Gå til innhold

Ny bærbar pc til bruk under studie (datateknikk)

Anbefalte innlegg

Det kommer ann på hva feilen er. Er det en soleklar feil som er lett å feilsøke og multicom har deler på lager så går det greit, et par uker reperasjonstid medregnet postgang.

Er det en "kommer og går" feil, eller en feil som muligens kan skyldes programvare/kun skjer i enkelte programmer, så er det ikke lett, har vært noen historier om maskiner som har gått ping-pong mellom kjøper og multicom en del ganger uten at multicom har klart å fikse feilen.

Men jeg syns vel ikke en stor 17" er det rette valget som studiemaskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at det du vil ha for studier er noe som er greit å stappe i en sekk/bag, som er praktisk å brette opp i auditorier og sånt, og hvor batteriet overlever en dobbelt forelesning og kanskje litt henging på et grupperom uten å lade. 17" spillmaskiner er kraftige nok til alt du vil prøve å gjøre med dem, og det er behagelig med god plass på skjermen, men de har det med å være uhåndterlige, bråkete,  tunge maskiner med dårlig batterilevetid (og det er gjerne litt så som så hvor solide de er).

Det med garantien er egentlig mest fordi det er behagelig: Hvis noe feiler og det åpenlyst trenger å byttes vil nok multicom kreve at du sender den inn og venter en liten evighet, mens business-garantiene betaler for at det kommer noen til deg og fikser alt innen et par dager. Om det er verdt det kommer helt an på om noe går galt. :D

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Det med garantien er egentlig mest fordi det er behagelig: Hvis noe feiler og det åpenlyst trenger å byttes vil nok multicom kreve at du sender den inn og venter en liten evighet, mens business-garantiene betaler for at det kommer noen til deg og fikser alt innen et par dager. Om det er verdt det kommer helt an på om noe går galt. :D

Innen et par dager? Innen neste virkedag, tenker jeg vi sier, i hvert fall på de høyere modellene. I et studie som datateknikk hvor man er avhengig av at utstyret fungerer, akkurat som i en bedrift hvor PCen er arbeidsverktøyet er akkurat slike garantier veldig viktige, og gir nok trygghet til at man kan fokusere på det man skal gjøre, nemlig arbeide med studiet. Sivilingeniørstudiet er et av de mer krevende studiene, med høyt tempo.

Lenke til kommentar

Altså innen en par dager - ting har det med å feile Fredag kveld eller rundt helligdager.

Poenget er at med en sånn garanti går det ikke lange tiden før feilen blir utbedret. Og den blir utbedret uten at man trenger å sende vekk laptopen, som man gjerne må med produkter ment for forbrukermarkedet. Dessuten, med rett opsjon på garantien kan man feilmelde 24/7, som man f.eks. kan med Dell ProSupport. HP og Lenovo har tilsvarende ordninger for sine businessprodukter.

Lenke til kommentar

Det var poenget mitt, ja - sammenlignet med "sende til repasjon for egen regning, vente noen uker på at de finner den igjen på lageret, og hvis du har flaks er de til og med enige i at det er noe galt" er det fantastisk.

Lenke til kommentar

Det var poenget mitt, ja - sammenlignet med "sende til repasjon for egen regning, vente noen uker på at de finner den igjen på lageret, og hvis du har flaks er de til og med enige i at det er noe galt" er det fantastisk.

Å ja. Bare det er nesten grunn nok til å kjøpe et produkt myntet på bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar

I det store og hele bruker Win10 de samme driverne som 7 og 8. Det er noe mekk med grafikkdrivere, så det er trolig lurt å sjekke at ikke nvidia/amd har droppet støtte for kortet man kjøper, men utover det? Eh, lite å bekymre seg over.

Lenke til kommentar

I det store og hele bruker Win10 de samme driverne som 7 og 8. Det er noe mekk med grafikkdrivere, så det er trolig lurt å sjekke at ikke nvidia/amd har droppet støtte for kortet man kjøper, men utover det? Eh, lite å bekymre seg over.

Det er ingen som gidder skrive drivere for alle slag gamle maskiner.

Man kan fremdeles bestille bedriftslaptoper med Windows 7 preinstallert, så joda, det er mulig.

Du har helt rett! Trådstarter skal studere datateknikk så :rofl:

Lenke til kommentar

Dessuten, OS preinstallert på en bedrifts-PC kommer praktisk talt uten all den drittvaren som gjerne følger med PCer for forbrukermarkedet. Det som er leverandørspesifikt er verktøy for maskinen som sådan, drivere etc. Min forrige laptop privat, Dell Latitude D630 kom med Windows XP Professional. Den ble reinstallert én eneste gang, men da fordi jeg ønsket Windows 7 Professional. Det var ingenting i veien med installasjonen i seg selv, men det var altså XP. Min nåværende laptop, Dell Latitude E7440 har fortsatt det preinstallerte OSet installert, Windows 7 Professional. Ser heller ingen grunn til reinstallasjon på nåværende tidspunkt, det er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...