Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Reseptfrie sovemedisiner som ikke gir dagen-etterpå-bivirkninger?

Anbefalte innlegg

Tidligere så har jeg tatt Seroquel og Circadin (Melatonin) for å få sove. 

Circadin måtte jeg slutte med grunnet bivirkninger. Seroquel sluttet jeg grunnet at dette er et Antipsykotika, Måten dette medikamentet virker og bivirkninger.

For tiden tar jeg 50-60 mg Zyrtec for å så sove om kvelden. Men dette medikamentet gir i tillegg ekstrem trøtthet og følelse av å være "totalt uopplagt" dagen etterpå.

Fram til jeg har vært hos Fastlegen for å få startet på annen "ordentlig" sovemedisin så er jeg derfor ute etter et annet reseptfritt medikament som jeg kan benytte til å få sove, de neste 1-2 ukene.

Noen spesielle dere vil anbefale, som ikke gir bivirkninger dagen etterpå?  :wee:

Dere må gjerne også komme med forslag til Reseptbelagte medisiner, så jeg evt. har noen å ta opp med fastlege neste gang jeg skal dit.  :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noen tips sånn i farten, men hvordan får du følelsen av å være "totalt uopplagt" dagen etterpå etter å ha tatt allergimedisin?

Jeg hiver i meg 180 mg Telfast hver dag mot allergi, og jeg føler meg ikke mindre opplagt av å ete det. Ikke mer trett heller, og hadde aldri den opplevelsen i de 15 årene jeg gikk på Zyrtec, heller.

Lenke til kommentar

Har ikke noen tips sånn i farten, men hvordan får du følelsen av å være "totalt uopplagt" dagen etterpå etter å ha tatt allergimedisin?

50-60mg=5-6 reseptfrie tabletter. Normal dose er 1/dag.

Kanskje tablettene ødelegger nattesøvn/indre ro? Det er uansett feil bruk av allergimedisin og ikke noe jeg ville ha gjort selv. Nå har ikke jeg søvnproblemer og jeg får timene mine.

Får du ikke hjelp av fastlege til å skaffe sovetabletter som gir god søvn og svake bivirkninger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, det finnes ikke noe reseptfritt som virker.

Imovane gir liten hangover fordi de varer i fem timer. Mange går på disse i årevis med like bra virkningsgrad.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kanskje tablettene ødelegger nattesøvn/indre ro? Det er uansett feil bruk av allergimedisin og ikke noe jeg ville ha gjort selv. Nå har ikke jeg søvnproblemer og jeg får timene mine.

Får du ikke hjelp av fastlege til å skaffe sovetabletter som gir god søvn og svake bivirkninger?

Nei, det er helt vanlig bruk av den type allergimedisin. De gir ingen bivirkninger i de aller fleste tilfeller og gjør deg trett noe som er ønskelig virkning og derfor dette ofte gis som sovemedisinen man prøver først. Disse typene allergimedisin brukes ikke like ofte for allergier pga at man blir trett av dem. I utgangspunktet så er trettheten en bivirkning, men slik de brukes i dag så er "allergidempingen" en bieffekt som ikke har noe å si.

Har du testet kamillete eller lavendel under puten? Du kan jo lese litt her :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

hvordan får du følelsen av å være "totalt uopplagt" dagen etterpå etter å ha tatt allergimedisin?

Jeg hiver i meg 180 mg Telfast hver dag mot allergi, og jeg føler meg ikke mindre opplagt av å ete det. Ikke mer trett heller, og hadde aldri den opplevelsen i de 15 årene jeg gikk på Zyrtec, heller.

Ekstrem og konstant trøtthet (tross for at jeg så vidt har vært oppe i 1 time og sovet 10-12 timer). Det kan også føles litt som å gå under vann eller befinne seg midt inne i en slags psykologisk tåke. Men på en veldig utilfreds/kjedelig måte.

Vel, når det gjelder Zyrtec så er det jo heller ikke akkurat vanlig dosering jeg går på. Med vanlig dosering (10 mg) så blir ikke jeg heller trøtt.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Kanskje tablettene ødelegger nattesøvn/indre ro? 

Veldig tvilsomt, da dette medikamentet (og andre allergitabletter) da, mest sannsynlig, ikke hadde vært så populært som sovemedisin.

Ikke per nå. Men dette er selvfølgelig noe som kommer til å bli tatt opp (igjen) ved neste legebesøk.

