Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust i dører - Går det gjennom EU?


Anbefalte innlegg

Hei! Har funnet en Saab 900i 88mod som jeg er interessert i, står her i bygda. Får den for vrakpant, og den virker utrolig bra, men. Dørene har rusta noe helt hinsides på innsiden, et svært rusthøl i begge fordørene. Dette er et typisk Saab-problem på den tiden, bilen virker ellers hel og pen, og har 3 hjulbuer så godt som frie for rust. Den siste, bak, har fått en påkjørsel, men er banket ut. Kun overflate her, så regner med å ta det. Kun kjørt 150000km.

 

post-292790-0-78643500-1438100239_thumb.jpg

 

post-292790-0-00242800-1438100249_thumb.jpg

 

Planen var da å skaffe andre dører med mindre rust, men det sier seg vel nesten selv at det er umulig, etter litt research. Finnes nye sveisedeler, men dette kommer på 1000,- per dør + arbeid (da jeg ikke sveiser selv)... Dermed blir planen å lete etter nye dører i det lange løp og skaffe seg nye etterhvert.

 

MEN bilen må på eu-kontroll... Hvis jeg dekker dette til med papp og gaffa, går det gjennom? Er jo tross alt ikke noe bærende konstruksjon eller noe på utsiden som kan skade myke trafikanter, etc. Kunne sikkert tatt meg råd til å ordne det, hadde det ikke vært for at den trenger ny baklykt og frontlykt venstre og sikkert 4stk nye bremseskiver + evt andre kostnader.

 

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke de sier noe på rusten, men hvis bilen er uten turbo så regner jeg med at dette er 8-ventileren (b201), med Bosch K-Jetronic? Det er et trøblete innsprøytningssystem, slitsomt å feilsøke, og deler må sannsynligvis skaffes fra utlandet med lang leveringstid og til en ganske høy pris, spesielt om bilen har katalysator. Bare så du er forberedt på dette.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Tror ikke de sier noe på rusten, men hvis bilen er uten turbo så regner jeg med at dette er 8-ventileren (b201), med Bosch K-Jetronic? Det er et trøblete innsprøytningssystem, slitsomt å feilsøke, og deler må sannsynligvis skaffes fra utlandet med lang leveringstid og til en ganske høy pris, spesielt om bilen har katalysator. Bare så du er forberedt på dette.

Det er jeg fult klar over, skal ikke bli noen utstillingsbil dette, men mer en bruksbil, og er ikke sikkert jeg har den mange årene etter veien. Den gikk klokkeklart sist den var startet opp (noen måneder siden), og skulle det vise seg å være noe dritt, så går den på røysa, enkelt og greit. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...