Gå til innhold

Oppgradere fra W7 til W10, får en rar feilmelding.

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å oppgradere min lille bærbare fra Windows 7 til Windows 10 i dag, men fikk en rar feilmelding jeg ikke før har fått. Fikk ikke søkt på Google, da jeg ikke visste hvordan jeg skulle oversette 'overvåkningsmodus' fra norsk til engelsk.

Øverst i boksen sier den at min datamaskin ikke kan kjøre Windows 10, til tross for at 'Skaff deg Windows 10'-vinduet mener at datamaskinen min er kraftig nok til det. Videre i feilmeldingen får jeg beskjed om at 'Windows kan ikke installeres i overvåkningsmodus', noe jeg ikke aner hva skal bety. Har jeg gjort noe galt?

OVZVdTN4.jpeg
Bilde av selve feilen. (Klikk for større bilde)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Monitoring mode" ?  Aner ikke.

Det kan virke som om PC'en din ikke kjører i "normal mode". Av og til når PC'en starter opp etter et krasj, kan den vise en svart skjerm med hvir skrift der du blir bedt om å velge "modus". Der skal du i hvert fall velge "Start Windows normally" (eller tilsvarende).

En annen ting du kan prøve på er å stoppe alle andre programmer som kjører før du starter setup-programmet.

Dette inkluderer alle småprogrammerer som kjører nede i nedre høyre hjørne ('systemtrauet').

Du kan også kjøre Task Manager for å se om PC'en holder på med noe 'bakgrunnsarbeid' som den bør gjøre ferdig før du starer setup-programmet. Hvis den ikke har vært påslått på en tid er den som regel en del ting som skal fikses før den er ship-shape. Kanskje du bare må vente litt før den er klar?

Lenke til kommentar

Kan være at Windows kjører i "audit mode" av en eller annen grunn. Kan også være et eller annen virus/brannmur program, som stopper installasjonen.

For å komme ut av "audit mode", så er den vanligste metoden å kjøre "sysprep /oobe" i et cmd vindu med admin privilegier.

Lenke til kommentar

Kan være at Windows kjører i "audit mode" av en eller annen grunn. Kan også være et eller annen virus/brannmur program, som stopper installasjonen.

For å komme ut av "audit mode", så er den vanligste metoden å kjøre "sysprep /oobe" i et cmd vindu med admin privilegier.

CMD sier bare at sysprep ikke gjenkjennes som en ekstern eller intern kommando. Kjørte også i admin, og fra C:/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...