Nibenay78 Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Hei, Har ein pc som står med åpen dør, og siden dette gjør at det støver noe, så blir den rengjort med (u)jevne mellomrom. Ved sist blåsing av kabinett og kjølere, så tok eg av vifta og kjøleren på cpu'en. Tok så bort den gamle pastaen med litt alkohol og papir, blåste alt rent og pent. Videre hadde eg liggende ein "no-name" pasta, som eg først sprøyta alt sammen på, satte på igjen alt sammen, og prøvde å starte opp. Da lå temperaturen ved idle på ca 50C, og når BOINC kjører lå den på 95-100C. Det slo meg at det kanskje var for mye å ta på all pastaen, så har nå prøvd å ta bort litt og litt. Totalt 4 ganger, og brukte siste gang eit kredittkort slik at det bare er eit tynt lag over cpu'en. Desverre ligger tempen fortsatt på det samme.. Siden vifte og kjøler er festa med "push pins" er det litt krøkkete å få på plass, så antok den kanskje hadde dårlig kontakt mot cpu'en. Siden døren er åpen så prøvde eg å trykke vifte og kjøler hardere mot cpu'en mens den kjørte på full load. Desverre så var endringen minimal. Den gikk fra 95-100 til 90-95 i denne perioden. Noen forslag? Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Det er rart, min pc står på 24/7 og ligger på 29-31 idle. Hva slags kjøler bruker du? Mulighetens monteringen ikke går som det skal og får ikke kontakt med CPU ? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Noe sier meg at kjøleren ikke sitter som den skal. Min holder seg rundt 60-70 under gaming. Har du stock kjøler, så bytter du den ut med en gang, de pinsa som skal holde den på plass er aldri å stole på. Lenke til kommentar
Nibenay78 Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 Tipper det er problemet, men har tatt den av og på nå 4x. Det "ser" ut som pinnene sitter som de skal, men litt vanskelig å være sikker når hovedkortet er fastmontert (lite aktuelt å pirke det ut ). Kjølepastaen så ut som den "traff" bra mot kobberdelen iallefall. Når det gjelder kontakt så virka det dårlig å fysisk trykke den mot cpu'en, som nevnt, hadde forventa litt effekt mht på temperatur dersom dårlig kontakt var problemet. Det er stock kjøler ja, intel-et-eller-annet-crap. Tar gjerne imot forslag mot ein billig og grei kjøler. Helst litt stille da kabinettet er åpent. Lenke til kommentar
Magsamm Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Cooler Master 212 evo er et populært valg, eller CM 412s. Endret 28. juli 2015 av Magsamm Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Her ser du hvordan noen løser "spre kjølepastaen bra" problematikken: Også er det kanskje lurt å kjøpe en ny tube av et kjent merke (gjerne keramisk eller sølvbasert). Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Kjøper du CM 212 får du med en tube. Burde holde i lange baner til vanlig bruk Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Det er stock kjøler ja, intel-et-eller-annet-crap. Tar gjerne imot forslag mot ein billig og grei kjøler. Helst litt stille da kabinettet er åpent. Jeg bruker CM 212 evo og er svært fornøyd, stock kjøleren stoler jeg ikke på ettersom de er skjøre med tanke på de pinsa der asså. Med CM 212 evo så får man ordenlige skruer og en bakplate og du kan være sikker på at det sitter og får kontakt med CPU. Pris varierer fra butikk til butikk, alt fra 250 og opp til 500 kroner, men absolutt verd investeringen. Endret 28. juli 2015 av funkweb Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Netonnet 339 gratis frakt. Lenke til kommentar
Nibenay78 Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2015 Hei igjen, Den har gått siste dagene på 60-70C ved lett bruk av world of warships (som ser ut til å dra 10-20% cpu). Da blir ting som boinc noe skummelt å ha kjørende! Ser få muligheter annet enn at dere som kommenterer at den sitter dårlig har rett. Eventuelt at den bare er dårlig konstruert og kjøler lite (eller ein kombinasjon). Antar det er denne dere referer til https://www.netonnet.no/Search?query=cooler+master+212+evo Blir sikkert bestilt i dag eller i morgen, så håper max load kryper godt ned under 95-100 grader.... Takk til alle som har komment med tips. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Hei igjen, Den har gått siste dagene på 60-70C ved lett bruk av world of warships (som ser ut til å dra 10-20% cpu). Da blir ting som boinc noe skummelt å ha kjørende! Ser få muligheter annet enn at dere som kommenterer at den sitter dårlig har rett. Eventuelt at den bare er dårlig konstruert og kjøler lite (eller ein kombinasjon). Antar det er denne dere referer til https://www.netonnet.no/Search?query=cooler+master+212+evo Blir sikkert bestilt i dag eller i morgen, så håper max load kryper godt ned under 95-100 grader.... Takk til alle som har komment med tips. Altså, stock kjøleren skal kunne kjøle relativt greit. Men i ditt tilfelle hørtes det ut som at den ikke får kontakt med CPU din. Eller de pinsa rett og slett er dårlig konstruert og du er kanskje en av de uheldige som gjør at den ikke gjør jobben sin. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Ville tro du skal ligge rundt 30 idle og 60-70 under load med den nye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå