Kikert Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Du må drite i om barna liker ham, barna tar mer skade av at moren deres er ulykkelig og stresset pga situasjonen enn de gjør hvis du dumper ham og de aldri får se ham mer. Det var då voldsomt til overdramatisering frå di side, skal ho kutte all kontakt med fyren fordi han er gjerrig? Overdrev ikke og sa aldri at ho skal kutte all kontakt, jeg bare påpekte at barna tar mindre skade av det enn om hun er ulykkelig i et forhold. Har selv vært barn i en situasjon der mor ikke var lykkelig i et forhold og det var mye verre enn å "komme seg over" at vi ikke fikk se fyren mer. Ble mye bedre etterpå Skal jeg lese mellom linjene og si at du synes hun skal være sammen med fyren fordi han har penger i banken? Edit; Jeg tolker denne saken som at det er en del krangling, grunnen til kranglingen har ingen betydning, og barna ser dette eller merker det selv om de ikke ser det "live" Barn snapper opp mye mer enn man tror! Endret 28. juli 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Om han har flere hundre tusen på konto, er livredd for å bruke noen hundrelapper og vil at du med din skrale økonomi skal bære ham på ryggen din, da må rett og slett bare si at her er det noe spik spenna gærn't... Om du ikke tar og rister ham i nakkeskinnet, så blir de hundrevis av tusen kronene stående hvor de er og han lever på deg. noen ganger prøver han til og med å prute i vanlig butikk.. Det syns jeg er temmelig flaut. Anonymous poster hash: 88dc6...d08 Haha, jeg trodde ikke nordmenn gjorde slik i eget land, jeg har faktisk aldri opplevd at noen har gjort det. I utlandet ja, men ikke her. (Men om noen tilbyr meg avslag når jeg ikke skulle hatt det, så sier jeg jo selvfølgelig ikke nei) Endret 28. juli 2015 av Smirnoff 1 Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Rart om han ikke får dårlig samvittighet når du sitter med stor verkstedregning for en bil han i stor grad benytter seg av mens han har masse sparepenger. kjedelig situasjon, men det må vel gå an å møtes på midten et sted? Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Om han har flere hundre tusen på konto, er livredd for å bruke noen hundrelapper og vil at du med din skrale økonomi skal bære ham på ryggen din, da må rett og slett bare si at her er det noe spik spenna gærn't... Om du ikke tar og rister ham i nakkeskinnet, så blir de hundrevis av tusen kronene stående hvor de er og han lever på deg. noen ganger prøver han til og med å prute i vanlig butikk.. Det syns jeg er temmelig flaut. Anonymous poster hash: 88dc6...d08 Haha, jeg trodde ikke nordmenn gjorde slik i eget land, jeg har faktisk aldri opplevd at noen har gjort det. I utlandet ja, men ikke her. (Men om noen tilbyr meg avslag når jeg ikke skulle hatt det, så sier jeg jo selvfølgelig ikke nei) Har opplevd det flere ganger selv Spessielt da på elektronikk. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 Rart om han ikke får dårlig samvittighet når du sitter med stor verkstedregning for en bil han i stor grad benytter seg av mens han har masse sparepenger. kjedelig situasjon, men det må vel gå an å møtes på midten et sted? Det syns faktisk jeg å.. Hadde rollene vært snudd hadde jeg hjulpet han uten å rynke på nesen. Halvveien er ikke noe alternativ heller, han vil aldri låne meg penger igjen har han sagt, og jeg trenger aldri å spørre om hjelp til bilen igjen. Verste er at jeg vet at han mener det også. Ble en litt opphetet diskusjon når jeg fant ut alt de hadde ødelagt på bilen min. Jeg VET at han prøvde å hjelpe, men han gjorde det tross alt 10 ganger dyrere. Jeg er ikke sint for at delene ble ødelagt, men jeg ble selvsagt lei meg. Og det at han verken unnskylder seg eller tilbyr meg noe form for hjelp er sårende. Anonymous poster hash: 88dc6...d08 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Tror du vet svaret på hva du bør gjøre. Desverre Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) kjernen i problemet ligger nok i det at han ikke setter pris på å skjemme deg bort, det er jo noe man vanligvis setter stor pris på med kjærester. Man overrassker dem med noe spesielt og ser hvor glade dem blir og slikt, det er jo helt instinktivt nesten å ville gjøre slike ting. Det at han mangler evnen til å sette pris på å gjøre noe for noen andre er vel borderline mental defekt. Men til deg TS: du MÅ begynne å spare penger hvis situasjonen din er som den er nå, jeg skjønner at ting er trangt av og til og slikt men du kan ikke leve fra hånd til munn hver måned med små barn og slikt. Du må ta ansvar og sette av ALT du har mulighet til slik at uforutsette utgifter kan takles på en bedre måte. Økonomisk sikkerhet kan også være en ide, altså, full kasko på bilen, nybil med garanti, leasing med full kasko osv...... ja, kanskje dyrere alternativer men trygge alternativer. Endret 28. juli 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Vis ham denne tråden.... Kanskje det kan hjelpe ham til å forandre seg bittelitt? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 kjernen i problemet ligger nok i det at han ikke setter pris på å skjemme deg bort, det er jo noe man vanligvis setter stor pris på med kjærester. Man overrassker dem med noe spesielt og ser hvor glade dem blir og slikt, det er jo helt instinktivt nesten å ville gjøre slike ting. Det at han mangler evnen til å sette pris på å gjøre noe for noen andre er vel borderline mental defekt. Men til deg TS: du MÅ begynne å spare penger hvis situasjonen din er som den er nå, jeg skjønner at ting er trangt av og til og slikt men du kan ikke leve fra hånd til munn hver måned med små barn og slikt. Du må ta ansvar og sette av ALT du har mulighet til slik at uforutsette utgifter kan takles på en bedre måte. Økonomisk sikkerhet kan også være en ide, altså, full kasko på bilen, nybil med garanti, leasing med full kasko osv...... ja, kanskje dyrere alternativer men trygge alternativer. Ja, du har nok rett i det. Jeg har alltid likt å skjemme bort de jeg er glad i, bortsett fra han her. Jeg kjøpte nye GTA til han, men han ble ikke spesielt glad engang. Mer bekymra for at jeg skulle bli sur for at han ikke kjøpte noe til meg. Han spanderte en halv parfyme på meg for litt siden da. lol.. Jeg skal begynne å spare nå. Han får pendle litt mer han å, ikke bare jeg. Og bytte på hvem bil vi kjører etc. Så kan han glemme at jeg bruker dyre dommer på gode, hjemmelagde middager. Anonymous poster hash: 88dc6...d08 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 har ikke lest alle kommentarer, men han virker for gjerrig spør du meg, spesielt med tanke på at han har en tilsynelatende vesentlig bedre økonomi. Hva du vil gjøre TS er opp til deg, men ser for meg dette kan bli et evigvarende irritasjonsmoment. Nå vil du få bedre økonomi etter studiene, men likevel. Jeg er ikke for å kaste penger på damer, men når det virkelig trengs burde man kunne bruke litt. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Her er det TS som er ute og kjøre. Hun lever fra hånd til munn, null buffer. Hvis det oppstår noe er det praktisk talt game over. Du har mye å lære av denne sparsommelige mannen. Det er helt sant, jeg har null buffer. Jeg er student og 2barnsmamma, og det blir høye utgifter. Jeg burde selvsagt vært 10 ganger flinkere til å spare. Men når jeg sitter igjen med omlag 4000kr i måneden etter alle regninger er betalt, er det fryktelig vanskelig. Det er sikkert dritkjipt å være sammen med en blakk alenemor, det har jeg full forståelse for. Men det er også dritkjipt å være sammen med en som teller hver eneste krone, og som aldri vil gi noe ekstra - verken av tid, penger eller tjenester. Anonymous poster hash: 88dc6...d08 Du har antakelig noen unødvendigheter du kan si opp slik at regningene uteblir. Dersom du har 4k å leve for i måneden bør du faktisk begynne å telle hver eneste krone selv, les: føre regnskap. Du er ikke plutselig blitt blakk, det er resultatet av mange år med tanke og handling. Den som legger bort 10% av inntekten hver måned før man koster på seg middager og spandering på andre, kommer langt i livet. Ikke bare har man en sikkerhet, men man har også kapital til oppsptart av næringsvirksomhet eller egenkapital til hus/leilighet. Den som lever fra hånd til munn kommer aldri noe vei og ikke er det penger til å realisere det man ønsker. Skjer det noe må man låne penger av andre og så er karusellen i gang. Ditt ansvar som voksen er å være selvstendig og føre en forsvarlig økonomi, ikke å glede andre med påspandering og flotte middager. Kanskje er denne mannen er overdrevent sparsommelig og bør unne seg og sine noe mer i hverdagen. Det gjør det likevel ikke greit å bruke ned til siste krone og mange i dette landet har dårlig forståelse for økonomi og hvor mye penger de egentlig har til disposisjon. Når man har 3 månedslønner i buffer har man en liten ekstra sikkerhet. Når man har 12 månedslønner i buffer kan man vurdere om man har råd til netflix, mobildata, om man skal på ferie, om man skal koste på seg ny PC-skjerm eller nye felger til bilen. Når folk tar seg råd til luksus uten å ha ei krone utover det som er igjen av forrige lønning eller kredittgrensa på kredittkortet er det rett og slett sjanseløs adferd. Selv om de ikke skjønner det selv har de ikke råd til luksus i hverdagen. Han er for sparsommelig fy og skam, mens du pøser ut og sitter der med to tomme hender. Har du tenkt å holde på slik resten av livet? Du har mye å lære av denne mannen og kanskje dere kan bli enig om et fornuftig forbruk hvor man sparer en god del men ikke alt. Her er utfordringene: Han stiller ikke opp og gir ikke av seg selv. Du har ikke økonomisk sans. Snakk sammen om hvorfor han ikke byr mer på seg selv og få ham til å hjelpe deg med å sette opp et økonomisk budsjett for din privatøkonomi. Endret 28. juli 2015 av BadCat 2 Lenke til kommentar
Ardenus Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Hjullageret på bilen min hadde vært dårlig i flere måneder, før jeg endelig fikk overtalt han til å fikse det i forrige uke. Da var det konstant klaging på hvor mye jobb det var, og hvor lite han hadde lyst til å gjøre det. Jeg vet han var usikker på om han kom til å klare det, han er ikke utdanna mekaniker Anonymous poster hash: 88dc6...d08 Du "pressa" han til å hjelpe deg med noe han var usikker på om han kom til å klare, det resulterte i at han ødela bilen så den måtte på verksted likevel. Han burde ha sagt beklager at jeg ødelagte bilen, men sånt skjer.. Han er gnien, det er det ingen tvil om, du burde virkelig skaffe deg en god buffer, vet det er vanskelig. Om han er noe å spare på, det aner ikke vi, det må nok du føle og ta på selv. Lenke til kommentar
ragge_jz Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 (endret) Sånne ting er vanskelig... Problemet er at ulike mennesker har så ubegripelige ulike økonomiske vaner. Det fant jeg ut med min forrige kjæreste. Mine prioriteringer, som jeg selv syntes var alldeles riktige den gang, var jo heeeelt forskjellige fra hennes, enda hun egentlig ikke heller var noen dust. For jeg var litt sånn som kjøpte billig mat i butikken, gikk i slitte klær, og jeg kom rett fra studentlivet, mens hun hadde hatt jobb i noen år. Så når man er vant til "god" inntekt, blir man litt mer ukritisk på pengebruken også. Det ble mye spetakkel rundt småting, som, når jeg ser tilbake, er ubetydelige. Det er liksom ingen krise å kjøpe ett brød til 30 kr istedenfor ett brød til 17kr, krisen oppstår jo først når man krangler om det... Selv hadde jeg buffer som faen, hun hadde ikke. Og jeg hatet henne for det, den gang. Så ble hun gravid, vi fikk barn, og det ble slutt.... Jeg ender opp med å betale barnebidrag,.... Og selv om jeg er en pappa som ser sønnen min minimalt, så har han blitt en fantastisk liten gutt på 2 år nå. Har egentlig ikke lenger det samme forholdet til penger nå som før. Man må drite i å "spare seg til fant", og man må drite i alle "status-tingene"... Selv har jeg brukt både penger på taxi, utepils, og masse annen dritt med venner, som jeg ikke vill funnet på å ha gjort for 3-4 år siden, før dette forholdet, og før jeg fikk fast jobb. Så kraftige opplevelser kan forandre folk faktisk... Jeg føler ikke jeg har de samme prioriteringene som før. Er ikke så farlig hvilket beløp jeg har på konto, jeg vil heller dø rik på minner enn rik på penger... Hvis du får kjæresten din til å forstå at penger egentlig er det kjedeligste som finnes, for det er kun tall på en konto eller kjedelige papirlapper, så hjelper det. Penger er kjekt å ha - men det er minner også. EDIT: for å ta en morsom analogi, så hadde bilen til min eks motorproblemer, som jeg fiksa. Skulle hun satt det på verksted, hadde det kostet fort 3000kr, mens jeg fikset det for 400kr (ny coil på biltema). Den gang, sa jeg at hun måtte betale selve delen selv... Men sånn type rettferdighet syntes jeg var greit, da hun oigså hadde full jobb, og tjente mer enn meg. Jeg eu-godkjente også bilen for henne, uten å ødelegge den.... Dumt at han ødela deler på bilen din... Det kunne han godt ha erstattet. Du får huske på at hvis dette er ting som blir "for jævli" så kan du vurdere å gjøre det slutt.... Meeen, finnes andre historier: kompis av meg har full jobb, brenner av mye penger på bil, bor sammen med dame (i hans hus) og dama hans betaler 6000kr i mnd til han for å bo i hans hus. De har felles barn nå, og hun hadde barn fra før... Hvor "realt" gjort er det? Finnes ingen fasit på økonomi gitt! Om man møter en "trollbindende" personlighet, så teller det i enkelte situasjoner mer enn penger, faktisk Lykke til TS, og oppdater gjerne denne tråden!!!! Endret 30. juli 2015 av ragge_jz Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Liten oppdatering. Vi snakket ut om det og det ordnet seg for en periode. Men det er så mye annet som ikke henger på greip, så i kveld dumper jeg dusten og går tilbake til eksen som vil ha meg tilbake. Anonymous poster hash: 88dc6...d08 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Liten oppdatering. Vi snakket ut om det og det ordnet seg for en periode. Men det er så mye annet som ikke henger på greip, så i kveld dumper jeg dusten og går tilbake til eksen som vil ha meg tilbake. Anonymous poster hash: 88dc6...d08 hva med å være singel i en periode isteden for? høres ut som du trenger å lære å være selvstendig 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 En halv mill på sparekonto høres ikke ut som så veldig mye for en snekker med enkeltmannsforetak, hvis dette er hva han har klart å spare med å leve det sparsome livet som nevnes her hadde det nok ikke vært noe problem for trådstarter å brenne gjennom de pengene og alt annet som kom inn på kort tid hvis de ble tilgjengelige. Om han er gjerrig eller ikke kan diskuteres, men at han var smart i å ikke kaste bort penger på trådstarter viser seg nå ganske klart. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå