Gå til innhold

– Verste Android-sikkerhetshull noensinne

Anbefalte innlegg

Jeg mener at dersom Google ikke gjør noe med dette i grunnstrukturen på neste major versjon av Android, så kommer de til å skade ikke bare Androids popularitet, men sitt eget rykte som sikkerhetsopptatt. Selv jeg som ser på å bruke Iphone som et voldsomt handicap, sliter med å skulle anbefale Android-telefoner til noen før Google beviser at nulldagershull skal kunne håndteres.

Det skal sies at med Nexus-telefoner er sikkerhetsoppdateringer relativt raske. Nexus 6 har allerede fått patch som fikser de fleste, men ikke alle stagefright-sårbarhetene og jeg tipper at øvrige aktuelle Nexus-enheter vil følge på raskt.

Så lenge produsentene får tilpasse Android slik de ønsker så ser jeg ikke hva Google kan gjøre for å bedre situasjonen. AOSP er jo patchet og det er opp til produsentene å implementere de og pushe ut oppdateringer i samarbeid med teleoperatører. Det er i denne kjeden problemet ligger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at dersom Google ikke gjør noe med dette i grunnstrukturen på neste major versjon av Android, så kommer de til å skade ikke bare Androids popularitet, men sitt eget rykte som sikkerhetsopptatt. Selv jeg som ser på å bruke Iphone som et voldsomt handicap, sliter med å skulle anbefale Android-telefoner til noen før Google beviser at nulldagershull skal kunne håndteres.

Det skal sies at med Nexus-telefoner er sikkerhetsoppdateringer relativt raske. Nexus 6 har allerede fått patch som fikser de fleste, men ikke alle stagefright-sårbarhetene og jeg tipper at øvrige aktuelle Nexus-enheter vil følge på raskt.

Så lenge produsentene får tilpasse Android slik de ønsker så ser jeg ikke hva Google kan gjøre for å bedre situasjonen. AOSP er jo patchet og det er opp til produsentene å implementere de og pushe ut oppdateringer i samarbeid med teleoperatører. Det er i denne kjeden problemet ligger.

Det stemmer, men det er fortsatt et enormt problem for Android som plattform, og også noe Google kan styre og dermed har ansvaret for. 

Én ting er telefoner basert på AOSP, de får styre som de vil. Men for enheter som kjører Google-sanksjonert Android med Play Services etc. er det all grunn til å holde Google ansvarlig for sikkerhetsproblemer forårsaket av  deres samarbeidspartnere.

om produsentene hadde laget en google play edition av toppmodellene sine så er jeg sikker på at disse hadde solgt godt.

tror mange brukere, inkludert meg selv, setter pris på å lett kunne oppdatere.

Tror dette er det eneste som kunne fått meg til å bytte til Android. Sånn det er i dag er ikke Nexus-telefonene gode nok, og å kjøre med uoffisiell Rom er uaktuelt.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette er det eneste som kunne fått meg til å bytte til Android. Sånn det er i dag er ikke Nexus-telefonene gode nok, og å kjøre med uoffisiell Rom er uaktuelt.

Er ikke Nexus 6 "god nok"? 

Jeg likte den iallfall ikke særlig godt. Brukte en som eneste telefon et par måneder, men fikk aldri helt godfølelsen. Veldig plast, ble innmari varm, etc. Jeg vil ha noe liknende som s6 edge eller iPhone, men med stock Android og umiddelbare oppdateringer. Glass, metall, tre og lær. Ikke plast.   Men operativsystemet var nydelig. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nexus og CyanogenMod patches, ja. Det er i grensesnittet mellom OS-leverandør/tweaker og hardwareleverandører at det eksisterer en interessekonflikt. 

På Windows-telefoner vil sikkerhetshull kunne presses fra OS-leverandør, også på iOS-telefoner, selv om det er irrelevant der, og det må kunne presses ut også på Android-telefoner, ellers vil de være "den ene sårbare plattformen".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...