Cobra196 Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Jeg er 21 år og har bodd i Haugesund hele livet, på grunn av at familien min var her. Bor nå i kommunal 2-roms leilighet som er billig å leie, men er lei av denne byen. For noen år siden var dette stedet jeg hadde venner, men de aller fleste har flyttet vekk på studier og jeg har mer eller mindre blitt isolert av den grunn. Har fortsatt aktiviteter her, men med flere kvelder alene synes jeg det blir trist i lengden. Er 100 % uføretrygda, men jobber og tjener litt penger ved siden av trygden. Ikke så mye at det er til å skryte av. Synes bare det er greit å ha sunn døgnrytme og møte folk. Ikke noe som holder meg fast i det hele tatt, men fritidsaktivitetene holder meg fast. Familien var noe verdifullt for meg før, men de siste årene virker det som de ikke er så opptatt av å samles så mye lenger av og til. Kjedelig, men sånn har det blitt. Unntaket er 17. mai og julaften, og litt i romjulen. Så nær familie vil jeg ikke kutte ut, ihvertfall ikke mens jeg er singel. Har god nok økonomi til å flytte til der jeg vil. Kunne tenkt meg å flytte til Skien eller Porsgrunn, ettersom hvor en utleieleilighet er billigst og gir meg det jeg trenger for pengene. Pga at leiekontrakten min her som utløper 1. mars 2017, velger jeg å bo her til neste år. Hvis kommunen neste sommer går med på å utvide leieavtalen med et år (fram til 2018), skal jeg bo her til 2017 og flytte på sommeren eller høsten. Greit nok at familien og aktivitetene er her, men når jeg store deler av året er isolert på fritiden og jeg vil få meg et nytt og bedre liv, så nytter det ikke å bo her. Har lest på FB om at mange utleiere sier nei til NAV-garanti. Hva betyr det? Fra Haugesund til Skien eller Porsgrunn tar det en hel dag med buss, men bussrutene kjøres ofte nok. For visning er det ikke verre enn å ta buss ut på morgenen, gå på visning og ta buss hjem igjen. Det er bare at jeg aldri har leid av en privatperson før, så er litt usikker på hvordan det er med depositum (som er vanlig på det private leilighetene). De kommunale leilighetene har ikke depositum, men går tregt å flytte inn i de. Denne ventet jeg på i flere uker før jeg endelig fikk en dato til visning, og en stund senere kom en dato for å signere kontrakt. Skal jeg flytte så langt må det gå raskt og jeg vil da leie privat. På Finn.no får jeg se bilder før jeg tar kontakt. Det som blir mest komplisert er selve flyttingen av møbler og tingene mine. Jeg har ikke bil eller lappen, så trenger en trailer. Er litt spent på hvordan det vil gå, ikke minst hvor mye det vil koste. Er ikke så sterk at jeg klarer å bære store hvitevarer som kjøleskap og komfyr. Må da få hjelp av to stk som kan bære de tunge hvitevarene. Hadde vært greit med en trailer med 3 seter, sånn at jeg kan få sitte på og slipper å ta buss. Jeg er sterk nok til å bære fulle banan-esker og stoler. Andre her som har flyttet langt fra familien, alene og uten bil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Er man uføretrygdet kan man høre med nav om hjelp til flytting, om man har en god grunn til å flytte, og her kommer mitt spørsmål. Av alle plasser her i landet, hvorfor i all verdens navn og rike vil du flytte til grenland, bortsett fra billig leie? Hvilke andre grunner har du? Hvis du sliter med å skaffe deg venner der du er født og oppvokst og kjenner plassene, hvorfor vil du flytte til hit? (jeg bor i Bamble, men det er praktisk talt grenland) Hvilken leiepris ser du for deg, og til hvilken stand? Lenke til kommentar
Ardenus Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 (endret) Har lest på FB om at mange utleiere sier nei til NAV-garanti. Hva betyr det? Det betyr at de ikke godtar at man er nav'er, at du får fast penger i fra nav. Jeg spurte faktisk en utleier hvorfor han ikke gjorde det, vel.. fordi generelt så var de fleste nav'erne noen svin som ga faen i leiligheten og betale for ting de hadde ødelagt. Jeg flytta til Stavanger da jeg var 22år ca, jeg hadde bil vel å merke, men helt ukjent plass for meg, jeg studerte i den perioden, gikk bra det. Du skal ikke vurdere å kjøpe deg en leilighet i steden da? Hvis du finner en fin plass, med billig leiligheter Endret 27. juli 2015 av Ardenus Lenke til kommentar
Cobra196 Skrevet 27. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2015 Vil finne ut hvor jeg egentlig vil bo i mange år før jeg kjøper noe. Generelt sett går prisene ned. Er dumt å sette meg inn i stor gjeld, så vil jeg flytte og vet ikke om det er aktuelt å selge ennå. Har fulgt litt med på Finn.no og salgsprisene i Skien er generelt mye lavere enn i Haugesund. Da blir det lettere for meg å komme meg inn på boligmarkedet. Vil vente til jeg prisene fortsatt faller før jeg kjøper noe. I Haugesund finnes mange billige leiligheter til leie, men de ligger i strøk som jeg har bodd i før som jeg ikke taklet. Var deilig å bare komme meg vekk. Siste strøket jeg bodde i var bykjernen. Der ble jeg til slutt så trøtt av å bo at jeg lå som regel mest mulig på sofaen på fritiden og latet meg. Skal aldri flytte tilbake igjen, selv om nyoppussede leiligheter der begynner å bli veldig billige. Sjefen i Radionytt bor i Porsgrunn, nettavisen som jeg er kommentator hos. Er kanskje det som tiltrekker meg til Grenland. For noen år siden drømte jeg om Sola, men den byen har blitt dyrere å leie i enn Stavanger, så det har blitt uaktuelt. Det med NAV kan jeg forstå, men leiligheten jeg leier nå er et renoveringsobjekt. Jeg tar så fint vare på den som overhodet mulig. Samme gjorde jeg med den forrige leiligheten. Kommunen kontrollerte den etter den var vasket ut og de var kjempefornøyde. Om en utleier vil tro på meg er noe annet. Jeg betaler alltid leien og har den på autogiro. Å flytte på studier går helt fint. Da får man et nettverk på skolen å knytte seg til. Gjør oppmerksom på at jeg har ikke bestemt meg helt ennå for flytte, men kunne tenkt meg å komme meg vekk. Få meg et nytt liv. Er jeg til tider isolert i en by der jeg har et nettverk som fungerer, er det noe som ikke stemmer. De fleste aktivitetene mine foregår på internett, så forskjellen på å bo i Haugesund og Skien vil da ikke bli så stor. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Det blir sikkert OK å bo i Skien, det har jeg selv gjort. Men flytting er en skikkelig sjau. Flyttebyrå gjør alt for deg, men det koster! Se om du kan kaste en del av de store og tunge gjenstandene og heller kjøpe nye i Skien/Porsgrunn. Om mulig, kast så mye at du kan få plass til alt i én varebil som du kan få en kamerat til å leie for deg og kjøre fram og tilbake. Slik kan du spare noen titusener. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Det betyr at de ikke godtar at man er nav'er, at du får fast penger i fra nav. Jeg spurte faktisk en utleier hvorfor han ikke gjorde det, vel.. fordi generelt så var de fleste nav'erne noen svin som ga faen i leiligheten og betale for ting de hadde ødelagt. NAV vil heller ikke opprette depositumskonto, og det er både vrient og byråkratisk å få erstatning av NAV når ting er ødelagt. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 (endret) Reis på ferie til Kina, Vietnam, Thailand, Filippin og skaff deg en asiatisk dame. Slipper du å være så ensom. Det er nesten ingen norske damer som har lyst til å gifte seg med en uføretrygdet mann. Er du kvinne så burde du reise på ferie også. Det er bare sunt for deg. Endret 27. juli 2015 av Rioter Lenke til kommentar
Ardenus Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Du bør også tenke litt over hvordan det blir hvis du skal "hjem" på besøk i jula osv, usikker på hvor enkelt det er å komme seg fra Skien til Haugesund enkelt. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 (endret) Du bør også tenke litt over hvordan det blir hvis du skal "hjem" på besøk i jula osv, usikker på hvor enkelt det er å komme seg fra Skien til Haugesund enkelt. Som han skrev i åpningsinnlegget, er det grei bussforbindelse. 3 x dgl. og tar 7-8 timer (35 mil) Endret 27. juli 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
Ardenus Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Du bør også tenke litt over hvordan det blir hvis du skal "hjem" på besøk i jula osv, usikker på hvor enkelt det er å komme seg fra Skien til Haugesund enkelt. Som han skrev i åpningsinnlegget, er det grei bussforbindelse. 3 x dgl. og tar 7-8 timer (35 mil) Se der ja, tydelig at jeg begynner å bli gammal! Lenke til kommentar
Cobra196 Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 Har tenkt en del på dette. Lurer på om det er vits i å flytte helt alene. Er massevis av ledige bofellesskap i både Skien og Porsgrunn, så finner jeg et aktuelt rom med normale folk som ikke har for forskjellige interesser fra meg, skal det gå bra. Hvis jeg flytter til et bofellesskap, så holder det med en varebil. Da kan jeg også selge møblene jeg eier og finansiere flyttingen på den måten. Min tanke er om noen er interessert i å leie ut et rom til noen som er uføretrygdet. De vil som regel helst bare ha folk som er i arbeid. Jeg bruker en del tid på Radionytt og en 24/7 nettradio jeg skal bygge opp til høsten og jobbe en del med. Vet ikke om det er godt nok eller det de mener med "folk i arbeid". Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Har tenkt en del på dette. Lurer på om det er vits i å flytte helt alene. Er massevis av ledige bofellesskap i både Skien og Porsgrunn, så finner jeg et aktuelt rom med normale folk som ikke har for forskjellige interesser fra meg, skal det gå bra. Hvis jeg flytter til et bofellesskap, så holder det med en varebil. Da kan jeg også selge møblene jeg eier og finansiere flyttingen på den måten. Min tanke er om noen er interessert i å leie ut et rom til noen som er uføretrygdet. De vil som regel helst bare ha folk som er i arbeid. Jeg bruker en del tid på Radionytt og en 24/7 nettradio jeg skal bygge opp til høsten og jobbe en del med. Vet ikke om det er godt nok eller det de mener med "folk i arbeid". Å finne bofellesskap der alle har tilnærmet like interesser som deg kan du bare gi opp med en gang, dette er utrolig vanskelig! Da må en nesten gå sammen med noen du kjenner fra før. Tviler på at det at du er uføretrygdet kommer til å by på problemer, bofellesskap er jo somregel fult opp av studenter som har en dårligere økonomi en deg(anntar jeg), bare husk å ha penger til depositum. Forøvrig synes jeg det er en dårlig ide. Bidra litt her i hjembyen vår heller. Kom deg ut og møt nye folk, finn på noe nytt. Det er alltid greit å være rundt familien sin, når en blir syk eller når livet ellers er litt tøft. Lenke til kommentar
Cobra196 Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 Det burde vært en smal sak, men Haugesund begynner å bli skikkelig reservert. Er ikke så vanlig å slippe naboen inn i huset sitt lenger. Folk skal virkelig være så redde for å snakke med folk de ikke kjenner. Irriterende. I tillegg bor mange i Haugesund som jeg helst vil slippe å se. Mange av de tåler ikke å se meg være ute på by'n engang. Familien min er småting. Jeg kontakter den aldri de gangene jeg har blitt syk. Da klarer jeg meg selv og blir fort frisk. Er livet tøft, ber de meg holde kjeft og slappe av. Ikke greit i det hele tatt. Kjenner en som har bodd i bofellesskap og der ble mye uvennskap, fordi de som bodde der fra før hadde veldig like interesser, som var veldig forskjellig fra han sine. De andre interesserte seg kun for ski og fotball. Tanken min er ikke å finne et bofellesskap med tilnærmet like interesser, men der folk ikke har for forskjellige interesser fra meg. Er det kun sport de bryr seg om, så er det uaktuelt. Ihvertfall hvis de ikke tåler ordet radio. De fleste jeg har kuttet ut kontakten med tålte ikke å høre meg nevne radio eller lignende, eller si at jeg ikke er interessert i sport, bortsett fra å sykle selv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Det burde vært en smal sak, men Haugesund begynner å bli skikkelig reservert. Er ikke så vanlig å slippe naboen inn i huset sitt lenger. Folk skal virkelig være så redde for å snakke med folk de ikke kjenner. Irriterende. I tillegg bor mange i Haugesund som jeg helst vil slippe å se. Mange av de tåler ikke å se meg være ute på by'n engang. Familien min er småting. Jeg kontakter den aldri de gangene jeg har blitt syk. Da klarer jeg meg selv og blir fort frisk. Er livet tøft, ber de meg holde kjeft og slappe av. Ikke greit i det hele tatt. Kjenner en som har bodd i bofellesskap og der ble mye uvennskap, fordi de som bodde der fra før hadde veldig like interesser, som var veldig forskjellig fra han sine. De andre interesserte seg kun for ski og fotball. Tanken min er ikke å finne et bofellesskap med tilnærmet like interesser, men der folk ikke har for forskjellige interesser fra meg. Er det kun sport de bryr seg om, så er det uaktuelt. Ihvertfall hvis de ikke tåler ordet radio. De fleste jeg har kuttet ut kontakten med tålte ikke å høre meg nevne radio eller lignende, eller si at jeg ikke er interessert i sport, bortsett fra å sykle selv. Det med at folk ikke snakker med hverandre er jo generelt for hele Norge, tror ikke du kommer til å merke særlig forskjell om du flytter innad i landet. Men om det er dette du trenger endring på anbefaler jeg utlandet, USA feks der prater de plagsomt mye med hverandre spør du meg Etter det jeg har lest tror jeg ikke bofellesskap er noe for deg, om folk har gått så "lei" av dine interesser tror jeg de du skal bo med kommer til å gjøre det samme. Det er veldig vanskelig å finne bofellesskap der alle deler interesser. Har selv bodd i ett i Stavanger og vi var langt i fra like, mye krangling blir det uansett.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Som utleier selv så bryr jeg meg ikke så mye om hva folk gjør i hverdagen, heller ikke om de nav'er. Det som er en stor fordel er referanser fra tidligere utleiere. Lenke til kommentar
Cobra196 Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 Som utleier selv så bryr jeg meg ikke så mye om hva folk gjør i hverdagen, heller ikke om de nav'er. Det som er en stor fordel er referanser fra tidligere utleiere. Jeg har leid av Haugesund kommune siden juni 2010 da jeg ble 16 år. Det var en leilighet som jeg tok veldig fint vare på, men den var jeg ikke fornøyd med. Tok fint vare på den og fikk hjelp av andre til å vaske ut, men det var en krevende jobb. Var så forurenset strøk i bykjernen at vinduskarmene ble sotet av å lufte ut litt. Ingen ventiler. Kommunen var imponert over hvordan den så ut og syntes jeg hadde gjort en god jobb. Leier nå en eldre leilighet. Klarer å holde den i fin stand. Er sikker betaler og har aldri hatt problemer med å betale husleien. Det som er greit på det kommunale markedet er at de krever ingen forskuddsbetaling før innflytting. Når jeg flyttet fikk jeg ikke dobbel husleie, bare betalte den nye leien påfølgende måned. Krever du at leietakere betaler leien før du lar folk overta leiligheten du leier ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Nei, jeg har forfall den 1 hver mnd på etterskudd. Er ikke fan av å betale for ting på forskudd. Eneste jeg krever er depositum på forskudd Lenke til kommentar
Cobra196 Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 Samme her. Å betale depositum på forskudd er greit nok. Hvordan er det med depositum? Må både utleier og leietaker være kunde av samme bank som depositumet settes inn i? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 hmm, nei til nav garanti? det må jo være det beste du kan gi en utleier spør du meg... da er man jo sikret penger hver måned... Lenke til kommentar
Cobra196 Skrevet 29. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2015 Mange utleiere har erfart at uføretrygdede folk er noen svin som ikke tar godt vare på leiligheten og ikke vil betale for ting de ødelegger. Jeg er ikke den sorten, men mange andre er. For min del ville jeg gjerne hatt NAV garanti hvis jeg hadde vært utleier. Er greit å sikre at pengene kommer inn når de skal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå