Gå til innhold

Ny bærbar pc til bruk under studie (datateknikk)

Anbefalte innlegg

Skal starte på datateknikk og trenger da en bærbar pc.

Sendte melding til en av lærerne og han sa dette:

"i år det gjelder PC ville jeg ha satset på prosessor-kraft. En i5 eller kanskje aller helst i7 prosessorkraft. Den skal være en arbeidshest selvsagt, og må ha krefter til det. Minne er selvsagt også fint å ha mye av, men du kan sikkert begynne med 8Gb og heller sørge for å ha mulighet for å oppgradere. Skulle jeg kjøpt en PC i dag ville jeg ha gått for en kjapp SD oppstartsdisk i tillegg til en sekundærdisk for å få rask tilgang til programmer. Skjermkort bør det også legges litt oppmerksomhet i "

Forslag?

Har sett på en del av multicom sine pcer, men har hørt at de sliter kraftig med viftene, og pcen blir veldig fort varm, noen som vet mere om det? har blant annet sett på Multicom  Kunshan P651S 15.6" Full-HD  og en del andre, men er ganske usikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tullprat. Er det dette: https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Studieplan+5-%C3%A5rig+Datateknologi ?

Du klarer deg med den nesten billigste maskinen med windows eller linux i hvert fall de første 2 årene. Ta en titt på cpuen her: https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Trykk på den. Om den har en single thread rating på 800 eller høyere overlever du.

Selvsagt er mer alltid bedre, men det er ikke nødvendig, og det koster. Om du ønsker en dyrere kvalitetsmaskin, se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675798

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Tullprat. Er det dette: https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Studieplan+5-%C3%A5rig+Datateknologi ?

Du klarer deg med den nesten billigste maskinen med windows eller linux i hvert fall de første 2 årene. Ta en titt på cpuen her: https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Trykk på den. Om den har en single thread rating på 800 eller høyere overlever du.

Selvsagt er mer alltid bedre, men det er ikke nødvendig, og det koster. Om du ønsker en dyrere kvalitetsmaskin, se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675798

Er ikke helt det. Er et studie i Bodø, men ligner vell en del i guess?

Men kunne gjerne hatt en bra laptop, så spørsmålet er vell hvilken. 

Og helst med de spesifikasjonen altså ssd, hdd, gtx 970 +, i5/i7 

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Multicom P651 er vel nesten eneste maskin med GTX970M som er liten nok til å drasse med seg på skolen. Det er ingen dårlig maskin, og etter min mening noe av det beste clevo har produsert, støynivået er høyt ved belastning, men langt fra så ille som på eldre clevo modeller.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått for noe slik som dette:

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/13-14-tommer/lenovo-yoga314/216349.10996/

Men du sier jo ikke hva annet du skal bruke PCen til? Og hvilken skjermstørrelse du ønsker

Blir det noe spilling på den? 

Tenkte den også skulle kunne brukes til gaming, har en starsjonær med 970, men den er så tung å ta til venner osv. må helst vær 17, men 15 funker. 

Jeg gikk også på NTNU, samme studie, og da var det å ha en ordentlig kvalitetsmaskin men en god serviceordning en trygghet, siden man tross alt er ganske så avhengig av en fungerende PC. Forbruker-skrot er IKKE veien å gå her.

hva mener du med "Forbruker-skrot er IKKE veien å gå her."

Lenke til kommentar

hva mener du med "Forbruker-skrot er IKKE veien å gå her."

At han foretrekker katatrofemaskinen Dell Latitude på grunn av en merkelig tro på at den ikke går i stykker like ofte som en maskin fra komplett. Og den gode serviceordningen som reparer den raskt, om den likevel går i stykker. :p

PS. Det er mulig de har hatt en kvalitetsøkning, men før var de helt ordinære maskiner.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

At han foretrekker katatrofemaskinen Dell Latitude på grunn av en merkelig tro på at den ikke går i stykker like ofte som en maskin fra komplett. Og den gode serviceordningen som reparer den raskt, om den likevel går i stykker. :p

PS. Det er mulig de har hatt en kvalitetsøkning, men før var de helt ordinære maskiner.

