Habla Møberg Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Lurker etter nytt HK/CPU/RAM til server. Dagens server (Xeon L3426 på Intel serverboard fra 2010) duger til det meste, men takler ikke flere samtidige Plex-jobber, samt at det er umulig å finne skikkelig minne til hovedkortet, så jeg kan ikke oppgradere fra de 4 GB som står idag. Og både Plex og diverse andre tjenester er veldig sultne på minne og CPU. I utgangpunktet er dette en CentOS-basert Linux-server, så HK-produsent må ha et "forhold" til den verden. Det utelukker f.eks Asus. Vurderer en Xeon E3-1241 V3 CPU, og vil gjerne ha 32GB ECC-minne. Jeg kan vurdere å skippe ECC om HK blir langt over 2-3.000,- Målet er å finne en pakke som ikke går langt over 5.000,-Forslag til hovedkort, evt kommentar til valg av CPU? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Har du sett på hovedkortene til Supermicro? De lager slike hovedkort du antakelig er på jakt etter, med ønskede spesifikasjoner. Mange av dem har også IPMI 2.0 som tilsvarer HP iLO og Dell DRAC, noe som betyr full hw KVM-støtte. Edit: jeg har selv et hovedkort fra Supermicro, et C2SBX hk, Socket 775, i multimediamaskinen. Det har jeg hatt siden årsskiftet 2007/2008. Denne maskinen har kjørt Linux (Debian) i hele sin levetid og jeg har aldri hatt problemer mtp. kompatibilitet i Linux med dette hovedkortet. Endret 28. juli 2015 av stigfjel Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Hva med ASRock ? Tikker alle boksene dine(riktignok i ATX format). E3C224 ATX 12" x 9.6" Single socket H3 (LGA 1150) Supports New 4th and 4th Generation Intel XeonE3-1200 v3/ Core™ i3/Pentium/Celeron Processors (Socket 1150) 4 x DIMM DDR3 1600/1333 ECC, max. 32GB 2 x PCIe 3.0 x16, 1 x PCIe 3.0 x4, 1 x PCIe 2.0 x1, 2 x PCI 4 x SATA3, 2 SATA2 by Intel C224 support RAID 0,1,5,10 2 x SATA3 by Marvell 9172 support RAID 0,1 2 x Intel i210, support Dual GLAN ASPEED 2300 for BMC controller, Realtek RTL8211E for dedicated IPMI GLAN 4 x USB 3.0 ports (2 rear + 2 via header ) 7 x USB 2.0 ports (2 rear + 4 via header + 1 Type A) Fåes også i en 4L utgave med 4 NIC i stedet for 2. Ligger på rundt ~1800,- EDIT: Kjører selv en CentOS7 boks på ASRock hovedkort, men for meg så var "small footprint" litt viktig, så jeg endte opp med en mini-itx variant(i ett Silverstone DS380 kabinett). Endret 28. juli 2015 av kpolberg Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Støtter det ASRock-hovedkortet vPro? På en server vil man gjerne ha KVM-støtte i hw, og da er et vPro-kompatibelt hk ideelt. Eller enda bedre, IPMI 2.0, som finnes på Supermicro hk. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) BMC er her IPMI 2.0. Følger standarden akkurat som ILO, IDRAC eller ILOM (like godt eller dårlig alt som). Som alle de nevnte så bruker den en java applet for å koble seg til remote console. EDIT: Lenge siden jeg har vært på en supermicro IPMI, men mener at BMCen til ASRock er omtrent prikklik, og at det kun er snakk om enkel "rebranding". Uansett fungerer verktøy som ipmitool osv helt fint mot denne BMC varianten. Endret 28. juli 2015 av kpolberg Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 Så gode svar, allerede. Glimrende :-) Sjekker ut forslag i morgen, nå er natten her. ATX går helt fint. Har alt RAID-kontroller som jeg tar med fra gammel server, så trenger knapt noe SAS /SATA. KVM / ILO er ikke så interessant i mitt tilfelle, det viktigste er stabilitet og ytelse i.f.t. $$ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 KVM / ILO er ikke så interessant i mitt tilfelle (...) Det sier du helt til du blir vant til det. Da kan du stue serveren vekk i et hjørne, og du trenger ikke skjerm/tastatur/mus til den. Du styrer den helt og holdent fra "godstolen". Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2015 Ser fordelen med KVM, er vant med å bruke det i jobben (HP ILO, funker greit nok), og det er jo alltids kjekt-å-ha, men for meg er det ikke noe argument for mitt bruk. Den serveren jeg har nå har stått å tutlet siden 2010 mer eller mindre uten opphold. Den skal ha noe KVM-greier (Intel Serverboard) men har aldri giddet å se på det engang. Skal jeg ha noe gjort så gjøres det enten via webleser eller SCP :-) Ser det blir utfordrende å holde prisen nede gitt. Blir fort over 6000,- for HK/CPU/RAM... Lete lete... :-) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 (endret) På en server vil man gjerne ha et stabilt hk. Og når prisen likevel blir i det prisleiet der, kan du like gjerne dra med deg KVM-funksjonalitet også, tenker jeg. Jeg byttet laptop på jobben, og kjøpte ut den gamle. Selv den har mulighet for OS-uavhengig KVM, da i form av vPro. Den har en quad-core CPU og 8 GB RAM, med CentOS 7 blir den en finfin hypervisor med et par-tre VMer. Edit: Dette burde være midt i blinken: Supermicro X10SLH-F - dette kortet har Supermicro oppgitt at skal ha support for i 7 år etter release. Endret 29. juli 2015 av stigfjel Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Det supermicro kortet koster ~1000 kr mer, og har stort sett samme chipset, ipmi modul osv. Hvis du ser på selve bildet av kortet så ser du at kortet har den samme aspeed chipen som er nevnt på asrock kortet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 (endret) Ikke helt det samme. Supermicro-kortet støtter også Xeon E3 1200 v4, har C226 chipset. Støtter ASRock samme type CPU? Edit: og som sagt, Supermicro-kortet jeg sikter til har såkalt long life support. Endret 29. juli 2015 av stigfjel Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Prøver å sirkle meg inn på det ASRock-kortet som er foreslått her. Prismessig passer det meg. C224 har ikke vPro-støtte, men ellers virker det ikke til å være så voldsomme forskjeller. Til mitt bruk selvsagt. Utfordringen er å finne noen som selger det kortet. Har sendt et par forespørsler. Kunne Intel s1200RPO vært noe? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Du trenger ikke vPro så lenge du har ipmi/bmc. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Fant forresten en tilsynelatende grei nettside som tester diverse maskinvare til småservere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå