Gå til innhold

Har noen spørsmål angående utdanning ved Høgskole/Universitet...

Tsukeo

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nettopp fullført tre års utdanning på videregående skole her i Bodø by. *fanfare*

Jeg hadde originalt trodd at jeg skulle ta ingeriør-forkurs til høsten, men da jeg kom inn i køhelvete, ble dette ikke lengre en mulighet. I ettertid har jeg søkt på noen ledige studieplasser, på blant annet årsstudium i sosiologi og engelsk - da dette er to fag som interesserer meg. Jeg har også planlagt å skaffe meg jobb for å ha på siden, slik at jeg kan tjene opp litt penger til senere utdanning, men det kommer jeg tilbake til senere.

Ved denne anledning har jeg derfor noen spørsmål angående utdanning ved universitet/høgskole.

1) Hvordan fungerer timeplaner ved denne type skole? Er den lik timeplanene en blir utdelt på videregående, eller er det mye mer fritt arbeid på skolen og hjemme? Videre lurer jeg på om det er lekser (noe á la 'les dette kapitellet til Mandag' og 'gjør dette til Tirsdag')?

2) Er det vanlig at aldersforskjellene på elevene er ganske store? Jeg er 19 år, og lurer på om jeg kommer i klasse med jevnalderede eller voksne som er mye eldre enn meg.

3) Kjøper en bokene selv, eller kan man låne på biblioteket gjennom hele skoleåret?

Og etter dette året med enten jobb eller utdanning, skal jeg ta et forkurs og så videre ta bachelor innenfor spillprogrammering/programmering ved enten HiNT eller HBV, og lurer derfor på hvordan det er med flytting så langt ned i Norge fra eksempelvis Bodø.

Jeg ser for meg et følgende scenario:

- Jeg får studieplass, og leter etter plass å bo.

- Jeg finner noe jeg liker på nettet.

- Jeg kommer meg ned dit på en eller annen måte.

- Jeg får stipend og studielån, slik at jeg får råd til bo der.

- Jeg studerer der og bor der en stund til.

Er det realistisk, eller det verre enn som så?

Spørr gjerne om noe virker uklart, og på forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Om timeplan, i hvert fall som jeg har erfart ved høgskole/universitet, så er det som oftest en elektronisk timeplan for hvert emne/fag man tar. Om lekser, så kan dette kan sikkert variere i forhold til fag og opplegg til skolen/den som er ansvarlig for hvert amne ved skolen. Noen lærere/enmesnsvarlige jeg har hatt, har bare gitt tørre forelesninger også har det ikke vært noe lekser/arbeidskrav og det er heller ingen som fører fravær av noe slag. Man får selv ansvaret for å lære og så er det bare å møte opp til eksamen. Jeg har også tatt emner hvor det er lagt opp med seminarer hvor det tas fravær og gis lekser som sjekkes/diskureres i plenum under senimaret. I forhold til lekser så anbefaler derfor å ha som grunnregel at man kan være helt alene og selv må ta ansvar i forhold til å bli klar for eksamen.

2) Det er mange som er på din alder:) Men mange som er eldre også, spesielt ved høyrere studier som master osv.

3) Ved lærestedene jeg har vært så har man mulighet for å låne litteratur, men ikke nødvendigvis akkurat det som er satt opp som pensum. Det som er vanlig er at man kjøper bøkene selv. Det er også ofte mange som ønsker å selge bøker etter de er ferdig, så det kan være et tips å se på oppslagstavler og lignende om noen selger akkurat de bøkene som du trenger. Vær obs på at pensum kan endres fra semester til semester.

Ps, en liten ting om scenarioet ditt: Jeg ville hatt å søke studielån og stipend som punkt #2 i scenarioet. Så snart du vet at du er tilbudt studieplass, så er det bare å søke om du ønsker. Man får som oftest svar etter et par dager, kanskje mer.

Gl:)

Endret av fox11
Lenke til kommentar

Heisann, jeg har nettopp fullført tre års utdanning på videregående skole her i Bodø by. *fanfare*

Jeg hadde originalt trodd at jeg skulle ta ingeriør-forkurs til høsten, men da jeg kom inn i køhelvete, ble dette ikke lengre en mulighet. I ettertid har jeg søkt på noen ledige studieplasser, på blant annet årsstudium i sosiologi og engelsk - da dette er to fag som interesserer meg. Jeg har også planlagt å skaffe meg jobb for å ha på siden, slik at jeg kan tjene opp litt penger til senere utdanning, men det kommer jeg tilbake til senere.

Ved denne anledning har jeg derfor noen spørsmål angående utdanning ved universitet/høgskole.

1) Hvordan fungerer timeplaner ved denne type skole? Er den lik timeplanene en blir utdelt på videregående, eller er det mye mer fritt arbeid på skolen og hjemme? Videre lurer jeg på om det er lekser (noe á la 'les dette kapitellet til Mandag' og 'gjør dette til Tirsdag')?

2) Er det vanlig at aldersforskjellene på elevene er ganske store? Jeg er 19 år, og lurer på om jeg kommer i klasse med jevnalderede eller voksne som er mye eldre enn meg.

3) Kjøper en bokene selv, eller kan man låne på biblioteket gjennom hele skoleåret?

Og etter dette året med enten jobb eller utdanning, skal jeg ta et forkurs og så videre ta bachelor innenfor spillprogrammering/programmering ved enten HiNT eller HBV, og lurer derfor på hvordan det er med flytting så langt ned i Norge fra eksempelvis Bodø.

Min erfaring med universitet/høyskole er at undervisningen ikke er obligatorisk - altså at det ikke føres noe fravær. Sånn sett er det helt opp til deg selv å lære deg faget. Imidlertid kan det jo være smartest å delta i undervisningen da dette kanskje vil sikre deg mer i forbindelse med eksamen. Men i teorien kan du vel altså droppe all undervisning og bare møte opp til eksamen...

Du får nok heller ikke lekser, men gjerne en oppfordring til hva det er smart å lese. Pensumlisten vil jo fortelle deg dette.

Mitt inntrykk er ikke at aldersforskjellene er så store. På universitet og høyskole er det flest i din aldersgruppe.

Bøkene kan du kjøpe selv, nye eller brukt. Blir kanskje vanskelig å låne dem fra biblioteket i et år... 

Syns flytteplanen din er realistisk nok. Tror det er vanlig å få studielån på rundt 100.000 kroner i året, så da vil du jo i snitt ha drøyt 8000 kroner i måneden. Etter visse regler vil vel 40% av dette gjøres om til stipend slik at du sitter igjen med cirka 60.000 i året i lån.

Vær ellers obs på at det er i juli du får beskjed om du er kommet inn på ønsket utdannelse. Da kan du ha bare et par måneder på deg til å finne et sted å bo og flytte før skolestart. Sjekk derfor studielån først – det skal ikke ta så lang tid, for disse pengene bør du kanskje ha dersom du skal flytte litt i en fei.

Endret av Kameleona
Lenke til kommentar

Min erfaring med universitet/høyskole er at undervisningen ikke er obligatorisk - altså at det ikke føres noe fravær. Sånn sett er det helt opp til deg selv å lære deg faget. Imidlertid kan det jo være smartest å delta i undervisningen da dette kanskje vil sikre deg mer i forbindelse med eksamen. Men i teorien kan du vel altså droppe all undervisning og bare møte opp til eksamen...

Du får nok heller ikke lekser, men gjerne en oppfordring til hva det er smart å lese. Pensumlisten vil jo fortelle deg dette.

Mitt inntrykk er ikke at aldersforskjellene er så store. På universitet og høyskole er det flest i din aldersgruppe.

Bøkene kan du kjøpe selv, nye eller brukt. Blir kanskje vanskelig å låne dem fra biblioteket i et år... 

Syns flytteplanen din er realistisk nok. Tror det er vanlig å få studielån på rundt 100.000 kroner i året, så da vil du jo i snitt ha drøyt 8000 kroner i måneden. Etter visse regler vil vel 40% av dette gjøres om til stipend slik at du sitter igjen med cirka 60.000 i året i lån.

Vær ellers obs på at det er i juli du får beskjed om du er kommet inn på ønsket utdannelse. Da kan du ha bare et par måneder på deg til å finne et sted å bo og flytte før skolestart. Sjekk derfor studielån først – det skal ikke ta så lang tid, for disse pengene bør du kanskje ha dersom du skal flytte litt i en fei.

Takk for et godt svar! Nå til høsten skal jeg gå på skole som er i min egen hjemby, så for øyeblikket er det ikke noe problem. Vil bare vite sånn passe hvordan det ville blitt til neste år - liker å planlegge litt i forveien, skjønner du.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...