Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Lønn for 1 mai når det er første arbeidsdag?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Startet i ny jobb 1 mai og det ble så ett spørsmål om jeg skulle ha betalt for denne dagen siden det var min første dag. Min arbeidsgiver sier at jeg ikke skal ha det pga en normalt sett skal jobbe foran og etter en helligdag for å få lønn. Og siden jeg ikke jobbet foran skal jeg ikke ha betalt. Men når jeg sjekker AML finner jeg dette: 

 

§ 3.Arbeidsgiver skal betale full lønn for 1 og 17 mai som ikke faller på en søndag eller annen helgedag til arbeidstaker som har vært tilsatt hos ham i sammenheng de siste 30 dagene forut eller er tilsatt seinere når arbeidet er av minst 30 dagers varighet.

 

Litt usikker på hva de mener med slutten her, mener de at en enten må:

  1. -Ha jobbet der de siste 30 dagene
  2. -Tilsatt etter de 30 dagene men varigheten på arbeidet må overstige 30 dager

 

Altså jeg kommer inn under punkt 2 og skal ha betalt, eller leser jeg den feil? 

Det spiller ikke stor rolle, men jeg liker å finne ut av ting og liker ellers at ting blir gjort etter "boken" :)

 

PS: jeg er fast ansatt med månedslønn. Første arbeidsdag var 1 mai. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg meiner ganske bestemt at din tolkning av arbeidsmiljølova er rett.

 

Du skal ikkje trekkast ein dag med lønn fordi fyrste arbeidsdagen din er på ein helligdag. (Dette blir forøvrig heilt likt som dersom den 1 i måneden tilfeldigvis hadde vært ein søndag).

 

Særig med tanke på at du har fast månedslønn så er det uansett urimelig å trekke deg ein dag i lønn fordi den fyrste er ein helligdag, på samme måte som at du ikkje skal få lønnstrekk i februar måned når det berre er 29 dagar i måneden. 

Dette er gjennomsnittsberekna slik at månedslønna blir lik kvar måned.

Lenke til kommentar

Det er jo merkelig at de har valgt å sette første arbeidsdag til en fridag.

 

Ifølge det du har sitert skal du ha betalt, dersom du har fått en fast ansettelse som skal vare i mer enn 30 dager.

 

Nja, er det ikke normalt å starte 1 den måneden en blir ansatt? Usikker på praksis rundt dette men det var nå slik arbeidsavtalen ble utformet denne gang :) Hadde de satt den til 4 mai(Mandag) hadde jeg jo vært arbeidsledig i noen dager da oppsigelsen gikk ut april. 

 

Godt å se at andre leser den likt som meg :) Som sagt, det er snakk om "småpenger" men rett skal være rett mener nå jeg, om de ikke ønsket å betale meg den dagen kunne de iallefall nevnt det på forhånd og ikke nå ett par måneder etterpå. 

Lenke til kommentar

Har lest litt mer og fant dette punktet: 

 

VI.

Arbeidstaker taper retten til full lønn 1. og 17. mai etter lovens § 3, første punktum, om han uten samtykke av arbeidsgiveren forsømmer sitt arbeids siste virkedag før eller første virkedag etter slik høgtidsdag. Dette gjelder likevel ikke om arbeidstakeren ved attest fra læge godtgjør at forsømmelsen skyldes sjukdom eller fraværet skyldes ferie, plikt til å ivareta offentlig ombud eller annen tvingende grunn.

 

 

 

Men at jeg ble ansatt akkurat den dagen kan vell ikke se på som at jeg forsømte mitt arbeid dagen før? 

Lenke til kommentar

Nei, dette er ett unntak som ikkje gjeld deg i din situasjon.

 

Hovedpoenget her er uansett at du ikkje skal ha trekk i månedslønna fordi den fyrste i måneden tilfeldigvis er ein helligdag.

Du skal sjølvsagt ikkje ha lønn som om du hadde jobba i 8 timar med 100% tillegg, men du har rett på å få fri med lønn.

Lenke til kommentar

Nei, dette er ett unntak som ikkje gjeld deg i din situasjon.

 

Hovedpoenget her er uansett at du ikkje skal ha trekk i månedslønna fordi den fyrste i måneden tilfeldigvis er ein helligdag.

Du skal sjølvsagt ikkje ha lønn som om du hadde jobba i 8 timar med 100% tillegg, men du har rett på å få fri med lønn.

 

Ja det er vanlig lønn det er "diskusjon" om, men da ser det ut som om jeg har fisket fram de rette "lovene" rundt dette og forstått de godt nok til å presenter for min arbeidsgiver :) Takk for hjelpen folkens! 

Lenke til kommentar

Den arbeidsrettslige hovedregelen er at du ikke har krav på lønn for et tidspunkt forut for det tidspunktet du har tiltrådt stillingen. Dette er et spørsmål om ytelse mot ytelse - før du har tiltrådt stillingen har du ikke ytt noe.

 

Tiltrer du 4. mai har du derfor etter alminnelig arbeidsrett krav på lønn fra 4. mai. For 1. og 17. mai er det gjort et unntak som beskrevet i tidligere innlegg, slik at du har krav på lønn for 1. mai fordi du er tilsatt for mer enn 30 dager.

 

Du har imidlertid, paradoksalt nok, ikke krav på lønn for 2. og 3. mai. Disse dagene rammes ikke av noen særlov (og du tiltrådte ikke 1. mai selv om du fikk lønn for den dagen), og hovedregelen om at man ikke har krav på lønn før man har tiltrådt stillingen gjelder fullt ut. Det samme vil gjelde påsken, og andre fridager som ikke har egne lønnsregler i særlov. Hvorvidt dette innebærer trekk eller ikke kommer an på om din arbeidsgiver beregner månedslønn per arbeidsdag (mandag-fredag), per virkedag (mandag-lørdag), eller per kalenderdag (mandag-søndag).   

 

I staten er det gjort unntak fra dette kravet, se Statens Personalhåndbok pkt. 7.3.9 departementets merknader (min uthevelse):

 

 

 

Tjenestemenn har krav på stillingens lønn fra tiltredelsesdagen, ikke fra ansettelsesdagen. Dersom en tjenestemann tiltrer den første virkedag (arbeidsdag) i en måned og de første dagene i måneden faller på en frilørdag, søndag, helgedag e.l, skal lønn likevel utbetales for hele måneden. Det samme gjelder når en tjenestemann fratrer den siste virkedag i en måned. Se nærmere om fastsetting av lønn ved tiltredelsen for tjenestemenn i SPH pkt. 2.4.8.3.

 

Andre tariffområder kan ha tilsvarende bestemmelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den arbeidsrettslige hovedregelen er at du ikke har krav på lønn for et tidspunkt forut for det tidspunktet du har tiltrådt stillingen. Dette er et spørsmål om ytelse mot ytelse - før du har tiltrådt stillingen har du ikke ytt noe.

 

Tiltrer du 4. mai har du derfor etter alminnelig arbeidsrett krav på lønn fra 4. mai. For 1. og 17. mai er det gjort et unntak som beskrevet i tidligere innlegg, slik at du har krav på lønn for 1. mai fordi du er tilsatt for mer enn 30 dager.

 

Du har imidlertid, paradoksalt nok, ikke krav på lønn for 2. og 3. mai. Disse dagene rammes ikke av noen særlov (og du tiltrådte ikke 1. mai selv om du fikk lønn for den dagen), og hovedregelen om at man ikke har krav på lønn før man har tiltrådt stillingen gjelder fullt ut. Det samme vil gjelde påsken, og andre fridager som ikke har egne lønnsregler i særlov. Hvorvidt dette innebærer trekk eller ikke kommer an på om din arbeidsgiver beregner månedslønn per arbeidsdag (mandag-fredag), per virkedag (mandag-lørdag), eller per kalenderdag (mandag-søndag).   

 

I staten er det gjort unntak fra dette kravet, se Statens Personalhåndbok pkt. 7.3.9 departementets merknader (min uthevelse):

 

 

Tjenestemenn har krav på stillingens lønn fra tiltredelsesdagen, ikke fra ansettelsesdagen. Dersom en tjenestemann tiltrer den første virkedag (arbeidsdag) i en måned og de første dagene i måneden faller på en frilørdag, søndag, helgedag e.l, skal lønn likevel utbetales for hele måneden. Det samme gjelder når en tjenestemann fratrer den siste virkedag i en måned. Se nærmere om fastsetting av lønn ved tiltredelsen for tjenestemenn i SPH pkt. 2.4.8.3.

 

Andre tariffområder kan ha tilsvarende bestemmelser.

Her ble jeg litt forvirret, det er kun 1 mai som er spørsmålet i denne saken. Og ut i fra det du skriver skal jeg ha lønn for dagen, eller? Vi ble uansett enig om at jeg skal ha lønn, men om det er feil så vill jeg jo også si i fra:s

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at du skal ha lønn for 1. mai. Men begrunnelsen noen har gitt deg for at du skal ha lønn denne dagen (The Avatar: Du skal ikke trekkes i lønn når første arbeidsdag er en helligdag; Dragavon: Er du ansatt fra 1. mai skal du ha lønn fra 1. mai) er ikke riktig.

Ah lettelse, jeg henviste til de "lovene" og unntakene jeg har lagt inn her tidligere så da har jeg iallefall mitt på det rene:)

 

Takk for oppklaring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...