audi-o-fil Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Kan noen hjelpe meg med dette? Jeg har en Dovado 4GR som oppretter trådløst nett i min bil, med ett Telenor usb-modem tilkoblet ruteren. Den har 2 usb-innganger, f.eks. 1 til usb-modem og 1 til usb-minne plugg eller harddisk eller usb-gps. Det fungerer utmerket, men jeg har jo mulighet til å bruke kablet nett i ruteren også. I ruteren kan jeg velge hva som prioriteres av internett-tilgang. Da har jeg satt usb-modemet som andre-prioritet, men kablet nett som første-prioritet. Ruteren velger det som er tilgjengelig automatisk. Og dette fungerer fint når jeg tester dette oppsettet hjemme i huset mitt, med en kabel mellom ruteren inne og Dovado-ruteren som skal innstalleres i bilen. Drar jeg ut nettverkskabelen, så velger Dovado-rutern å koble seg til Internett via modemet istedet. Fungerer fint, som sagt. Men så kommer det store spørsmålet: Kan jeg konfigurere en ruter nr 2 (i bilen) til å koble seg til ihvertfall 3- eller 4 forskjellige trådløse nettverk automatisk (ikke samtidig), og at den viderefører internett-tilgang til Dovado-ruteren via kabel? Da kan f.eks. når bilen står hjemme på gårdsplassen, koble seg til mitt eget trådløse nettverk, og når jeg kjører meg en tur, så kobler Dovado-ruteren om til Telenor usb-modemet som er plugget inn i ruteren. Og hvis jeg da for eksempel drar innom jobben eller en kamerat hvor det er tilgang til trådløst nettverk, hvor jeg har krypteringsnøkkel og får lov til å koble meg til, selvsagt, så kobler ruter nr 2 i bilen seg til det trådløse nettverket og gir internett-tilgang til Dovado'en via kabel så lenge bilen er i nærheten av det nettverket. Og Dovado'en gir ut trådløst og kablet nett i bilen til alle mine (eller passasjerer) sine duppedingser :-) Er dette mulig? Vet det går så lenge det er bare ett trådløst nettverk, men hva hvis det er flere forskjellige nettverk med forskjellig SSID og kryptering? Jeg har forresten ett par Linksys WRT-54G med DD-WRT liggende, hvis en av de kan brukes som ruter nr 2 i bilen. Når det gjelder strømforbruk av trådløse rutere og duppedingser, og på/av-slåing av disse, så er det problemet løst, hvis noen lurer :-) Håper noen kan hjelpe meg med dette :-) På forhånd takk! Lenke til kommentar
power Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Hvordan sjekker Dovado-ruteren at den har tilgang til internett via kabel? Pinger den noen adresser, eller sjekker den bare om linken på selve porten er oppe? Lenke til kommentar
audi-o-fil Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 (endret) Hvordan sjekker Dovado-ruteren at den har tilgang til internett via kabel? Pinger den noen adresser, eller sjekker den bare om linken på selve porten er oppe? Den pinger 2 eller flere offentlige ip adresser. Nærmere forklaring her: http://www.dovado.com/en/support/faq/9-internet-setup-issues-internet-setup-issues/35-how-do-i-activate-the-fail-over-function-in-the-router Men problemet mitt er som sagt å få konfigurert en annen trådløs ruter til å kunne ta i mot flere trådløse nettverk alt ettersom hvor jeg er. Det er 2 eller 3 forskjellige nettverk som er aktuellt. Når bilen står parkert på jobben f.eks og på ett par andre steder. Ved bruk etter veien brukes USB-modemet. Har forresten godkjenning til å bruke de trådløse nettene og har krypteringsnøklene. Meningen er at en trådløs ruter kobler seg til det trådløse nettverket som er tilgjengelig og ruteren er koblet til WAN-porten på Dovado-ruteren. Dovado'en lager sitt eget trådløse nettverk for alle enheter som brukes i bilen. Dovado'en bruker USB-modemet for å komme seg på nett når den andre ruteren ikke finner noe trådløst nettverk tilgjengelig. Endret 6. august 2015 av audi-o-fil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå