Gå til innhold

Hvorfor kjøler stekeovnen seg selv ned etter bruk?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg ny ovn og når jeg er ferdig å med å bruke stekeovnen så slåes det på en vifte som jeg tror jobber for å kjøle ned ovnen.

Hva er nytten i dette? Er ikke dette utrolig unødvendig strømforbruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kun sett slike vifter på ovner som er innebygget i kjøkkenbenken slik at det ikke blir noe naturlig ventilering. Viften er da med på å hindre at det blir altfor varmt bak og rundt selve ovnen.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg har en sånn ovn selv og kan bekrefte både Vice og Sokkalf sitt svar. Moderne ovner er veldig godt isolerte så det tar veldig lang tid før de kjøles ned naturlig. Hensikten med god isolasjon er å holde strømforbruket lavt. For å unngå at kjøkkeninventaret rundt og veggen bak ovnen blir varmt så kjøler vifta ned utsiden av "ovnskassa (m isolasjon)", inkludert mellom de to glassene i front.

Angående strømforbruk tipper jeg vifta bruker rundt 20 watt. Den er termostatstyrt så den går kun når det er behov for den. I løpet av en times steking går den kanskje 15 minutter hos meg. Med 50 øre/kWh koster det altså 0,25 øre for en times tid. Sammenlign gjerne det med selve ovnen som bruker rundt 4 kW de ca 5 minuttene oppvarmingen varer og kanskje ytterligere 10 minutter i løpet av en times steking for å vedlikeholde temperaturen. Dvs. ca 1 kWh (50 øre) per time. Det er 200 ganger mer enn vifta.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...