salve96 Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Begynner i lære som kjølemontør nå om noen uker. Har gått på VG2 OG VG3 Automatiker, ønsker å ta automatiker fagbrev etter jeg har tatt kjølemontør. Lurer på hvordan det vil bli med lønn når jeg går i lære, selv om jeg har ett fagbrev fra før. Noen som vet? Og noen som vet hva lengden på læretidene vil bli? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Under læretida vil bli lønna med 50% av fagarbeidarlønn (startlønna) innanfor det aktuelle fagfeltet. Dei fleste plassar så differansierer dei lønna etter kvar du er i utdanningsløpet, typisk er dette gjort slik at du har 6 månedar med 30%, deretter 6 månedar med 40%, deretter 6 månedar med 50% og tilslutt 80% dei siste 6 månedane. På den måten aukar lønna etterkvart som du lærer meir og meir og kan jobbe meir og meir sjølvstendig. Det vanligaste er at du har 2 års lærlingtid (4 semester) etter at ein har gått 2 år på vgs, men dette kan variere litt alt etter kva fag det er snakk om. Det er ikkje vanleg å få betalt for kompetanse som arbeidsgiver ikkje drar nytte av. Når du går i lære er det også meininga at du skal jobbe 100% som lærling innanfor det aktuelle faget. Så sjølv om arbeidsgiver har bruk for ein kjølemontør medan du har lærlingtid som automatikar så kan dei ikkje sette deg til å gjere automatikaroppgåve når du eigentleg skal lære å bli kjølemontør. Unntaket er dersom du jobber overtid som automatikar i tillegg, då vil du få vanlig fagarbeidarlønn for dei timane. Det vil sjølvsagt også være mulig å forhandle seg fram til andre løysningar, men eg har vanskeligheiter for å sjå at du finner ein lærlingplass der arbeidsgiver er villig til å betale deg ekstra mykje fordi du også har anna utdanning. Ein ingeniør som jobbar som taxi-sjåfør før kun betalt som taxi-sjåfør uavhengig av kor mykje han kan om eit heilt anna fagfelt enn det han jobbar med. Lenke til kommentar
salve96 Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Tenker at det kommer litt annpå. Hvis det er lønnsomt for bedriften at man tar fagbrev nr2, bør man vell få fagarbeiderlønn? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Dette er ikke et spørsmål du kan få svar på her, det må du spørre arbeidsgiver om. Reglene er som Avatar skriver så du har ikke krav på verken mer eller mindre Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Tenker at det kommer litt annpå. Hvis det er lønnsomt for bedriften at man tar fagbrev nr2, bør man vell få fagarbeiderlønn? Det er ikke nødvendigvis lønnsomt når du er under lære, derfor får du ikke full lønn. Mener det var normalt å få lønn som hjelpearbeider der jeg tok mitt fagbrev. Det var iallefall ikke snakk om lærling lønn, men tror heller ikke de fikk full pupp. Men som nevnt over, det er bare arbeidsgiver som kan svare deg på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå