Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en spak med som før er brukt til en hydraulikksentral. skal skaffe 10 kohm potmeter til denne som styrer 2 stk pwm kontrollere (en til hver retning på en prop. ventil). problem er at jeg må ha et potmeter som går fra 0-10 I den ene beveglsen, og same I motsatt. hva heter slikt, altså enten et dobbelt eller et med midtpunkt på 0 ohm?

Noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er helt på vidda her, så kan godt utdype hele opplegget litt.

 

Jeg har 2 stk pwm controller nå. type slik: LINK. Spaken som jeg bruker har et potmeter som brukes I begge retninger, det vrir bare moturs når jeg tar spaken forover, og medurs når spaken tas bakover.

Når spaken tas bakover skal pwm 1 gå fra 0-til 100%. når spaken tas forover skal pwm 2 gå fra 0 til 100 %.

Hvordan skal dette da kobles? må jo gjøre 2 pot på 2 stk pwm må jo gjøres om til 1 stk pot på spaken.

 

Stor takk til de som kan forklare dette slik at det går opp et lys..

Endret av Vinkelsliperguten
Lenke til kommentar

Her er en idé. Når spake beveges over 0 vil det ene potensiometeret nå enden og fjær strekkes. ( fjærene i bunn er for å holde tråd stram.) Med riktig dimmensjonerte fjærer vil dette fungere.

 

Potensiometer kan fåes med fjærbelastet trådsnelle. Da heter det extensometer. Disse er meget stabile og har benyttet de på utmattingstester og de tåler milionvis av bevegelser.

post-14885-410816_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja. Det hadde fungert om jeg hadde hatt 2 potmeter, men problemet er at spaken bare bruker 1 potmeter til begge bevegelser. altså må same potmeter brukes på begge pwm.

spaken har som nevnt en 2 brytere som aktiveres ved bevegelse, en til hver vei. Kan det gå å bruke de som "velger" slik at spenningen sendes til rett pwm?

Lenke til kommentar

Skallen min klarer ikke å se dette klart, så må ha mere veiledning.

 

Legger ved koblingskjema på pwm kortet.

 

Kan noen være så elskverdige å tegne et forslag til skjema der jeg bruker 1 stk pot til å styre 2 stk pwm som I vedlegget? Husk at det skal brukes en pwm til hver bevegelse. altså spaken forover pwm 1 og spaken bakover pwm 2.

pwm kontorlleren må bruke hele eksisterende potmeters vandring for å produsere 0-3 amp som prop. ventilene krever. 

 

Spaken krever at potmeteret står I midstilling når spaken står I senter.

spaken har en NO bryter hver vei som aktiveres ved bevegelsens begynnelse. 

 

Planen var jo selvfølgelig å lodde av potmeteret på pwm kontrollerene å dra ledning fra denne til spak.

 

 

koblingssjema pwm.pdf

Lenke til kommentar

Tror du har et problem som enkelt lar seg løse, men du må nok forberede deg på å finne tak i noen opamper og lodde eget printkort.  Evt kan du bruke et protitype-kort siden du bare lager én. Og ja - eksisterende potmetre må du lodde bort, der får du en ledning fra det andre kortet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...