Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør utroskap bli ulovlig?

Anbefalte innlegg

Å plutselig begynne å kriminalisere utroskap tror jeg ikke samfunnet aksepterer. Bare på pengesiden så vil det bli utrolig ressurskrevende, noe som ikke akkurat styrker folks rettsfølelse med alt mulig annet politi og påtalemyndighet heller kan bruke tid og penger på. Dersom målet er å sanksjonere de som begår utroskap i noen grad, er det kanskje en bedre løsning å heller se på reaksjonene en skilsmisse fører med seg, f.eks. når det gjelder fordeling av goder. Men det er kanskje en sånn ordning allerede? 

Eg trur dei fleste veit godt korleis fordelinga i eit skilsmisseoppgjer blir.

Så lenge lovforslaget blir fornuftig formulert, og eventuelle raksjonar på det lovbruddet er rimelige så vil ikkje dette nødvendigvis rokke med folks rettsoppfattning.

I utgangspunktet er det verken eit verre eller betre lojalitetsbrudd at den eine parten bryt ekteskapsavtalen om truskap, enn det er at den eine parten i f.eks. eit arbeidsforhold einsidig bryt sine forpliktelsar i arbeidslivet.

Politiet og påtalemyndigheita rekker nok ikkje over alt, men det er i utgangspunktet ikkje noke godt argument for at alle som bryt ei bestemt lov skal kunne gjere det heilt utan risiko for å bli straffa.

Der er slik i dag med f.eks råkjøyring, ikkje alle blir tatt for å kjøyre for fort, men ein tar mange nok til at dei fleste er litt forsiktige fordi det kan være laserkontroll rundt neste sving (sjølv om det nesten heilt sikkert ikkje er det).

Men dersom det skal bli ulovlig å være utro så må det være svært klart definert kvar eventuelle grenser går.

Når er starten for eit forpliktande forhold som det skal være straffbart å ikkje respektere, og når stoppar truskapsheitsforpliktelsa?

Er det nok at den eine parten rekna forholdet som eksklusivt og forpliktande for at utroskapet skal være ulovleg? Må begge partane eksplisitt ha inngått avtale om truskapheit i forholdet? Kva er det eignetleg som skal reknast som utroskap? Er det utroskap å gå på date med nokon anna? Går grensa ved kyssing? Alle typar seksuell aktivitet? Eller er det kun penetrerande sex som er utroskap?

Folk har veldig forskjellig oppfattning av kva som er utroskap. Enkelte par reknar det som utroskap berre den eine parten har ein hyggeleg og god samtale med ein anna person (mental utroskap), medan andre par er svært liberale og aksepterer at partneren har full kjønnslig aktivitet (casual sex) med andre så lenge det ikkje er intimt.

Dersom alle par må inngå ei kontrakt som skal ta for seg og definere alle slike element slik at det stemmer med den oppfattninga som kvart enkelt par har angåande utroskap så blir det ikkje berre veldig komplisert og tidkrevande. Men det vil nok også kunne opplevast som ein krenkelse å måtte gå gjennom ein slik prosess berre for at offentlegheita skal vite om du personleg meiner at munnsex er utroskap eller ikkje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man er i et forhold så har man i utgangspunktet bestemt seg for å være monogam, om man ikke har et åpent forhold.

Det vil bli feil å kriminalisere utroskap. Tenk på alle ressursene som skulle gått med til det da og da hadde det kanskje vært litt kulere for mange også? Og skulle man havnet i fengsel for det eller fått bøter? Og skulle man hatt eget utroskapspoliti?

Det er såklart et moralsk spørsmål og klarer man å leve med å gå bak ryggen til partneren sin? De aller fleste blir oppdaget også, selv om det selvsagt sikkert finnes unntak.

Det er ikke riktig å gå bak ryggen til partneren sin, men man kan ikke kriminalisere alt som er galt å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva syntes dere? Bør utroskap bli ulovlig?

Utroskap er vel allerede ulovlig hvis man måler det opp mot gjeldende normer, så svaret blir nei, nei vi trenger ikke straffe folk mer enn de allerede har straffet seg selv

Lenke til kommentar

Ingen er vel interessert i å være sammen med noen som bare lar være å være utro 'fordi det ikke er lov'???

"Jeg har lyst på fru-X! Men vent; det er jo ikke lov! Så da får jeg bare fortsette med min kjedelige kone da."

Jeg ser på utroskap hos ens partner som en veldig grei indikator for å slippe å kaste vekk noe mer tid med den personen!

Når noen gjør sånt, kan de ikke være veldig glad i deg, og er derfor ikke noe å samle på (eller tvinge ved lov å holde seg til deg).

Lenke til kommentar

Ingen er vel interessert i å være sammen med noen som bare lar være å være utro 'fordi det ikke er lov'???

"Jeg har lyst på fru-X! Men vent; det er jo ikke lov! Så da får jeg bare fortsette med min kjedelige kone da."

Jeg ser på utroskap hos ens partner som en veldig grei indikator for å slippe å kaste vekk noe mer tid med den personen!

Når noen gjør sånt, kan de ikke være veldig glad i deg, og er derfor ikke noe å samle på (eller tvinge ved lov å holde seg til deg).

Min utheving. Grei nok, men moralen ligger da i å snakke åpent og ærlig om det, ikke gå bak ryggen på partneren og ødelegge forholdet. Men vent, det finnes jo ikke noe moral lenger, folk vil ha både i pose og sekk, som alltid. :roll:

• Liker 2
Lenke til kommentar

De som blir bedratt blir ofte psykisk skadet og har mange problemer i fremtiden pågrunn av at partneren var utro og løy. Om begge har en avtale at det bare er de to, og den ene partneren bryter denne avtalen uten å informere den som blir lurt, bør denne personen bli straffet for dette? Bør slike brudd bli ulovlig og forbudt?

Hva syntes dere? Bør utroskap bli ulovlig?

Nei, fordi vår kultur ikke er like primitiv og barbarisk som f.eks. den mest fremtredende i enkelte områder i Midt-Østen.

Anonymous poster hash: 49d2f...aab

Lenke til kommentar

Nei, fordi vår kultur ikke er like primitiv og barbarisk som f.eks. den mest fremtredende i enkelte områder i Midt-Østen.

Jeg er ikke for at utroskap skal bli ulovlig, mest fordi jeg ikke fatter hvordan noe slikt skulle bli gjennomføres. Likevel, så finner du neppe mer primitive skapninger enn de som dolker partnere/samboere/ektefeller i ryggen over noe så simpelt som sex pga at kjønnsorganet tar over vurderingsevnen.

Tenk at vi har tilgang til mer informasjon og utdannelse enn i mange andre kulturer og likevel er f.eks. seksuelt overførbare sykdommer stadig økende i Norge. Enkelte kjønnssykdommer har faktisk "stått opp fra de døde" grunnet vår tanketomme adferd. Alt dette er dessverre ikke spesielt gode indikasjoner på at vi er en kultur som har kommet særlig langt, men heller en pekepinne på at vi håndterer våre drifter på en rimelig tanketom måte. Jeg tenker derfor at vår kultur er i ferd med å bli mer primitiv på en del områder enn flere østlige kulturer.

Utroskap er blitt en epidemi i dette landet og en stor prosentandel av befolkningen oppfører seg som barn når de drikker eller forplikter seg til andre. Ca. 1/3 av oss har vært utro og 70% av alle forhold opplever utroskap (tallene varierer og mørketallene er store). Skilsmisseprosenten i Norge ligger på hele 50%. 10 % (1 av 10!) av alle barn som fødes har en annen biologisk far enn den stakkaren som står oppført på farskaps-papirene. Jeg er derfor ikke i tvil om at utroskap har en negativ innvirkning på bl.a. samfunnsøkonomien vår grunnet sykemeldinger, behandling (psykolog/familievern) og eventuell medisinering i ettertid. Jeg tenker derfor at OT stiller et relevant spørsmål, men jeg ser at er slikt lovverk ikke vil være spesielt gjennomførbart eller hensiktsmessig i praksis.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...