knopflerbruce Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Har ikke en "case" gående med noe firma, men lurer litt på noe "for future use": Hvis jeg sender inn en datakomponent til reklamasjon hos f.eks. Komplett, og får denne oppgradert får jeg vel nye fem år. Hvis dette produktet så går dukken, er det ytelsen på det nye produktet som er relevant for saken, eller det opprinnelige produktet?Tankeeksempelet mitt (for den "datakyndige") er dette: kjøpt GTX 570, RMAet til GTX 580. Dør GTX 580, har jeg da krav på noe som minst yter som et GTX 570 eller et GTX 580? Objektivt sett ville jeg nok sagt GTX 570, men lovene her i landet er jo ofte i overkant på forbrukernes side, så mulig det også gjelder her...? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Du har krav på noe som tilsvarer GTX 570. Det er det du har avtalt å kjøpe, ikke 580. Det er mulig produsentens garanti gjelder og gir deg bedre rettigheter her, men du skal ved omlevering etter forbrukerkjøpsloven ha "tilsvarende vare", og "tilsvarende" vil her si tilsvarende det du har avtalt å kjøpe. Lenke til kommentar
vk Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Har ikke en "case" gående med noe firma, men lurer litt på noe "for future use": Hvis jeg sender inn en datakomponent til reklamasjon hos f.eks. Komplett, og får denne oppgradert får jeg vel nye fem år. Hvis dette produktet så går dukken, er det ytelsen på det nye produktet som er relevant for saken, eller det opprinnelige produktet? Tankeeksempelet mitt (for den "datakyndige") er dette: kjøpt GTX 570, RMAet til GTX 580. Dør GTX 580, har jeg da krav på noe som minst yter som et GTX 570 eller et GTX 580? Objektivt sett ville jeg nok sagt GTX 570, men lovene her i landet er jo ofte i overkant på forbrukernes side, så mulig det også gjelder her...? Hver "fysisk" vare kommer med sin egen garanti. Den forrige garantien som du reklamerte på gjaldt den varen som feilet og gikk bort sammen med denne. Du får som regel enten eksakt samme vare som erstatning eller en bedre vare dersom den første ikke lenger kan skaffes, eller evt pengene tilbake i verste fall. Så du har rett i resonnementet og eksemplet ditt. Husk likevel at det kan være "strings attached" i ulike butikker, så jeg ville forhørt meg med butikken på forhånd om hvordan de gjør dette... just in case. Men ha også i mente at slike regler kan endres over tid så om du er veldig nøye kan du spørre butikken også om de i tilfelle ville brukt regelverket som gjaldt da du kjøpte / erstattet varen eller de nyeste reglene... osv. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 27. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2015 Litt motstridende info her, altså Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Litt motstridende info her, altså Herr Brun sitter på fasit. Kjøpsavtalen gjelder et GTX 570 kort. Når det gjelder reklamasjon på et omlevert produkt vil du få en ny absolutt reklamasjonsfrist på 2 eller 5 år. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Det Herr Brun kommer med stemmer ikke helt med det vi har kommet fram til tidligere. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1123167 Da kom vi vel fram til at omlevering ble likestilt med heving og kjøp av ny gjenstand. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Det Herr Brun kommer med stemmer ikke helt med det vi har kommet fram til tidligere. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1123167 Da kom vi vel fram til at omlevering ble likestilt med heving og kjøp av ny gjenstand. Nei, det kom dere ikke fram til i den tråden. Den tråden handler om reklamasjonsreglene, ikke om verken selve mangelsvurderingen eller hvilke beføyelser man har. Det dere kom fram til i den tråden har for øvrig blitt bekreftet av Høyesterett i rt. 2013 s. 865. Det har derimot ikke blitt bekreftet at omlevering er "likestilt med heving og kjøp av ny gjenstand". Det er det nemlig ikke. Lenke til kommentar
vk Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Litt motstridende info her, altså Jeg kom til å tenke på at erstatningsvare behøver ikke å være en flunkende ny vare i ethvert tilfelle. Det kan f.eks være noe brukt eller reparert, eller kan du få din opprinnelige vare kun reparert avhengig av hva varen er. Det er klart at for datakomponenter er det sjelden noe som repareres, men du kan fortsatt risikere å få en vare som funker helt Ok som den skal, men som altså ikke kommer direkte fra fabrikken. Som sagt... det beste å er spørre på forhånd hvordan dette fungerer i en bestemt butikk for en bestemt vare. (Jeg har dessuten vært bort i tilfeller hvor du blir en kasteball mellom butikk og produsent, så det er greit å kun forholde deg til butikken hvor du kjøper varen og la de ta seg av produsenten). Endret 28. juli 2015 av vk Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Litt motstridende info her, altså Jeg kom til å tenke på at erstatningsvare behøver ikke å være en flunkende ny vare i ethvert tilfelle. Det kan f.eks være noe brukt eller reparert, eller kan du få din opprinnelige vare kun reparert avhengig av hva varen er. Etter forbrukerkjøpsloven (§ 29) er det kjøperen som skal velge mellom omlevering og retting. Retting=reparasjon, omlevering = ny vare, ikke brukt. I utgangspunktet kan du ikke få en brukt vare med mindre du godtar det. Hvis det ene alternativet volder selgeren urimelige kostnader kan selgeren velge. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 28. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2015 Hva er så normen for en urimelig kostnad? Tror demovarer kan bli byttet med demovarer i praksis, mener jeg har vært borti det før. Fair enough, etter mitt skjønn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Hva er så normen for en urimelig kostnad? Tror demovarer kan bli byttet med demovarer i praksis, mener jeg har vært borti det før. Fair enough, etter mitt skjønn. Demovarer kan nok bli byttet med demovarer ja, for det er en demovare du har kjøpt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå