Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dobbel 12'' sub og 1400w forsterker.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Det er strømtrekket (mer spesifikt så er det kraftige pulser/endringer som er problemet/det du observerer) som skaper spenningsfall i batteriet.

 

Du løser det med en stor kondensator så nærme inngangen av forsterkeren du kommer. Positiv pol på forsterker til positiv pol på kondensator, og negativ pol mot negativ pol på kondensator.

 

Typisk en størrelse på rundt 1-2 Fahrad i den klassen der. Fåes kjøpt på de fleste steder som selger bilstereo.

 

Bilbatterier er langt fra en perfekt strømkilde, og når bassen og følgelig forsterkeren trekker flere tusen watt i pulser (typisk hver gang bassen slår), så vil den høye strømmen få den indre motstanden i batteriet til å senke spenningen.

 

Se på det som en seriekobling hvor motstanden i batteriet tar over en større og større del av spenningsfallet. Pretty basic stuf.

 

Uansett. Et batteri er laget for å lagre mest mulig energi. Men har relativt sett ganske høy indre motstand, som begrenser hvor effektivt den kan levere mye strøm. En kondensator er motsatt, og kan levere store menger strøm veldig raskt, men kan lagre lite. Den vil lade seg når strømtrekket fra bassen er lavt (mellom slagene), og lade seg ut når det er høyt. Batteriet vil da bare måtte levere en jevn strøm.

 

Og siden det er spenningsfallet som gjør at lysene dine blir dimmet, så vil de også lyse jevnere. Men også forsterkeren vil få mindre spenningsforskjell, og kan potensielt også tjene på det med noe høyere lyd og mer kontroll.

 

Edit: En kondensator kan dog ikke trylle. Og om det er alt for kraftig, så kan lysene bli noe dimmet kontinuerlig (kondensatoren hjelper bare på pulseringen og de høye peakene). Er det veldig ille så måtte man da fått et større batteri, eller flere, selv om det gir en del problemer det også. Men jeg tror nok kondensator løser ting fint.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En kondensator løser ikke problemet, den bare skjuler det ;)
Du må sjekke følgende: Ladespenning ut fra dynamo på tomgang, ladespenning inn på batteri, vilespenning på batteriet (motor av), ladespenningen skal være over 14v, både ved dynamo og ved batteri, og batterispenningen skal være over 12.7V. Hvis dette er bra, så må du sjekke alle kablene til forsterkerene i bilen, er jordingen bra nok (som oftest ikke), er kablene tykke nok? Videre da, så bør du legge opp ekstra kabel mellom dynamo og batteri (pluss), og mellom batteri og karosseri/motor (jord). Når alt dette er bra, så er du kvitt "blinkingen" lysene dine ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...