Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Reseptfrie sovemedisiner som ikke gir dagen-etterpå-bivirkninger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gruer du deg til å sove/prøve å sove? Problemer i tilværelsen som skaper søvnforstyrrelsene? 

Har du tatt de diskusjonene der?

Eneste grunnen til at jeg "gruer" meg til å sove nå for tiden, er nok ikke annet enn nervøsiteten rundt det om jeg faktisk kommer til å få sove. 

Når det gjelder tilværelsen eller bakgrunnen(e) for hva som kan skyldes søvnforstyrrelsene så har jeg faktisk ingen anelse. Det er ingenting Psykisk eller Psykisk-relatert som ser ut til å ha skylden.

Selv så mistenker jeg at det "bare" er nivåene og produksjonen av de ulike stoffene i hjernen, som styrer søvn og innsovning som er problemet.

Circadin hjalp meg tilstrekkelig forbi den, rett og slett ved å ta tablettene og først gå og legge seg når jeg kjente trøttheten. Hvilke bivirkninger opplever du av dem? Det er jo kroppens naturlige søvnhormon...

Trener du noe? Det å være fysisk sliten hjelper jo også godt på, men treningen må gjerne være unnagjort i god tid før legging for ikke å få motsatt effekt.

Halsbrann, Sure oppstøt, Magesmerter og generelt sett de samme symptomene/plagene som man opplever ved magesår.

Angående disse bivirkningene så opprettet jeg tidligere idag en ny tråd ang. dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1676973&hl=

Jeg trener dessverre ikke mye nå for tiden, dessverre. Men dette er noe jeg planlegger å starte opp (igjen) med, en gang i løpet av de neste månedene.

Lenke til kommentar

Men da hovedsakelig mot Koffein-bivirkninger.
Koffein = våken.

Ja, selvfølgelig. 

Men nå er det også slik at jeg som oftest slutter å ta innta koffein 4-5+ Timer før jeg legger meg. Så koffeinen er nok ikke det som har skylden.

Halveringstiden er 4 timer, dvs at to kopper kl 18 = 1 kopp kl 22.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Men da hovedsakelig mot Koffein-bivirkninger.
Koffein = våken.

Ja, selvfølgelig. 

Men nå er det også slik at jeg som oftest slutter å ta innta koffein 4-5+ Timer før jeg legger meg. Så koffeinen er nok ikke det som har skylden.

Halveringstiden er 4 timer, dvs at to kopper kl 18 = 1 kopp kl 22.

Det stemmer. 

Men siden jeg har så høy toleranse for koffein så har nok disse små milligramene som da er igjen i blodet, ingen til liten merkbar effekt. I tillegg så drikker jeg vanligvis 2 kopper med Kamille te før jeg legger meg. En te-drikk som hemmer effekten av Koffeinen ytterligere.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har ikke noen tips sånn i farten, men hvordan får du følelsen av å være "totalt uopplagt" dagen etterpå etter å ha tatt allergimedisin?

50-60mg=5-6 reseptfrie tabletter. Normal dose er 1/dag.

Kanskje tablettene ødelegger nattesøvn/indre ro? Det er uansett feil bruk av allergimedisin og ikke noe jeg ville ha gjort selv. Nå har ikke jeg søvnproblemer og jeg får timene mine.

Får du ikke hjelp av fastlege til å skaffe sovetabletter som gir god søvn og svake bivirkninger?

Nei, det er helt vanlig bruk av den type allergimedisin. De gir ingen bivirkninger i de aller fleste tilfeller og gjør deg trett noe som er ønskelig virkning og derfor dette ofte gis som sovemedisinen man prøver først. Disse typene allergimedisin brukes ikke like ofte for allergier pga at man blir trett av dem. I utgangspunktet så er trettheten en bivirkning, men slik de brukes i dag så er "allergidempingen" en bieffekt som ikke har noe å si.

Har du testet kamillete eller lavendel under puten? Du kan jo lese litt her :)

Jeg har kronisk allergi mot midd og sopp å må ta zyrtec for å ikke klø ihjel når jeg skal sove. Men den hjelper 0 på søvn for min del, siste 3 ukene har jeg hatt snitt 3 timer søvn hver natt MAX. Å bivirkninger er det nokk av, munntørrhet, sliter emaljen på tenner (pga munntørrhet) reaksjonstiden din svekkes, den tærer på vev i nesen din som gjør at du sliter med konstant tørr og sår nese. Å mye mer, at noen tar 5-6 stykker av ett medikament som er tiltenkt 1 pr dag er IKKE bra på noen måte, jeg tar 2 og det holder lenge, du får ikke "mer" virkestoff av å ta 5-6 for halveringstiden og inntak i kroppen blir ikke høyere, du får bare mer "stoffer" som svever rundt til ingen nytte i kroppen og kan gjøre potensiell skade over lengere tid. Oppsøk lege å skaff noe som faktisk er tilltenkt problemet og ikke bruk ting bare pga de er "reseptfrie", reseptfri er IKKE det samme som at det ikke er skadelig, snarer tvert i mot, det er hardt testet medesin som funker og har en LANG LANG liste med bivirkninger som er registert. Men by all means, slå dere løs og vær hobbe pillemisbruker uten mål og mening annet en litt søvn når det finnes allternativer som kan reguleres av legen og faktisk fungerer.

Jeg skal til søvn spessialist i Januar for å få orden på mitt problem, søvnproblemer er veldig ofte en kombo av pshycics og fysiske problemer og aldri kun "jeg får ikke sove bare lissom"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...