Fishermansfriend1 Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Hei. Jeg har kommet ut i en forrykende krangel med min nabo. Vi bor i et ganske øde og landlig område, men våre hus ligger ganske tett. Min eiendom er på ca 49 mål og omkranser min nabos 1,9 mål store tomt. Naboen min tar seg veldig til rette med bla. å felle trær som står på min eiendom (skygger for han...) uten å si i fra. Det hele toppet seg i Mai. Da hadde han plutselig bygget en svær innhegning, delvis innenfor hans grense - men også innpå min. Jeg ba han fjerne innhegningen som gikk over tomtegrensen. (denne er klart merket etter at vi har gått dem opp flere ganger og merket med påler og stein.) Etter et par uker ser jeg plutselig at det går 6 griser i innhegningen. Lukten kjennes godt og vi er blitt veldig plaget med fluer. Tusenvis av fluer!!! Jeg har bedt han om å fjerne grisene, men han nekter. Hevder at "på landet er det lov med husdyrhold". Ingen tillatelse er innhentet fra meg eller kommunen. Hva kan/bør jeg gjøre? Lenke til kommentar
Fishermansfriend1 Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 Kontakt mattilsynet? Ja, men har han rett til å ha griser, eller kan jeg nekte? Tenkte jeg skulle spør her før jeg gikk til kommunelege og mattilsynet. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Jeg vil ANTA (viktig at jeg bare antar da jeg ikke er juridisk kompetent) at han må ha en kommunal tillatelse for dyrehold i den størrelseordenen? Sjekk med mattilsynet, det skader ikke å spørre. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Heh - "naboen begynner med grisehold" er et populært eksempel i juridisk litteratur. Naboloven § 2 er det naturlige utgangspunktet. § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden.I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. http://lovdata.no/lov/1961-06-16-15/§2 Naboen din vil antakelig hevde at griseholdet er "ventelig etter tilhøva på staden", og ikke verre enn det som er vanlig. Men hvis man likevel kommer til at griseholdet er "urimeleg eller uturvande" til ulempe har du krav på å få tilstanden "rettet", jf. § 10. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Du skriver at innhengningen delvis ligger på din eiendom. Dette er vel ikke lov uansett om det er utmark? Tipper du bare kan rive vekk den delen av innhengningen som ligger på din eiendom? Blir neppe populært, men så lenge du har advart han grundig i forkant skulle du ha ditt på det tørre tror jeg. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Han finner sikkert ut selv at grisehold er noe dritt. Det gjør de alle. Vent og se, de blir slaktet til jul og så er det slutt. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Ja, men har han rett til å ha griser, eller kan jeg nekte? Hvorfor skulle du ha rett til, å nekte en nabo å ha husdyr, eller griser? Hvis det hadde vært snakk om å bygge en stor grisefarm, hadde det vært anderledes. Da kunne du protestert via Nabovarsel. Men "prat" gjerne med de offentlige etater du vil. Kan ikke tenke meg at det forandrer saken. Du kan kreve at gjerdet blir flyttet, hvis det er satt opp feil. Men å rive det selv, uten lovpliktig varsling, vil kunne føre til problemer for deg selv. Samtidig gjør du naboforholdet bare værre. Slutt med unødig krangling, det fører ikke noe godt med seg. Og det kan utvikle seg i en retning, ingen av dere ville like. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå