Kurt Lekanger Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Nesten alle Android-telefoner er berørt.– Verste Android-sikkerhetshull noensinne Lenke til kommentar
OleDenStore Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Så fint at MMS oppsett ikke fungerer i Norge om man bruker Resurrection Remix med Tele2/Netcom da 2 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Det finnes ikke noen quickfix på dette? Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Det finnes ikke noen quickfix på dette? Ja, det tok ikke langt tid å finne ut av det selv. Slå av automottak av MMS: https://www.twilio.com/blog/2015/07/how-to-protect-your-android-device-from-stagefright-exploit.html 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 På tide med en mer åpen og fleksibel oppdateringsmekanisme for Android-OS'et? Istedetfor at alle mobilprodusenter skal ha sin forsinkelesvelsignelse som mellomledd.. 6 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) from-stagefright-exploit.html Fungerer det også mot de andre metodene for å benytte hullet? Edit: Nope. Endret 28. juli 2015 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
GadgetBoy Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Dere glemte å si at det må sendes et videoklipp som deretter spilles av på telefonen, og brukeren MÅ bruke Hangouts som standard applikasjon for SMS og MMS. Altså må brukeren bruke Hangouts (bare 1% av alle android brukere bruker Hangouts) og man må fysisk ha gått inn å valg automatisk avspilling av video i applikasjonen (ordinært er dette avslått). Så Amobil...er dette blåst langt ut av dimensjonen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Dere glemte å si at det må sendes et videoklipp som deretter spilles av på telefonen, og brukeren MÅ bruke Hangouts som standard applikasjon for SMS og MMS. Altså må brukeren bruke Hangouts (bare 1% av alle android brukere bruker Hangouts) og man må fysisk ha gått inn å valg automatisk avspilling av video i applikasjonen (ordinært er dette avslått). Så Amobil...er dette blåst langt ut av dimensjonen? Bare 1% bruker hangouts? Er det virkelig riktig? AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Dere glemte å si at det må sendes et videoklipp som deretter spilles av på telefonen, og brukeren MÅ bruke Hangouts som standard applikasjon for SMS og MMS. Altså må brukeren bruke Hangouts (bare 1% av alle android brukere bruker Hangouts) og man må fysisk ha gått inn å valg automatisk avspilling av video i applikasjonen (ordinært er dette avslått). Så Amobil...er dette blåst langt ut av dimensjonen? Stemmer dette? Har du noen kilde på det? Såvidt jeg har forstått er Stagefright et bibliotek som håndterer mediefiler for mange apper, ikke bare Hangouts, og det holder at videoen er på enheten og preprosesseres - man trenger ikke åpne eller spille av. Endret 28. juli 2015 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 from-stagefright-exploit.html Fungerer det også mot de andre metodene for å benytte hullet? Edit: Nope. Litt godt gammeldags nettvett hjelper. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Joda. Men en oppdatering hjelper mer. Denne typen sikkerhetshull er de verste som finnes - de ligger dypt i systemet og har dermed god aksess og stor angrepsflate, samtidig som det er så godt som umulig å beskytte seg på en effektiv måte. Å slå av autonedlasting av MMS hjelper, men ikke mye. Iallfall ikke om du har en venn som blir infisert og som dermed kan sende MMSer du stoler på og dermed åpner. 3 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Joda. Men en oppdatering hjelper mer. Denne typen sikkerhetshull er de verste som finnes - de ligger dypt i systemet og har dermed god aksess og stor angrepsflate, samtidig som det er så godt som umulig å beskytte seg på en effektiv måte. Å slå av autonedlasting av MMS hjelper, men ikke mye. Iallfall ikke om du har en venn som blir infisert og som dermed kan sende MMSer du stoler på og dermed åpner. Sant nok. Blir kanskje iPhone neste gang til tross for at jeg liker Sony-telefonen min. Lenke til kommentar
VegardBe Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Dere glemte å si at det må sendes et videoklipp som deretter spilles av på telefonen, og brukeren MÅ bruke Hangouts som standard applikasjon for SMS og MMS. Altså må brukeren bruke Hangouts (bare 1% av alle android brukere bruker Hangouts) og man må fysisk ha gått inn å valg automatisk avspilling av video i applikasjonen (ordinært er dette avslått). Så Amobil...er dette blåst langt ut av dimensjonen? Um, ifølge linken til DataFMT, så er et plaster å faktisk ta i bruk Google hangouts og skru av automatisk mottak av MMS. Det er det jeg har gjort nå. Har en Honor 6. Lenke til kommentar
madmats Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Finnes det noen eksempler om noen vanlig privatpersoner som har blitt direkte berørt av Heartbleed eller Stagefright? kan ikke helt se hva noen kunne tjent på å få tilgang til kamera og mikrofonen min helt feks. Er vel værre for politikere og ledere i store bedrifter og slikt Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Dere glemte å si at det må sendes et videoklipp som deretter spilles av på telefonen, og brukeren MÅ bruke Hangouts som standard applikasjon for SMS og MMS. Altså må brukeren bruke Hangouts (bare 1% av alle android brukere bruker Hangouts) og man må fysisk ha gått inn å valg automatisk avspilling av video i applikasjonen (ordinært er dette avslått). Så Amobil...er dette blåst langt ut av dimensjonen? Bare 1% bruker hangouts? Er det virkelig riktig? AtW Kjenner ikkje til statistikken på det, men mitt inntrykk er også at det er svært få Android brukere som har valgt å bruke Hangouts som primærappen for mottak og sending av SMS og MMS. Dei fleste bruker vell android sin standard app "meldinger/messenger" til SMS? Så vidt eg veit så er det kun Nexus som bruker Hangouts som standard tekstmeldingsapp, alle andre må gå inn å velge vekk standardappen for å bruke Hangouts til tekstmeldingar. 1 Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 På tide med en mer åpen og fleksibel oppdateringsmekanisme for Android-OS'et? Istedetfor at alle mobilprodusenter skal ha sin forsinkelesvelsignelse som mellomledd.. Jeg er helt enig, heldigvis har Android hatt dette lenge Det heter Google Play services, og fungerer for de som har Android 2.3 eller nyere: https://developers.google.com/android/guides/overview 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Dere glemte å si at det må sendes et videoklipp som deretter spilles av på telefonen, og brukeren MÅ bruke Hangouts som standard applikasjon for SMS og MMS. Altså må brukeren bruke Hangouts (bare 1% av alle android brukere bruker Hangouts) og man må fysisk ha gått inn å valg automatisk avspilling av video i applikasjonen (ordinært er dette avslått). Så Amobil...er dette blåst langt ut av dimensjonen? Bare 1% bruker hangouts? Er det virkelig riktig? AtW Kjenner ikkje til statistikken på det, men mitt inntrykk er også at det er svært få Android brukere som har valgt å bruke Hangouts som primærappen for mottak og sending av SMS og MMS. Dei fleste bruker vell android sin standard app "meldinger/messenger" til SMS? Så vidt eg veit så er det kun Nexus som bruker Hangouts som standard tekstmeldingsapp, alle andre må gå inn å velge vekk standardappen for å bruke Hangouts til tekstmeldingar. Jeg likte veldig godt hangouts når jeg fikk det på min S3, men problemet som oppstod var at telefonen sendte dobbelmeldinger, en fra hangouts, og en fra standard. Har ikke prøvd det siden. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 På tide med en mer åpen og fleksibel oppdateringsmekanisme for Android-OS'et? Istedetfor at alle mobilprodusenter skal ha sin forsinkelesvelsignelse som mellomledd.. Jeg er helt enig, heldigvis har Android hatt dette lenge Det heter Google Play services, og fungerer for de som har Android 2.3 eller nyere: https://developers.google.com/android/guides/overview Men det fungerer tydeligvis ikke i dette tilfellet, for automatisk utrulling ut en patch av Stagefright-biblioteket til alle som bruker Android 2.3 eller nyere. I så fall hadde jo 99,7% av Android-brukerne fått en oppdatering som fikset problemet for flere uker siden. Men så enkelt er det altså ikke, og Google må ifølge artikkelen distribuere patchene til telefonprodusentene og det vil ofte ta lang tid før disse sender ut oppdateringer til telefonene sine - om i det hele tatt, for mange eldre telefoner... 2 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 På tide med en mer åpen og fleksibel oppdateringsmekanisme for Android-OS'et? Istedetfor at alle mobilprodusenter skal ha sin forsinkelesvelsignelse som mellomledd.. Jeg er helt enig, heldigvis har Android hatt dette lenge Det heter Google Play services, og fungerer for de som har Android 2.3 eller nyere: https://developers.google.com/android/guides/overview Google Play Services er bare Google Play API'ene som apps kan benytte seg av og rører ikke noen av lagene under applikasjonslaget i Android stacken. Ideelt sett burde Android hatt samme oppdateringsregime som på øvrige linux-distroer, men det lar seg ikke gjøre uten voldsom innsats fra alle telefonprodusentene (og Google selvsagt). 3 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Jeg mener at dersom Google ikke gjør noe med dette i grunnstrukturen på neste major versjon av Android, så kommer de til å skade ikke bare Androids popularitet, men sitt eget rykte som sikkerhetsopptatt. Selv jeg som ser på å bruke Iphone som et voldsomt handicap, sliter med å skulle anbefale Android-telefoner til noen før Google beviser at nulldagershull skal kunne håndteres. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg