Joakim098 Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Hey Vennen min skulle kjøre ut fra et parkeringsplass. Han rygget og ved utkjøringen krasjet han i en bil eid av en polsk mann . Vennen min trodde der og da at det var hans skyld og de tok bilder av skader men begge skrev ikke skademelding for begge var travele. Etterpå sier vitner at mannen så at vennen min rygget ut og stoppet der med vilje. Polske mannen sa til forsvar at hornet på bilen ikke fungerte så han kunne ikke signalisere til vennen min at han skulle stoppe . Likevell kunne Polske mannen lett ungå krasjet med og bare rulle litt. Polske mannen dro ikke lenge etter og forsvant. 3 måneder etterpå sender han melding og krever 20000 kr og truer med å anmelde til politiet . Helt erling er vennen min er en komplett idiot, og vil betale pengene men jeg synes han skal være veldig kritisk for å betale et såpass sum. Foresten bilen hans Va en et skrot. Er det jeg kan gjøre for å hjelpe han? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Hey Vennen min skulle kjøre ut fra et parkeringsplass. Han rygget og ved utkjøringen krasjet han i en bil eid av en polsk mann . Vennen min trodde der og da at det var hans skyld og de tok bilder av skader men begge skrev ikke skademelding for begge var travele. Etterpå sier vitner at mannen så at vennen min rygget ut og stoppet der med vilje. Polske mannen sa til forsvar at hornet på bilen ikke fungerte så han kunne ikke signalisere til vennen min at han skulle stoppe . Likevell kunne Polske mannen lett ungå krasjet med og bare rulle litt. Polske mannen dro ikke lenge etter og forsvant. 3 måneder etterpå sender han melding og krever 20000 kr og truer med å anmelde til politiet . Helt erling er vennen min er en komplett idiot, og vil betale pengene men jeg synes han skal være veldig kritisk for å betale et såpass sum. Foresten bilen hans Va en et skrot. Er det jeg kan gjøre for å hjelpe han? Han hadde vikeplikt, bottom of line. 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Bevis i form av skademelding mangler? Vet ikke hvor god denne saken er, men ville bedt vennen din om å kreve at det blei skrevet skademelding så dette kan taes med forsikringsselskap og med en reell takst av skaden.. Da står han evt. med valget om å gjøre opp selv, eller betale egenandel og la forsikringsselskapet ta regninga.. 2 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Erling? Hvem er erling? Og hvorfor i all verden rygget han ut fra en parkeringsplass inn på en vei? Ser av og til tullinger som gjør dette når jeg er på sykkelen, de er til hinder for alt og alle. Høres ut som at denne polakken ikke hadde sin egen bil i forskriftsmessig stand fra før uhellet. Dessuten burde man vel ha skrevet skademelding, hastverk er lastverk. Men når det er sagt, har man bildebevis kan man jo bruke disse til å få taksert skaden slik at man kan finne det reelle beløpet, ikke bare ta det den ene parten sier for god fisk. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 La mannen anmelde, det koster ikke mer uansett, kanskje mindre i enden på visa Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Det er ikke noe i veien for at han skriver skademelding og sender inn nå. - Da vil den polske mannens forsikringsselskap be han om å sende inn skademelding, og saken vil bli tatt gjennom de. Uavhengig av skyld/etc så vil vennen din få valget om å betale alt selv eller bruke forsikringen når det kommer så langt, men da får han iallefall en skikkelig takst og får muligheten til å forklare seg. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Ikke betal kontant!! Skriv skademelding og ikke ta på deg skylden, så kan forsikringsselskapene krangle om hvem som er skyldig Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Som nevnt flere ganger over: Aldri gi fra deg kontanter i et slikt tilfelle med mindre du har god peiling på sakene, OG det vil gå i din favør I dette tilfellet høres det ut som motparten ikke har sakene sine på stell, så jeg ville latt han anmelde (tror ikke det skjer) saken til politiet og da forklart til politiet saken med manglende skademelding, så de kunne tatt dette opp med motparten.. Du skal ikke se bort ifra at motparten ikke har forsikring på bilen/andre ting som ikke er i orden.. Det var tilfellet der en islending kjørte i bilen min for tre år siden.. Nytta ikke akkurat å hente noe fra Island heller.. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 At motparten ikke har forsikring er vel ikke relevant så lenge TS er skyld i skaden, ei heller om motparten ikke har førerkort. TS er like pliktig å rette skaden han har vært årsaken til. Motparten kan dog får reaksjoner i tillegg for manglende forsikring eller andre ting... Lenke til kommentar
teitur Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Uavhengig av skyld: udokumentert krav = ingen betaling. Be polakken ta det via forsikring slik at det blir skikkelig taksert. Hvis kameraten blir tildelt skyld sannsynligvis) kan han fortsatt velge å betale motpartens skade selv. Hvis han har kontaktinformasjon til vitnene som mente polakken framprovosere uhellet skader det ikke å ta med dette i skademelding, men det skal mye til å slippe unna alt ansvar. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Hvis begge rygger, så blir det fort skylddeling. Litt usikker på jussen her, men er vel ikke lovlig å kjøre uten tute? Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Problemet her er at feks. hvis "polakken" sier at han fylte ut en skademeldingskjema og vennen din ville ikke fylle ut og bare kjørte derifra, er det kamera på stedet spør eier om du kan få et klipp fra ulykken (Er det kamera skaff opptaket idag ikke vent 1måned til saken kommer til forsikringselskapet). Når man ikke har noe bevis for at det var en ulykke er det lite å gå med til forsikringselskapet (ingen dokumenter som begge parter har skrevet under) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Problemet her er at feks. hvis "polakken" sier at han fylte ut en skademeldingskjema og vennen din ville ikke fylle ut og bare kjørte derifra, er det kamera på stedet spør eier om du kan få et klipp fra ulykken (Er det kamera skaff opptaket idag ikke vent 1måned til saken kommer til forsikringselskapet). Når man ikke har noe bevis for at det var en ulykke er det lite å gå med til forsikringselskapet (ingen dokumenter som begge parter har skrevet under) Dette er ikke ett reelt problem. - Det er ikke noe krav til at skademelding skal fylles ut og skrives under av begge parter. - Hvis den ene parten fyller ut og sender inn vil forsikringsselskapet henvende seg til motparten og ba h*n sende inn. Man kan kanskje tenke seg at hvis dette skjedde på ett øde sted og den ene partene nekter for at han var der kan det bli verre, men i dette tilfellet fantes det jo også vitner og polakken har fremsatt et skriftlig krav. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 ta en prat med forsikrigselskapet , det burde være skrevet en skademeldig for lenge siden , men kan jo være dere kan sende en inn nå , så går alle krav gjennom forsikringselskapet Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 Hvis begge rygger, så blir det fort skylddeling. Litt usikker på jussen her, men er vel ikke lovlig å kjøre uten tute? Det er krav om lydhorn på motorvogn etter kjøyretøyforskrifta § 29. Ved EU kontroll blir defekt lydhorn betegna som ein einarfeil, dette betyr i utgangspunktet at du får pålegg om å utbetre feilen, men at du ikkje treng å framvise bilen for ny kontroll etterpå. (Dersom du får toarfeil må bilen inn til ny EU kontroll, og ved trearfeil så har ein effektivt sett kjøyreforbud). Dette betyr at ein i utgangspunktet ikkje får noke forbud mot å kjøyre bilen, det er nok meininga at ein skal kjøyre strake vegen til eit verksted men dette blir ikkje kontrollert. Eg er også usikker på om ein får nokon form for reaksjon dersom ein ved neste EU kontroll fortsatt har den same einarfeilen som blei avdekt ved siste kontrollen? Etter som eg har forstått så får ein ikkje det. Så då kjem eg til konklusjonen om at ein skal ha fungerande lydhorn på bilen, men at det ikkje får praktiske konsekvensar for bileigaren om ein kjøyrer utan lydhorn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå