Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

følelser for 15-årig niese.

Anbefalte innlegg

Eg trur at det er ganske normalt at folk har tankar og følelsar som ein verken "vil eller burde ha" og/eller er tabubelagte, og dette er noko som ein berre må leve med. Ein bør ikkje fortenkje seg på slikt. Det beste vil vere å oversjå/"gløyme" heile greia. Eventuelt ville det kunne vere ein fordel om ein hadde ein person som ein stolte fullt og heilt på, og som ein dermed også kunne dele slike tankar med dersom det skulle vere behov for det. For deretter å leggje dette bak seg. Om niesa di er ein slik person, ja det veit ikkje eg. Men om ho var det kunne ein slik samtale kanskje ha løyst problemet ditt. I verste fall ville det kunne øydeleggje forholdet dykkar.

Kor gammal er du? Eg ser for meg at du ikkje er så mykje eldre enn ho, for det er i den alderen ein er mest usikker på eigne følelsar. Sidan er dette noko som vanlegvis går over, eller som ein fint kan leve med.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva forventet du egentlig å oppdage i loggene? Siden det tydeligvis dreier seg om en liberal familie, kommer du ingen vei med å irettesette for seksuell aktivitet. Så det eneste måtte ha vært narko, eller om det hadde kommet fram noe mobbing av andre.... Når unge personer driver tida med å chatte på steder som Eros-chat (det eksisterte iallfall for 10 år siden), sier det seg selv at det blir pinlige logger av det. Husker at noen i min tenåringstid brukte å ringe til Åpent nummer eller lignende, som var en åpen kanal for anonyme innringere. Hvor de deretter ville lire av seg de samme grovhetene som idag finnes på chatlogger. Det ville jo vært forferdelig hvis alle de tingene skulle ha blitt skrevet ned, siden de ble sagt bare fordi vedkommende kjedet seg, ville være tøff eller lignende.

Lenke til kommentar

Bare en kommentar:

Store deler av posten min omhandler generelle sider ved incest og seksuelle overgrep, og kun de setningene som er adressert til TS går spesifikt på hans situasjon. Jeg er ikke ute etter å fremstille han som overgriper; tvert i mot er hans følelser for niesen ikke uvanlige, og følelser kan i seg selv ikke være skadelige - kun handlinger kan være det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, men syntes liksom det blir mer å mer av de tankene, hjelper antagelig lite at hun drar meg med på ting heller. Har vært med hun noen timer hver dag i snitt i det siste.

Har du noen tips til hvordan jeg kan i det minste dempe de tankene, uten å være mindre med hun?

Alt var så mye enklere før når hun var yngre

Anonymous poster hash: 71b85...273
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første bør du erkjenne at dere har blitt eldre, og at det kan innebære ubehagelige forandringer. Men det er ikke bare det at hun/dere er blitt eldre, det er visst også det at hun kler seg på en utfordrende måte. Hun er ung og full av selvtillit (tør jeg si frekkhet?) Jeg tror de fleste som leser tråden kan gjenkjenne hvilken personlighetstype det dreier seg om.

Og du er ikke forpliktet til å tilbringe tid hver dag med en personlighetstype som virker skadelig inn på deg.

En type framgangsmåte for en eldre (trofast) evangelist, ville vært å ikke se direkte på jenter som kler seg utfordrende. Altså konsentrere seg om å se delvis vekk. Men dette vil jo være ganske åpenbart, hvis du plutselig begynner å se halvt til siden. Men samtidig skal det ikke være forbudt for deg som en noe eldre onkel, å si at du må beskytte deg litt mot hennes uanstendige klesstil. Hvis hun ikke tåler noen form for irettesettelse, får det være hennes problem.

Antagelig vil vel dere vel tilbringe noe mindre tid sammen etter at sommerferien er slutt? Hva snakker dere om?

Lenke til kommentar

For det første bør du erkjenne at dere har blitt eldre, og at det kan innebære ubehagelige forandringer. Men det er ikke bare det at hun/dere er blitt eldre, det er visst også det at hun kler seg på en utfordrende måte. Hun er ung og full av selvtillit (tør jeg si frekkhet?) Jeg tror de fleste som leser tråden kan gjenkjenne hvilken personlighetstype det dreier seg om.

Hun er av den typen ja, hun oppfører seg ikke slik, men kler seg slik og er ikke sjenert i det hele tatt

Og du er ikke forpliktet til å tilbringe tid hver dag med en personlighetstype som virker skadelig inn på deg.

Hun betyr MYE for meg, hun er en av de få som holder meg i gang og som får meg til å smile uten grunn

En type framgangsmåte for en eldre (trofast) evangelist, ville vært å ikke se direkte på jenter som kler seg utfordrende. Altså konsentrere seg om å se delvis vekk. Men dette vil jo være ganske åpenbart, hvis du plutselig begynner å se halvt til siden.

Dette syntes jeg egentlig er rart, å se bort når hun snakker med meg virker frekt.

Men samtidig skal det ikke være forbudt for deg som en noe eldre onkel, å si at du må beskytte deg litt mot hennes uanstendige klesstil. Hvis hun ikke tåler noen form for irettesettelse, får det være hennes problem.

Føler absolutt ikke for å ta opp problemet med henne, risikoen for at hun tar det feil er for stor.

Antagelig vil vel dere vel tilbringe noe mindre tid sammen etter at sommerferien er slutt? Hva snakker dere om?

Vet ikke hvordan det blir etter sommerferien. Om alt mulig, hennes gutteproblemer, mens-smerter(ja faktisk), skole, leksehjelp, yrkesvalg, problemer hjemme, osv. Tror hun snakker med med meg om slike ting enn med foreldrene sine

Anonymous poster hash: 71b85...273

Lenke til kommentar

Du høres deprimert ut, og som om du trenger din nieses oppmerksomhet for å løfte ditt eget humør. Om det stemmer så har du krefter i deg som vil motarbeide prosessen med å skape tilstrekkelig avstand til henne.

Du vil ikke ha mindre kontakt med henne, og du vil samtidig ikke tenne så mye på henne. Det klarer du neppe å løse uten tilstrekkelig avstand, og prisen for mindre sjelekvaler  er gjerne mindre kontakt.

Alt har en pris, alle valg har konsekvenser - også å være eller eller ikke være så mye med henne. Jeg tror det er akkurat her i dette dilemmaet du må koble inn fornuften din og tenke hva som totalt sett er best. Så må du sette inn viljen for å sette valget om i handling. Du får ingenting for ingenting.

Jeg tror du ser utfordringene ved å omgå henne så mye og være så intim i samtalene - men jeg er ikke sikker på om du har vilje til å endre på dette. Kan være det er der kampen din må stå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...