snoopie72 Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Jeg er helt ny på sykling med landeveissykling. Tok faktisk min andre litt lengre tur i dag. Sykler ca 45 km med snittfart på 30. Har drevet en god del med andre typer kondisjonstrening (løping, maraton o.l) Hva regnes som OK snittfart for en lat mosjonist på 43? Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Snittfart opp ett fjell i Alpene eller ned fra Dovrefjell i medvind? Ganske vanskelig å svare på må jeg innrømme, i tillegg kommer også om du syklet max i 45 km osv. Jeg ville ikke lagt alt for mye i om du sykler 20km/t eller 40km/t på 45km. Det beste er jo å se om du sykler raskere neste gang du sykler løypen, eller utvide og se om du klarer å sykle 100km+ etterhvert. Ut ifra hva du skriver så har du sikkert også litt erfaring på hvordan du skal legge opp treningen? Og ikke minst, finn noen å sykle med, det gjør opplevelsen mye bedre. Beklager litt off topic Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Bare du ikke blir en av de såkalte "drittsekksyklistene" så blir det bra, det her. Altså, de som ikke enser annen trafikk, setter seg selv og andre i fare, sykler på rødt, setter propper i ørene og generelt oppfører seg dårlig i trafikken. Lenke til kommentar
snoopie72 Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Bare du ikke blir en av de såkalte "drittsekksyklistene" så blir det bra, det her. Altså, de som ikke enser annen trafikk, setter seg selv og andre i fare, sykler på rødt, setter propper i ørene og generelt oppfører seg dårlig i trafikken. Lå bak noen biler i en 30-sone, vil nesten kalle de som kjørte der for drittbilister isåfall. Hver gang det var en fartshomp bremset de ned til 10 km og øket tempoet til 50 imellom. Livsfarlig.. ikke bare for syklister, men også for andre som kjører bil. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Lå bak noen biler i en 30-sone, vil nesten kalle de som kjørte der for drittbilister isåfall. Hver gang det var en fartshomp bremset de ned til 10 km og øket tempoet til 50 imellom. Livsfarlig.. ikke bare for syklister, men også for andre som kjører bil. Ja, det har jeg sett flere ganger, sykler bortimot hver dag så lenge det ikke er snø på bakken. Men så var det det med å holde nok avstand, da. Lå du for nær, kanskje? Der har du også et ansvar. Å ligge i dragsuget på andre kjøretøy er ikke særlig smart på noen måte. Husk, i veibanen er du faktisk også å regne som kjørende, med stort sett de samme rettigheter og plikter, bortsett fra et par visse spesifikke unntak for syklister. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Hvis snittfarten din ligger på 30kmt vil jeg si det er bra. Dersom jeg sykler en rolig tur, enten alene eller med noen i klubben pleier klokken å vise en snittfart på 26-27kmt etter endt tur. Lenke til kommentar
snoopie72 Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Hvis snittfarten din ligger på 30kmt vil jeg si det er bra. Dersom jeg sykler en rolig tur, enten alene eller med noen i klubben pleier klokken å vise en snittfart på 26-27kmt etter endt tur. Takk for svaret, da vet jeg at jeg er i ok form, fint det. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 31. juli 2015 Del Skrevet 31. juli 2015 Skaff deg strava, da får du andre å sammenligne deg selv mot https://strava.zendesk.com/entries/20945952-What-are-Segments- Lenke til kommentar
snoopie72 Skrevet 1. august 2015 Forfatter Del Skrevet 1. august 2015 Skaff deg strava, da får du andre å sammenligne deg selv mot https://strava.zendesk.com/entries/20945952-What-are-Segments- brukt den lenge Her er dagens økt: https://www.strava.com/activities/358274917 Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Du skal sykle nok så fort for å ha en gjennomsnittsfart på 30 km/t. Mange nedoverbakker eller? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Lenge siden jeg syklet til vanlig, men husket jeg kjøpte meg speedometer til sykkelen og syklet den hardeste vei opp en bratt bakke bare for å sjekke hvor høy fart jeg kunne få nedover igjen Makset speedometeret iallefall som hadde en toppfart på 70km/t Men, men.. Jeg lever enda Og når det gjelder orginale spørsmålet.. Jeg er en lat sofagris på 32 og får skikkelig pulsbank etter en liten kilometer med hard intensiv joggetur om jeg starter for hardt.. Jeg har en BMI på 19 så jeg burde vel ha gode vektforutsetninger i bakker Jeg har ikke peiling på sykling, men tror du må være fornøyd med 30km/t, jeg hadde ikke trolig ikke kommet fram engang iløpet av dagen Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Du skal sykle nok så fort for å ha en gjennomsnittsfart på 30 km/t. Mange nedoverbakker eller? Hvis man sykler runder spiller det forholdsvis liten rolle, for alle høydemetere man sykler nedover må uansett tas igjen. Var selv på tur i går, 48 km, og bikket 30 km/t gjennomsnittelig. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Du skal sykle nok så fort for å ha en gjennomsnittsfart på 30 km/t. Mange nedoverbakker eller? Hvis man sykler runder spiller det forholdsvis liten rolle, for alle høydemetere man sykler nedover må uansett tas igjen. Var selv på tur i går, 48 km, og bikket 30 km/t gjennomsnittelig. Jo, det spiller stor rolle. Det er mye lettere å holde høy gjennomsnittsfart i en flat løype enn en som er mye opp og ned. 30 km/t i gjennomsnitt er anstendig fart for en mosjonist om du sykler alene. Hvis du har andre å dele jobben mot luftmotstanden med er det ganske greit å få til en god del høyere gjennomsnittsfart. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Jo, det spiller stor rolle. Det er mye lettere å holde høy gjennomsnittsfart i en flat løype enn en som er mye opp og ned. 30 km/t i gjennomsnitt er anstendig fart for en mosjonist om du sykler alene. Hvis du har andre å dele jobben mot luftmotstanden med er det ganske greit å få til en god del høyere gjennomsnittsfart. Nå var det et tilsvar til han som spekulerte i "mange nedoverbakker". Hvis løypa er flat blir saken en annen. Men en annen faktor som kan gjøre det utfordrende å holde høy gjennomsnittsfart er vinden. Er det motvind blir det straks tyngre, selv på flatmark. Tok samme runde i dag. Men i motsetning til i går blåste det ganske bra, og hadde motvind halvparten av løypa. Det blåste så mye at det var utfordrende å holde farten selv i nedoverbakker. Måtte nesten ståtråkke nedover. I år har jeg syklet Enebakk Rundt og Styrkeprøven Eidsvoll-Oslo. I begge rittene holdt jeg en vesentlig høyere gjennomsnittsfart enn når jeg sykler alene, som jeg pleier å gjøre. Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Sykkelcomputer dere bruker for å måle fart, eller GPS fra mobil i og med jeg leser at dere bruker Strava? Lenke til kommentar
snoopie72 Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Sykkelcomputer dere bruker for å måle fart, eller GPS fra mobil i og med jeg leser at dere bruker Strava? Bruker Garmin Fenix3 som jeg fester på styret. Fungerer fint den. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Det er mange måter å laste opp treningene sine til strava, enten via app på mobilen eller ved bruk av dedikerte klokker/computere/band og what not. Strava integrerer med en rekke leverandører. Sykler selv med garmin edge 1000, og integrasjonen med strava er strålende. Turene blir automatisk lastet opp og man får opp strava segmenter direkte på computeren under turer. Lenke til kommentar
snoopie72 Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Jeg vurderer å kjøpe Garmin Edge 520 når det kommer til Norge, støtter stravasegmenter live, blant annet. Dingser er kjekt. Endret 2. august 2015 av snoopie72 Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Da tror jeg faktisk at jeg hadde lagt på 500 kroner ekstra og kjøpt edge 1000. Rett og slett på grunn av større skjerm (for oss som liker slikt): http://bikeshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=45523&WebSiteMapNodeID=1000001 Mener forøvrig at jeg så edge 520 på en gmax her forrige dagen.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Garmin Edge 1000 passer veldig fint på styrepinnen på sykler med bukkestyre. Bruker ikke det store festet, bare den man fester med strikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå