Gå til innhold

Ny skjerm til blant annet foto - 10-bit farger?


DataFMT

Anbefalte innlegg

Hei, titter på ny skjerm til blant annet foto. Har ikke bestemt meg for om det blir noe av enda, men pleier å sette meg grundig inn i ting før jeg legger penger i det. I den forbindelse har jeg støtt borti ting jeg lurer på. Det er dette med antall farger og fargegjenngivelse.

 

https://www.komplett.no/benq-27-led-gw2765ht/822893#technical-details

 

https://www.komplett.no/eizo-27-led-coloredge-cx271-bk/819472

 

På begge disse skjermene står det "Fargestøtte 1.07 milliarder farger", noe jeg vil tro er en stor fordel på fotoredigering. Jeg leste en plass at det ikke var bare bare å få dette til å fungere på vanlig skjermkort. Jeg har i dag GTX 970 og Windows 7. Tar man opp egenskaper for skjerm på den skjermen jeg har nå, så er "True Color (32 bit)" valgt, men ikke noe om 10-bit farger.

 

Så spørsmålet mitt er derfor om man får utnyttet fargene i disse skjermene uten å måtte kjøpe spesial-hardware eller kjøre noe annet enn Windows 7 Pro?

 

Et ekstraspørsmål er om Eizo-skjermen er verdt den tre ganger høyere prisen i forhold til BenQ-skjermen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal jobbe med foto til digitale plattformer (skjermbaserte enheter som pc, nettbrett, mobil osv) så holder det med den første som dekker 99% av sRGB fargerommet (da det er dette fargerommet du ønsker å jobbe i).

 

Den andre skjermen er bra hvis du ønsker å jobbe mot print for nøyaktige farger, siden den dekker 99% av Adobe RGB, som er det største fargerommet, men "overkill" hvis du bare jobber mot skjerm.

 

I tillegg er sikkert den andre skjermen litt bedre på generell fargegjengivelse osv., men så er spørsmålet om det er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Man må kanskje ha et proff skjermkort for å få 10Bit farger?  :hmm:

 

Kanskje gammelt men :p

 

NVIDIA Geforce graphics cards have offered 10-bit per color out to a full screen Direct X surface since the Geforce 200 series GPUs.  Due to the way most applications use traditional Windows API functions to create the application UI and viewport display, this method is not used for professional applications such as Adobe Premiere Pro and Adobe Photoshop.  These programs use OpenGL 10-bit per color buffers which require an NVIDIA Quadro GPU with DisplayPort connector.  A small number of monitors support 10-bit per color with Quadro graphics cards over DVI.  For more information on NVIDIA professional line of Quadro GPUs, please visit:

 

http://www.nvidia.com/page/workstation.html

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...