Lenke til kommentar

Gruer du deg til å sove/prøve å sove? Problemer i tilværelsen som skaper søvnforstyrrelsene? 

Har du tatt de diskusjonene der?

Eneste grunnen til at jeg "gruer" meg til å sove nå for tiden, er nok ikke annet enn nervøsiteten rundt det om jeg faktisk kommer til å få sove. 

Når det gjelder tilværelsen eller bakgrunnen(e) for hva som kan skyldes søvnforstyrrelsene så har jeg faktisk ingen anelse. Det er ingenting Psykisk eller Psykisk-relatert som ser ut til å ha skylden.

Selv så mistenker jeg at det "bare" er nivåene og produksjonen av de ulike stoffene i hjernen, som styrer søvn og innsovning som er problemet.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Reseptfrie sovemedisiner som ikke gir dagen-etterpå-bivirkninger?

Du må da forstå at hvis dette hadde fantes hadde ingen andre sovemedisiner vært på markedet?

Jo, for det som funker for en person virker ikke nødvendigvis for alle andre. 

Man har jo også medisiner som Valium, Sobril, Imovane og andre benzodiazepiner + Alkohol, som alle vanligvis ikke gir bivirkninger dagen derpå. Men disse er igjen også avhengighetsskapende og derfor så og si umulig å benytte hver dag.

Det er ikke heller sånn at jeg er ute etter medisiner som ikke gir bivirkninger i det hele tatt. Da tror jeg faktisk at jeg ville blitt svært mistenkelig på om dette faktisk var trygt å innta..

Det jeg er ute etter er medisiner som ikke gir dagen derpå bivirkninger i form av Trøtthet og Uopplagthet. Litt hodepine og tørr munn dagen derpå hadde jeg derimot taklet helt fint!

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Har du testet kamillete eller lavendel under puten? Du kan jo lese litt her :)

Kamille te drikker jeg i gjennomsnitt 5 kopper av, hver dag. Men da hovedsakelig mot Koffein-bivirkninger.

Men Kamille te opplever jeg i tillegg at, i veldig liten grad, kan forkorte innsovningstiden. Men dette er igjen lite nyttig visst det er det å bli trøtt som er problemet.

Lavendel har jeg ikke hørt noe om fra tidligere. Er det et naturmiddel som Kamille te?

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Eneste som har funket for meg er seroquel, det er reseptbelagt.

Seroquel har jeg allerede forsøkt tidligere. Men dette er et legemiddel som jeg ser på som direkte uklokt å benytte til å få sove. Da spesielt med tanke på at dette medikamentet, så vidt jeg vet, hemmer nivåene/produksjonen av Serotonin og Dopamin. Noe som etter min erfaring kan gi katastrofale følger.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Gruer du deg til å sove/prøve å sove? Problemer i tilværelsen som skaper søvnforstyrrelsene? 

Har du tatt de diskusjonene der?

Eneste grunnen til at jeg "gruer" meg til å sove nå for tiden, er nok ikke annet enn nervøsiteten rundt det om jeg faktisk kommer til å få sove. 

Når det gjelder tilværelsen eller bakgrunnen(e) for hva som kan skyldes søvnforstyrrelsene så har jeg faktisk ingen anelse. Det er ingenting Psykisk eller Psykisk-relatert som ser ut til å ha skylden.

Selv så mistenker jeg at det "bare" er nivåene og produksjonen av de ulike stoffene i hjernen, som styrer søvn og innsovning som er problemet.

Dessverre er den nervøsiteten ofte den verste. Circadin hjalp meg tilstrekkelig forbi den, rett og slett ved å ta tablettene og først gå og legge seg når jeg kjente trøttheten. Hvilke bivirkninger opplever du av dem? Det er jo kroppens naturlige søvnhormon...

Trener du noe? Det å være fysisk sliten hjelper jo også godt på, men treningen må gjerne være unnagjort i god tid før legging for ikke å få motsatt effekt.

Lenke til kommentar

Cannabis er det eneste jeg kan tenke på som kommer uten bivirkninger og fungerer utmerket til dette. Desverre er ikke dette låvlig. Bruker selv Circadin da jeg sliter med søvnen selv for tiden, og har sålangt ingen bivirkninger. Har heller ikke noe naturlig svar på hvorfor det er slik, men har fått høre av min mor at jeg sovnet seint og våkna seint i fra jeg ble født. Naturlig B menneske kansje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...