Gå til innhold

Skolestatistikk & Demografi

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Du forstår ikke det du linker til. Det er fullt lovlig med hjemmeundervisning, men undervisningen skal følge læreplanen i Norge. Det eneste foreldrene trenger å gjøre er å sende et brev til kommunen, så har kommunen ansvar for å føre et tilsyn og passe på at hjemmeundervisningen faktisk blir gitt. 

Det er en opplæringsplikt i Norge, ikke undervisningsplikt eller skoleplikt.

Har man da et reelt valg? Nå kjenner jeg ikke i detalj til læreplanen i Norge, men hva om man er dypt uenig med det som står der? Har man da mulighet til å lære barna sine andre ting som man anser som viktigere? 

Læreplanen er ganske generell, spesielt innenfor fag som er mer åpen for tolkning. Men nei du kan ikke hoppe over å lære barnet ditt norsk eller matematikk fordi du synes andre fag er viktigere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Læreplanen er ganske generell, spesielt innenfor fag som er mer åpen for tolkning. Men nei du kan ikke hoppe over å lære barnet ditt norsk eller matematikk fordi du synes andre fag er viktigere. 

Jeg er enig i at norsk og til dels grunnleggende matematikk er viktig. Vet du om det står nedskrevet en plass hva som er ufravikelig og hva som er valgfritt? 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at norsk og til dels grunnleggende matematikk er viktig. Vet du om det står nedskrevet en plass hva som er ufravikelig og hva som er valgfritt? 

Læreplanen ligger på udir.no.

Det er det som forventes av minimum. Om foreldrene ønsker å lære bort mer går det fint.

Lenke til kommentar

Mor og far er tross alt like lite tankeleser som staten selv, eller enhver annen instans. Mulig alle parter er like INKOMPETENTE til å vurdere dette, isåfall.

At fattigdom "går i arv" er vel et bevis på at foreldre lar personlige preferanser gå foran heller enn objektiv kunnskap. Sier ikke at jeg vil umyndiggjøre alle foreldre, men at man skal ha en naiv tro på at man vet best bare fordi man har avlet frem avkommet gir ingen mening. Jeg kan, med hånden på hjertet og all verdens etterpåklokskap, si at det var ting i min barndom som burde vært løst annerledes fra forsørgersiden. Skolen var ikke det spøtt bedre, dog.

Lenke til kommentar

Storbritannia ansetter kinesisk fagfolk til skolen sin. Veldig interessant video.

https://www.youtube.com/watch?v=ypT6c4NZ6jk

Så her er grunnen til at Vesten har et failed education system.

Vesten: Elevene utfordrer lærene og gjør ikke som lærene kommanderer.

Asia: Eleven lytter til alle ordre fra lærene som en soldat. Tør ikke å utfordre lærene i klasserommet.

Asia: Never challenge teachers autority. Good results.

Western: Always challenge teachers autority. Bad results.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Og vips har du folk som er hjernevasket til å tro at det læreren sier alltid er rett.

Å ha en kritisk sans er sunt, og det er en stor mangel. Kineserne er verdensmestre i kopiering, og det er et resultat av en ren puggeskole. Som utdannet adjunkt selv vil jeg mer enn gjerne ha elever som har et kritisk blikk enn de som kun jatter med og tror at jeg er en slags gudeskikkelse som aldri kan si noe galt, eller har feilslåtte resonnementer. Man bør vurderes etter det man sier, ikke etter antall striper man har på skulderen.

En ting bør også nevnes - vi utdanner faktisk folk som er i stand til å drive et sunt samfunn. Kineserne er tydeligvis så skakkjørte at de må ha folk til å passe på hvilke nettsider de besøker, for eksempel. Det er bra de har kommunistpartiet som kan passe godt på dem. Her i landet er vi i stand til å bestemme slikt selv. Mulig kineserne burde lære å være litt "rebell" av oss?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Makthavere som er redde for å miste makten, de vil gjøre alt for å fjerne kritiske røster. I diktaturstater så forsvinner slike kritiske røster ofte sporløst, mens i 'siviliserte' samfunn mistenker jeg at de kritiske røstene blir forsøkt indoktrinert gjennom den offentlige skolen. Konspirasjonsteori? Jeg vet sannelig ikke...

Lenke til kommentar

Så på alle 3 episodene og de kinesiske lærene innrømmer at kinesisk barn mister innovasjon og kreativitet.

De er flinke, men de klarer ikke å utvikle nye ting og tang. Kina som var en nasjon med buddhistisk og confucianisme ideologi, gikk fra å være utvikler og oppfinnere. Helt til kommunismen ble innført og da stoppet innovasjonen.

Forstår ikke helt poenget med de internasjonale prøvene. Hvorfor sammenligner frie land resultater med diktator nasjoner??? Selvklart vil selskaper fra Europa og USA ansette kinesere. Chinaman utfordrer ikke lederne og klager aldri på lønnen. De som er roboter og derfor er de attraktive for arbeidsmarkedet i vesten. I vesten klager vi og demonstrerer med en gang. Når vi mener at lønnen ikke er god nok. Dette liker ikke arbeidsgiverne og derfor ansetter de folk fra fattige nasjoner fra Europa eller Kina.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ikke sammenligne på tvers av styreform? Tvert imot ville det vært hull i hodet å IKKE ta med litt variasjon på det området dersom det lar seg gjøre.

I Kina har barn ingen frihet. De er soldater! I tillegg lærer de ikke evnen til å tenke selv. De lærer evnen til å kopiere og gjengi. Det er heller ikke lov å prate imot læreren. Dette systemet ødelegger kreativitet og innovasjon. Dette sa kinesiske lærene selv i videoen ovenfor. Hvis du har sett alle 3 episoder. I vesten bruker man også kopiere og gjengi fakta systemet. Men elevene trosser imot læreren og systemet. De klarer å tenke selv og blir rebeller. I tillegg har de mye kreativitet som kinesiske lærene har aldri opplevd. I Kina er det ingen ytringsfrihet. Barna tør ikke å bli rebeller. De er som små roboter. Adlyder alt!

Grunnen til at mange norske elever stryker på skolen. Er rett og slett fordi de kjemper imot systemet. Norske elever bruker sin ytringsfrihet og kjemper imot systemet.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Trenger ikke se videoen for å være klar over den forskjellen (har kommentert det i årevis de gangene det har blitt gnålt om dårlige prestasjoner og ønske om asiatisk disiplin). Vi er uansett helt enige i at det er negativt at det er slik. Jeg ser dog fortsatt ikke hvorfor det er galt å ta med prestasjonene deres, de representerer en måte å drive skole på - tydeligvis med noen positive, og noen negative, konsekvenser. Dataene er jo der, om de benyttes til noe eller ikke får være opp til andre, men jeg ser ingen grunn til at vi skal "sensurere bort" resultatene. Problemet vi har er jo at mange hverken greier typisk "puggestoff" eller de mer kreative oppgavene. Skulle dette være et positivt "opprør" burde man hvertfall score bedre på de kreative oppgavene.

Lenke til kommentar

Grunnen til at mange norske elever stryker på skolen. Er rett og slett fordi de kjemper imot systemet. Norske elever bruker sin ytringsfrihet og kjemper imot systemet.

Jeg stiller meg ikke på det norske skolesystemets side, men du vet tydeligvis ikke noe som helst når det kommer til hvorfor den norske skolen er et av de største nederlagene her i landet.

Mer sannsynlig er det at mesteparten av det man lærer på skolen ikke er relevant på noen som helst måte i forhold til fremtiden, samtidig som at den norske skolen har utviklet seg i en retning som i større grad skaper demotiverte elever som etter årevis med elendige lærere og irrelevant/kjedelig pensum ikke lenger ønsker å lære nye ting.

Det ser ikke ut til å være så mange som bevisst kjemper mot systemet, det er heller en naturlig konsekvens av at den norske skolen rett og slett er grusomt dårlig.

Lenke til kommentar

Den norske skolen er grusomt dårlig fordi det er et monopolsystem, og det ikke er noen reel konkurranse mellom skolene om å levere best mulig undervisningstilbud til elevene. Konkurransen bortfaller, og man har et monopol der lærere og skoler mottar skattekroner uavhengig av kvalitet og innsats, og organisering. Dette må vi svi for. Alt er grunnet at man tar penger fra folk med makt (gjennom skatten) og så sørger for at noen får pengene uten å måtte konkurrere om pris og kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...