere med, uansett) ?

Du kan fin ha preaktiverte VMer liggende. Jeg har fortsatt VMer som er fra 2007 liggende, og de virker fint de.

Men om du bruker en og samme nøkkel, så er det ikke sikkert du får oppdatert alle til Win10, særlig ikke etter ett år.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...