Gå til innhold

LR 4 -> 6: Filendringer er borte

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg oppgraderte nettopp fra LR 4.4 til LR6.

Når jeg startet opp første gang fikk jeg beskjed om at katalogen måtte oppgraderes til nytt format for å støtte LR6 og at denne ble lagret som en ny katalog.

Det som plager meg er at alle developendringer jeg har gjort i filene ikke lenger er med.

Både jpeg-bilder og råfiler (olympus) er satt tilbake til original versjon uten de innstilte verdiene under "develop"-fanen.

Hvordan gjenoppretter jeg dette?

Nå er det kun de eksporterte JPEG-bildene som minner om developjusteringene jeg har foretatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg oppgraderte nettopp fra LR 4.4 til LR6.

Når jeg startet opp første gang fikk jeg beskjed om at katalogen måtte oppgraderes til nytt format for å støtte LR6 og at denne ble lagret som en ny katalog.

Det som plager meg er at alle developendringer jeg har gjort i filene ikke lenger er med.

Både jpeg-bilder og råfiler (olympus) er satt tilbake til original versjon uten de innstilte verdiene under "develop"-fanen.

Hvordan gjenoppretter jeg dette?

Nå er det kun de eksporterte JPEG-bildene som minner om developjusteringene jeg har foretatt.

Gjør du dine justeringer i databasen eller legger du de som en .xmp-fil ved siden av bildene dine?

Lenke til kommentar

Databasen formoder jeg, ettersom jeg ikke finner noen xmp-filer 

(har forresten mac)

Har du fortsatt den gamle versjonen installert og kolleksjonen? I så fall kan det kanskje gå an å få ut xmp-filer og så importere hele mølja på nytt i den nye versjonen? 

H

Lenke til kommentar

Gjorde eksakte det samme angående oppgraderingen og fikk ingen problemer, alt gikk automatisk, fikk heller ikke spørmål angående nytt format. Sannsynligvis har du tidligere gjort et innstilling angående lagring av bilder, eventuell lagrer du i et annet format en Adobe-DNG.

Lenke til kommentar

...eventuell lagrer du i et annet format en Adobe-DNG.

Akkurat det bør ikke ha noen betydning. Jeg har ingen råfiler i noe annet enn produsentens format, har aldri hatt noen problemer med databasejusteringene i Lr. De ligger tross alt ikke som en del av filen uansett.

Lenke til kommentar

Gjorde eksakte det samme angående oppgraderingen og fikk ingen problemer, alt gikk automatisk, fikk heller ikke spørmål angående nytt format. Sannsynligvis har du tidligere gjort et innstilling angående lagring av bilder, eventuell lagrer du i et annet format en Adobe-DNG.

Ja, jeg ser at enkelte mapper er OK mens andre er ikke OK - selv i gamle LR.

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, men jeg frykter at jeg har oppdatert en mappe og valgt slett+import.

Prøver å åpne gamle backuper av katalogen nå for å se om jeg klarer å finne frem metadataene. Faens drittprogram :)

Lenke til kommentar

OK, jeg er på rett vei nå og har klart å gjenopprette en del av bildene.

Fremgangsmåten var som følger:

• Åpne hver og én av de automatisk lagrede backupene av LR-katalogen
  • Krysse av for automatically write changes into XMP i catalog settings
  • Se i de ulike mappene om metadata var OK eller ikke. 
  • Hvis det var OK, så velger jeg Save Metadata.
  • Åpne ny backup-katalog og lete etter mapper med intakte bilder og gjenta siste punkt

Til slutt så kunne jeg åpne den nyeste katalogen og velge "Read Metadata from file" for å gjenopprette bildene (crop, justeringer, rating etc). 

Det er fremdeles noen bilder hist og pist som har mistet denne informasjonen, men mye er blitt gjenopprettet.

Det store spørsmålet er selvsagt hva POKKER som har skjedd.

Jeg mistenker at når jeg har trykket på "synchronize folder" at det noen ganger står "import XXX photos" og like under "remove xxx missing photos".

Da har jeg sikkert trykket på YES siden dette har fungert utmerket tidligere (men da brukte jeg aktivt raw-filer og xmp som sidevogn-fil med metadata. Ettersom LR4.4 ikke støttet olympus' råfiler så måtte jeg tilbake til databaselagring og jpeg).

Jeg får være litt mer forsiktig i fremtiden og passe på at "automatically write changes into xmp" alltid er valgt.

Lenke til kommentar

Jeg får være litt mer forsiktig i fremtiden og passe på at "automatically write changes into xmp" alltid er valgt.

Det kan du jo godt gjøre. Selv foretrekker jeg å ha justeringene i databasen og ikke i xmp. Det kan potensielt bli noe tregere å bruke Lr, spesielt i Develop, siden alle ting du justerer må skrives til xmp. I tillegg får du jo en ekstra fil i tilknytning til hver bildefil.

Så nei, det er ikke noe jeg selv bruker.

Lenke til kommentar

Det kan du jo godt gjøre. Selv foretrekker jeg å ha justeringene i databasen og ikke i xmp. Det kan potensielt bli noe tregere å bruke Lr, spesielt i Develop, siden alle ting du justerer må skrives til xmp. I tillegg får du jo en ekstra fil i tilknytning til hver bildefil.

Så nei, det er ikke noe jeg selv bruker.

Det ser ut til at XMP blir skrevet direkte til selve bildet når jeg bruker jpeg-bilder og som en ekstrafil hvis jeg bruker råfiler.

Fordelen med ekstrafiler er at hvis databasen blir korrupt, så har du ikke alle eggene i  én kurv.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at XMP blir skrevet direkte til selve bildet når jeg bruker jpeg-bilder og som en ekstrafil hvis jeg bruker Råfiler.

.

Det tviler jeg på. Lightroom er non-destructive i sin redigering, og jeg tror faktisk ikke den KAN skrive direkte til noen filer. Så jeg vil tippe at den kun skriver endringene til xmp når du har valgt det alternativet.

Fordelen med ekstrafiler er at hvis databasen blir korrupt, så har du ikke alle eggene i én kurv.

Jo, det kan være en fordel. Men jeg har backup av databasen, så det skal litt til at det går helt galt. Uansett, det er jo et helt personlig valg i oppsettet om man ønsker xmp eller ikke. Bare å velge hvis man ønsker det, eller la det være hvis man ikke ønsker det...:-) Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Det ser ut til at XMP blir skrevet direkte til selve bildet når jeg bruker jpeg-bilder og som en ekstrafil hvis jeg bruker Råfiler.

.

Det tviler jeg på. Lightroom er non-destructive i sin redigering, og jeg tror faktisk ikke den KAN skrive direkte til noen filer. Så jeg vil tippe at den kun skriver endringene til xmp når du har valgt det alternativet.

Det er slik jeg også har oppfattet det, men denne dialogboksen sier vitterlig at endringene skrives i filen.

Kanskje som xml eller noe annet som ikke endrer selve bildet, men som legger metadataen som en slags bruksanvisning i selve filen.

post-49706-0-06704700-1438186557_thumb.png

Lenke til kommentar

Det stemmer at LR skriver metadata til JPG og TIF. Det er kun RAW-filer hvor det brukes XMP. Merk at det ikke lagres endrede bildedata, kun metainfo som forteller hvilke endringer som er gjort i LR. Må si jeg synes det likevel er en merkelig beslutning av Adobe. En JPG kan være like mye originalfil som en RAW-fil. Det er imidleritd en forskjell, JPG er et standardisert format i motsetning til RAW som er spesfikt for hver enkelt kameramodell. Slik sett er det nok tryggere å oppdater JPG'en direkte.

Lenke til kommentar

Det kan være at databasen din og filene dine ikke har vært i sync før du gjorde oppgraderingen, hvis noen filer har hatt metadata skrevet til seg mens andre har hatt metadata i databasen ... dette kan skje hvis du f.eks. har hatt en krasj eller lignende, det kan også skje hvis du har redigert bilder "offline" altså at LR ikke fikk åpnet filene når du redigerte dem, da vil LR bruke forhåndsvisningsbildet og lagre metadata i databasen ...
...
Jeg har også hatt dette problemet en del da jeg har vært sikker på at jeg har hatt "automatically write changes into xmp" på, mens en oppdatering av LR faktisk har tilbakestilt denne innstillingen av en eller annen grunn ... problemet mitt da ble at jeg stadig fikk beskjed om at metadata ikke var synkronisert og hvis jeg klikket oppdater fra fil, så forsvant alle innstillinger der innstillingene lå lagret i databasen og visa versa...
Derfor er jeg nå pokker så nøye på å sjekke alle innstillinger og synkronisere alle metadata før jeg oppgraderer mellom versjoner av programmet ...

Problemet kan også oppstå hvis enkelte av filene som har xmp/metadata skrevet til seg er offline ved oppgradering, da kan du i tillegg få melding om at filene ikke finnes og hvis du da importerer på nytt og ikke er påpasselig med å velge riktig mht metadata, så forsvinner de ...
en annen ting som en skal huske på er at metadata som skrives av andre redigerings-/arkivprogram kan overskrive de metadataene adobe har skrevet hvis de er dårlig skrevet ... fordi de istedenfor å bare legge til metadata, faktisk skriver over hele blokken i fila der metadata er lagret ... dette var et stort problem men f.eks. DxO Pro i en lang periode, der de istedenfor å bare legge til sine egen metadata, tok en rå kopi av hele blokken der metadata som f.eks. IPTC ble lagret for så å skrive data tilbake igjen senere, både til den prosesserte filen og til originalens metadata ... følgen av denne feilen var at absolutt alle metadata lagt inn av andre program, slik som IPTC nøkkelord, adresse, copyright osv. forsvant ... eneste som ble igjen var EXIF data som caption og kamerainfo ...

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...