Det er ikke noen "merkelig tro" men erfaring etter mange år. Har brukt Dell Latitude laptoper i over 10 år, og det har vært generelt lite tull med disse. F.eks. hadde jeg en Dell Latitude D630 i 6.5 år. Dette var også den laptopen NTNU valgte som sin student-PC som de tilbød studenter til en sterkt redusert pris det året denne modellen var ny. Denne var i bruk minst 12 timer/dag i denne tiden, og det eneste jeg måtte bytte var tastatur og batteri. Brukte i liten grad docking-stasjon på denne. Dessuten, i disse modellene er det brukt kvalitetskomponenter i større grad enn på bærbare ment for forbrukermarkedet. Byggekvaliteten er også god, spesielt de siste årene. Feil kan oppstå selv på de beste produktene, og da er det en fordel å ha en god serviceordning slik at man slipper å være uten PC i lang tid. Som sagt før, på de høyeste modellene i Latitude-serien, E6xxx og E7xxx, er 3 års next business day on-site det laveste nivået av support man kan velge. Altså, man slipper å sende vekk laptopen, servicepersonell kommer dit man befinner seg og løser problemet der og da. Og med ProSupport kan man feilmelde 24/7. De som da tar imot samtalen er faktiske teknikere. Service, hvis det blir nødvendig, vil da bli satt opp til neste virkedag. Tilsvarende modeller fra HP og Lenovo har tilsvarende servicenivå, skulle jeg anta. Dette er spesielt viktig hvis man går på et studie der man er avhengig av en fungerende PC, slik som sivilingeniørstudiet i datateknikk. Servicenivået er slik det er siden dette er modeller som også bedrifter kjøper flåter av. Da er kravene til kvalitet på produktene og servicenivå vesentlig høyere enn for PCer myntet på forbrukermarkedet.

Lenke til kommentar

Om du skal ha prosessorkraft og diskplass og sånt, så er en av de klassiske thinkpadene alltid et solid valg.

En T440p, kanskje? Det er en tykk svart boks, men den er 14" (som er mye lettere å frakte enn en 15" eller 17"), det er trivielt å bytte DVD-brenneren med en harddisk til, den er godt kjølt og du kan velge noen uvanlig kraftige prosessorer (akkurat T440p bruker sågar en socket så du kan bytte CPU om du virkelig vil), den har to RAM-slots (så du kan sette inn 2x 8GB selv, om du trenger 16GB), Garantien er tre år med "det kommer en mann på døra neste arbeidsdag og bytter deler gratis", som er fantastisk om du trenger det.

Den er også mer slepbar enn den 17"-eren du lenket, på 1.9kg (eller 2.2 med det digre batteriet) i stedet for 3.9kg , og batteriet bør vare en del timer (i stedet for "ca to ").

Bare pass på å få en med den bedre skjermen; 1366x768 - skjermen er kjip.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at PCer beregnet på bedriftsmarkedet er langt bedre og mer robuste maskiner enn maskiner beregnet på forbrukermarkedet. I bedriften jeg jobber, har vi hatt Dell Latitude i en årrekke (både den eldre Dxx serien og de nyere E6xxx og E7xxx).  Det er SVÆRT lite problemer med disse.  Vi har mange hundre slike, og det er sjeldent behov for service.

Lenke til kommentar

Da hadde jeg heller gått for noe slik som dette:

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/asus-rogg551jw-cn131h/215808.10997/eller https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/asus-rogg551jw-cn156h/215806.10997/ om du ikke trenger så mye plass

Grei spillemaskin som ikke koster alt for mye, og veier kun 2.3kg, så er ikke det verste man finner

Må bare spørre:
Hvorfor ser du kun på de dyreste spillmaskinene til Multicom? Du har jo en stasjonær maskin til spilling, og de jeg du kan spille de fleste spill på høy grafikk på de jeg sendte

Lenke til kommentar

Om du skal ha prosessorkraft og diskplass og sånt, så er en av de klassiske thinkpadene alltid et solid valg.

En T440p, kanskje? Det er en tykk svart boks, men den er 14" (som er mye lettere å frakte enn en 15" eller 17"), det er trivielt å bytte DVD-brenneren med en harddisk til, den er godt kjølt og du kan velge noen uvanlig kraftige prosessorer (akkurat T440p bruker sågar en socket så du kan bytte CPU om du virkelig vil), den har to RAM-slots (så du kan sette inn 2x 8GB selv, om du trenger 16GB), Garantien er tre år med "det kommer en mann på døra neste arbeidsdag og bytter deler gratis", som er fantastisk om du trenger det.

Den er også mer slepbar enn den 17"-eren du lenket, på 1.9kg (eller 2.2 med det digre batteriet) i stedet for 3.9kg , og batteriet bør vare en del timer (i stedet for "ca to ").

Bare pass på å få en med den bedre skjermen; 1366x768 - skjermen er kjip.

ThinkPad T eller X er garantert gode maskiner, og har blitt kalt laptopenes Rolls Royce. Men det servicenivået du sikter til finnes også på Dell Latitude. Man kan nå bestille 5 års support av den typen du sikter til på en Dell Latitude nå. Det har jeg på min Dell Latitude E7440, privat-PCen. Forresten, en Intel Core i7 Ultrabook med 1080p skjerm, 8 GB RAM (mulighet for 16 GB) og 256 GB SSD.

Det er ingen tvil om at PCer beregnet på bedriftsmarkedet er langt bedre og mer robuste maskiner enn maskiner beregnet på forbrukermarkedet. I bedriften jeg jobber, har vi hatt Dell Latitude i en årrekke (både den eldre Dxx serien og de nyere E6xxx og E7xxx).  Det er SVÆRT lite problemer med disse.  Vi har mange hundre slike, og det er sjeldent behov for service.

Signerer denne. Har nøyaktig samme erfaring. De fungerer selv etter lang tids hard bruk.

Lenke til kommentar

Jada, det er ikke noe spesielt galt med Dell sine businessmaskiner heller. Jeg har tilfeldigvis hatt thinkpads selv lenge, og ville heller kjøpt en T enn en Latitude, men det er vanskelig å finne en grunn som kan settes på specs-lista.

(Selv har jeg en førstegenerasjons X1 carbon som jeg er ytterst fornøyd med - men den matcher ikke helt hva han ser etter.)

Åja, og en helt annen ting som er vanskelig å sette tall på: Du vil egentlig ikke være "han som sitter på programmeringsforelesning med en diger LED-dekorert spillmaskin". Det ligger en viss geek cred i å ha noe litt mer praktisk.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Da hadde jeg heller gått for noe slik som dette:

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/asus-rogg551jw-cn131h/215808.10997/eller https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/asus-rogg551jw-cn156h/215806.10997/ om du ikke trenger så mye plass

Grei spillemaskin som ikke koster alt for mye, og veier kun 2.3kg, så er ikke det verste man finner

Må bare spørre:

Hvorfor ser du kun på de dyreste spillmaskinene til Multicom? Du har jo en stasjonær maskin til spilling, og de jeg du kan spille de fleste spill på høy grafikk på de jeg sendte

Fordi starsjonæren er utrolig tung (30 kilo + utstyr), så det å dra på lan til kompiser er et slit. Tenker også på tg 2016. + at speksene generelt er veldig bra (?) for en grei pris.

Lenke til kommentar

Når jeg tenkte på å kjøpe Multicom Kunshan P771 17.3" Full-HD var det også en investering i en bra pc som vil fungere studie tiden, som også kan brukes til andre ting. Skjønner at Multicom ikke har verdens beste service, men de er da ikke helt inkompetente. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...