Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dårlig lagt ferdigplen - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Våren 2014 fikk vi lagt ferdigplen ifbm kjøp av nøkkelferdig bolig. Vi har ikke mye greie på plen, men reagerte på at prosessen tok så lang tid at både all jorden regnet bort før plenen kom på og deler av plenen ble brun allerede før den ble lagt. Vi kontaktet firmaet etter noen måneder fordi plenen var stygg, de sa det var normalt og ville bli bedre. Nå er plenen full av ugress og selve gresset vokser nesten ikke. Jeg liker å holde på i hagen og kan godt tilbringe tid der. Men jeg trenger desperat noe hjelp med hva jeg kan gjøre?

Jeg legger ved noen bilder (har ikke klippet plenen på noen uker her pga ferie).

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger ☺

post-384830-0-31418300-1438073332_thumb.jpg

post-384830-0-26882000-1438073513_thumb.jpg

post-384830-0-58801000-1438073520_thumb.jpg

Endret av Moonica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannet du ferdigplenen jevnlig etter at den var lagt? Har du gjødslet?

Jeg vannet godt og jevnlig. Har ikke gjødslet. Vi var rett og slett ikke klar over at det trengtes på en ny plen. Skulle selvfølgelig ha gjort det, men synes også de som la plenen kunne ha informert om det. Nå vil jeg bare gjøre det jeg kan for å få plenen myk og fin. Har du noe tips? :/

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for tips. Da skal det skjerpes kraftig fra nå av! Men har du noe tips til hva jeg kan gjøre mest effektivt for å få plenen fin slik den er nå?

Jeg tenkte å anskaffe meg en ugressluker og prøve å ta bort mest mulig av røttene, for så å spraye forsiktig eddik der hvor jeg har gravd opp røtter. Dette vil i hvertfall ta bort det verste av tistler, løvetann osv, håper jeg. Mye smått vil gjenstå, men jeg håper at gjødsling av plenen, samt klipping kan bidra til at det blir mindre ugress og mer plen?

I tillegg er plenen nå veldig ujevn. Hvordan kan jeg gjøre noe med det?

Det ble mye spørsmål her nå, men det er så fint å få spørre noen som har litt peiling :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med luking av ugress, riktig gjødsling og klipping vil den nok bli grønn og fin etterhvert. Ujevnheter skyldes dårlig forarbeid av underlaget, og er ikke så lett å gjøre noe med. Kanskje prøve å dra utover et tynt jordlag over gresset i dumpene? Etterhvert vil gresset vokse igjennom dette, og man kan legge på et nytt jordlag, og gjenta til det er flatt nok. Dersom det ikke er så mange store dumper, er det mulig å løsne gresstorven med en flat spade, rulle den bort, jevne ut underlaget, og legge torven tilbake. 

Lenke til kommentar

Med luking av ugress, riktig gjødsling og klipping vil den nok bli grønn og fin etterhvert. Ujevnheter skyldes dårlig forarbeid av underlaget, og er ikke så lett å gjøre noe med. Kanskje prøve å dra utover et tynt jordlag over gresset i dumpene? Etterhvert vil gresset vokse igjennom dette, og man kan legge på et nytt jordlag, og gjenta til det er flatt nok. Dersom det ikke er så mange store dumper, er det mulig å løsne gresstorven med en flat spade, rulle den bort, jevne ut underlaget, og legge torven tilbake. 

Supert. Takk skal du ha. Når du sier riktig gjødsling, hva vil det si? Kan jeg starte nå og passe på å gjødsle regelmessig? Dette kan jeg også spørre nærmere om når jeg handler gjødsel :) Takk for svar i alle fall! Da er jeg litt mer optimistisk :)

Lenke til kommentar

TS. Jeg er ingen gartner, har laget plen (med bra resultat), men aldri lagt "ferdigplan". Men slik ingår også som en del av min utdannelse og jeg har mange år innen bygg- og anlegg.

Det bildene din viser, er en uklippet plen (uten fjærning av ugress), ugjevn vekst og noen tørre steder. Men slike bilder forteller ikke noe, om gjevnheten på leggingen (les overflaten). Da måtte plenen vært klippet. 

For at gjevnheten skal bli bra, er det viktg at forarbeidene er gjort bra. Og for at veksten skal bli bra og gjevn, er det viktig at det er tykt nok jordlag "plenen" lagges på. Eks. gress kan vokse på 2 -3 cm  jord, med tørker raskt ut. Så er det områder med lite jord og andre steder med tykt jordlag, får en forskjellig vekst og ikke minst områder som raskt tørker ut og blir brunt. Nytt eks. På en steinfylling, er det anbefalt å legge minst 30 cm med jord. Det øvre langet minst 5 cm, må være matjord. (Det er også en fordel, at det underste laget (ca 10 cm) på steinfylling, er leirejord for å hindre uttørking).

Det skal være samme fasthet i jordlaget, over det hele. Og før legging av ferdigplen (helst i tørrvær, men ikke knusktørrt - da må det vannes), bør det rakes lett plenen og gjørsles. Etter legging, skal ikke plenen brukes de først ukene. Kun gå for nødvendig vanning (med spreder) og hvis det vokser raskt kanskje klipping. Nysådd, eller nylagt plen, trenger vann hver 2. - 3. dag, avhenging av vær og temp. 

Men så kommer det Zanta nevnte, i sin første kommentar. Vedlikehold! TS. At du ikke vet, eller visste, er ingen unskyldning. Når en skaffer noe en ikke har "peiling" på, må en søke informasjon, helt i forkant. Du har sikkert andre du kunne ha spurt, foreldere, familie, venner, bekjente, som vet en del om aktuelt tema.

Lenke til kommentar

Med luking av ugress, riktig gjødsling og klipping vil den nok bli grønn og fin etterhvert. Ujevnheter skyldes dårlig forarbeid av underlaget, og er ikke så lett å gjøre noe med. Kanskje prøve å dra utover et tynt jordlag over gresset i dumpene?

Supert. Takk skal du ha. Når du sier riktig gjødsling, hva vil det si?

Gå inn på linken til Zanta og les det som står om vedlikehold og gjødsling. Kan sikkert lese resten også.

Du luker ikke ugress i en plen. Det fjærner du med redskap, eller sprøytemidler. Spør på et planteutsalg. Eks. for løvetann, som har en lang tynn rot, brukes gjerne noe som kan minne om en stor skrutrekker, med V-formet hakk, i den delen som stikkes i jorda. Da skjærer du av roten 4 -5 cm. under overflaten av jorda. Stor tistil, o.l. brukes et annet redskap, kan minne om en "lekespade" for unger, men bladet er langt og smalt (ca mål - b= 4 cm og L= 12 cm + skaft). (Er det en liten tistil, kan du sikkert bruke det samme som for løvetann). Men dette har de info om, på planteutsalget. Og det finnes info på nettet.

Du finner sikkert råd om "trimming av plen", på nettet. Eller kjøp egnet datablad av Sinteff/Byggforsk. Zanta er inne på det rette, men bland jord og singel i en trillebor, e.l. Og legge dette ut i ugjevnhetene, tror ikke du bør legge ut tykkere lag enn ca 1 - 1,5 cm hver gang/år. Langt prosjekt. Men søk mer info om dette, hvis det ikke kommer en annlegsgartner her.

Editt: Da du ikke har gjødslet, er det bare å starte med annbefalt mende. Men husk vanning, ellers kan Fullgjødslen "brenne" gresset. Kanske en ide å kalke også.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

TS. Jeg er ingen gartner, har laget plen (med bra resultat), men aldri lagt "ferdigplan". Men slik ingår også som en del av min utdannelse og jeg har mange år innen bygg- og anlegg.

Det bildene din viser, er en uklippet plen (uten fjærning av ugress), ugjevn vekst og noen tørre steder. Men slike bilder forteller ikke noe, om gjevnheten på leggingen (les overflaten). Da måtte plenen vært klippet. 

For at gjevnheten skal bli bra, er det viktg at forarbeidene er gjort bra. Og for at veksten skal bli bra og gjevn, er det viktig at det er tykt nok jordlag "plenen" lagges på. Eks. gress kan vokse på 2 -3 cm  jord, med tørker raskt ut. Så er det områder med lite jord og andre steder med tykt jordlag, får en forskjellig vekst og ikke minst områder som raskt tørker ut og blir brunt. Nytt eks. På en steinfylling, er det anbefalt å legge minst 30 cm med jord. Det øvre langet minst 5 cm, må være matjord. (Det er også en fordel, at det underste laget (ca 10 cm) på steinfylling, er leirejord for å hindre uttørking).

Det skal være samme fasthet i jordlaget, over det hele. Og før legging av ferdigplen (helst i tørrvær, men ikke knusktørrt - da må det vannes), bør det rakes lett plenen og gjørsles. Etter legging, skal ikke plenen brukes de først ukene. Kun gå for nødvendig vanning (med spreder) og hvis det vokser raskt kanskje klipping. Nysådd, eller nylagt plen, trenger vann hver 2. - 3. dag, avhenging av vær og temp. 

Men så kommer det Zanta nevnte, i sin første kommentar. Vedlikehold! TS. At du ikke vet, eller visste, er ingen unskyldning. Når en skaffer noe en ikke har "peiling" på, må en søke informasjon, helt i forkant. Du har sikkert andre du kunne ha spurt, foreldere, familie, venner, bekjente, som vet en del om aktuelt tema.

Takk for svar. Vi brukte ikke plenen i en ganske lang periode etter at den var lagt. De som la den gjorde klart for å legge plen, men så ble det liggende slik i noen uker slik at når plenen til slutt ble lagt var det kanskje 10-15 cm jord (fyllmasse tror jeg de kalte det), og kanskje mindre enn 10 cm noen steder. Under jorden er det fjell, med mye stein. Vi vannet mye i begynnelsen da det var tydelig tørt, og plenremsene "krøllet seg" sammen slik at det var store brune mellomrom mellom dem. Når jeg nå skal grave i plenen støter jeg på stein og fjell etter ca 10 cm.

Frem til nå har jeg lukt ganske regelmessig, bildene er tatt etter 3 uker ferie uten noe stell. Jeg ble veldig overrasket over hvor mye som har skjedd på kort tid. Det er også sannsynligvis mye tydeligere nå fordi vi ikke har klippet den på noen uker (vanligvis klipper vi regelmessig ca 2 gang i uken).

Jeg tar selvkritikk for at plenen er ustelt nå, og jeg burde ha gjødsel. Naboen har både gjødslet og sådd ny plen, men det ser heller ikke bra ut der. Jeg er usikker på om jeg skal ta kontakt med entreprenør i tillegg til å gjøre mitt beste selv for å få det pent. Hva tenker dere? Har jeg noe god grunn til å gjøre det??

Lenke til kommentar

Med luking av ugress, riktig gjødsling og klipping vil den nok bli grønn og fin etterhvert. Ujevnheter skyldes dårlig forarbeid av underlaget, og er ikke så lett å gjøre noe med. Kanskje prøve å dra utover et tynt jordlag over gresset i dumpene?

Supert. Takk skal du ha. Når du sier riktig gjødsling, hva vil det si?

Gå inn på linken til Zanta og les det som står om vedlikehold og gjørsling. Kan sikkert lese resten også.

Du luker ikke ugress i en plen. Det fjærner du med redskap, eller sprøytemidler. Spør på et planteutsalg. Eks. for løvetann, som har en lang tynn rot, brukes gjerne noe som kan minne om en stor skrutrekker, med V-formet hakk, i den delen som stikkes i jorda. Da skjærer du av roten 4 -5 cm. under overflaten av jorda. Tistiler, o.l. brukes et annet redskap, kan minne om en "lekespade" for unger, men bladet er langt og smalt (ca mål - b= 4 cm og L= 12 cm + skaft).  Men dette har de info om, på planteutsalget. Og det finnes info på nettet.

Du finner sikkert råd om "trimming av plen", på nettet. Eller kjøp egnet datablad av Sinteff/Byggforsk. Zanta er inne på det rette, men bland jord og singel i en trillebor, e.l. Og legge dette ut i ugjevnhetene, tror ikke du bør legge ut tykkere lag enn ca 1 - 1,5 cm hver gang/år. Langt prosjekt. Men søk mer info om dette, hvis det ikke kommer en annlegsgartner her.

Når jeg sier luking i plenen mener jeg selvsagt med rette redskap. Jeg skal gå til anskaffelse av dette og starte i dag :)

Jeg tror jeg skal konsentrere mg om å få opp det verste av ugresset og gjødsle litt først, så får jeg ta ujevnhetene etterpå. Skal undersøke mer rundt dette før jeg går i gang. Men takk for tips om jord/grus :)

Lenke til kommentar

Når jeg sier luking i plenen mener jeg selvsagt med rette redskap. Jeg skal gå til anskaffelse av dette og starte i dag :)

Jeg tror jeg skal konsentrere mg om å få opp det verste av ugresset og gjødsle litt først, så får jeg ta ujevnhetene etterpå. Skal undersøke mer rundt dette før jeg går i gang. Men takk for tips om jord/grus :)

Ta bare det størrste ugresset nå, klipp plenen, rak vekk gresset (det er for langt til å la ligge), gjødsle og så vanne. Men ikke klippe for kort. Klipp heller ofte. Justering av ugjevhetene, heter for "trimming av plenen" når du søker info. Men ja, dette haster ikke så mye.

Lenke til kommentar

Ta bare det størrste ugresset nå, klipp plenen, rak vekk gresset (det er for langt til å la ligge), gjødsle og så vanne. Men ikke klippe for kort. Klipp heller ofte. Justering av ugjevhetene, heter for "trimming av plenen" når du søker info. Men ja, dette haster ikke så mye.

Flott, det skal jeg gjøre. Er det mye ulike typer gjødsel som finnes? I så fall, ut i fra bildene, hvilket bør jeg velge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...