imas Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Hei, Min venn skall studera odontologi i Bergen. I Finland/Sverige, kan man jobbe som oral hygienist etter 1/2-1 year. Jeg funderar på att hvor det går i Norge. Når kan man jobbe som tannlege student i Norge? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Tannlegestudenter har ikke rett til studentlisens (i motsetning til medisin- og farmasistudenter). De kan derfor ikke jobbe som tannlege før studieløpet er ferdig, etter fem år. Tannpleier ("oral hygienist") er et separat studium med et eget løp mot autorisasjon/lisens. Tannpleiere har treårig bachelorgrad før de kan få autorisasjon, og slik jeg forstår det er de to studiene så forskjellig at en tannlege ikke kan autoriseres som tannpleier etter tre år av tannlegeutdanningen. Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 På tannlegestudiet i Tromsø starter de ikke med praktisk/klinisk tannlegeundervisning før 3. året, kan ikke se for meg at de skulle kunne jobbet som noe tannpleierelatert før dette uansett. Regner med de har noe lignende opplegg de andre studiestedene. Men mange jobber som tannlegeassistent i feriene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå