Gresshoppa Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Hei. Jeg vil utdanne meg som arkitekt, men i Norge finnes det svært få studier(NTNU, BAS og AHO). Jeg vil derfor utvide horisonten litt, og ser etter studier i andre land, som jeg da kan starte på til neste år, altså året 2016/2017. Det finnes mange nettsider med mye bra informasjon, men med alle studiene man får opp, er det lett å bli litt forvirret, når man prøver å finne det som passer best. Jeg lurer derfor på om noen har noen erfaringer med arkitektstuie i utlandet, evt. går der/har gått eller skal søke. Er veldig interessert i informasjon om søknadsprosessen, hva det stilles størst krav til, og hvilke studier som er relevante og gode. Hvilket land spiller liten rolle, så lenge studiet er støttet av Lånekassen, men særlig Storbritannia er veldig aktuelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 30. juli 2015 Del Skrevet 30. juli 2015 (endret) Endret 25. juni 2020 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Gresshoppa Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Danmark er et veldig godt alternativ. Dessverre er nåløyet der også veldig lite, da det er både hjemmeoppgave og opptaksprøver man må igjennom. Jeg søkte til Danmark for dette skoleåret, men kom ikke inn. Jeg er enig i at Storbritannia er dyrt, og Lånekassen dekker ikke alle skolepengene til de fleste skolene... Du har ingen synspunkter eller erfaringer med andre land? Har hørt at Frankrike og Tyskland også har helt ok arkitektstudier? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Hei. Jeg vil utdanne meg som arkitekt, men i Norge finnes det svært få studier(NTNU, BAS og AHO). Jeg vil derfor utvide horisonten litt, og ser etter studier i andre land, som jeg da kan starte på til neste år, altså året 2016/2017. Det finnes mange nettsider med mye bra informasjon, men med alle studiene man får opp, er det lett å bli litt forvirret, når man prøver å finne det som passer best. Jeg lurer derfor på om noen har noen erfaringer med arkitektstuie i utlandet, evt. går der/har gått eller skal søke. Er veldig interessert i informasjon om søknadsprosessen, hva det stilles størst krav til, og hvilke studier som er relevante og gode. Hvilket land spiller liten rolle, så lenge studiet er støttet av Lånekassen, men særlig Storbritannia er veldig aktuelt. For Storbritannia så går alt gjennom UCAS. Der putter du inn dine linje+universitets-ønsker (husker ikke hvor mange valg du kan putte inn), karakterer, skolebakgrunn, jobberfaring og et personal statement. Jo tidligere du søker, jo bedre. Søknad for neste år kan du sende inn i høst. Om du er veldig usikker på søknadsprosessen for britiske universiteter så finnes det organisasjoner ala studyacrossthepond, men etter å ha vært i gjennom det selv tørr jeg si at det ikke er spesielt vanskelig. Et annet minus med disse organisasjonene er at i hvert fall studyacrossthepond ikke hjelper deg med absolutt alle universiteter. Står mer på siden dems. Lenke til kommentar
deleted Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Mulig dette kommer litt sent, men det får heller være til hjelp til andre som er innom trådene senere. Det er veldig mange som studerer arkitektur i Danmark og Storbritannia. Jeg kjenner ikke så godt til Storbritannia, annet enn at det er veldig mange skoler som tilbyr arkitektur (rundt 50). De er grovt oppdelt i design- og ingeniørorientert utdannelse. Det er naturligvis dyrt siden man betaler skolepenger, men til gjengjeld finnes det mange gode skoler. Fant to sider som du kan bruke til å orientere deg i jungelen av alle skolene: Ranking 1 Ranking 2 (Ta mye av det du leser om rankings osv med en klype salt. Er bare veiledende.) Du kan også høre med studyacrossthepond som alphabet nevner. De tilbyr veiledning og hjelp under søknadsprosessen mot at du søker et av deres samarbeidsuniversiteter. ANSA har også mye bra informasjon på sine sider. Du kan også ta en titt der. Hvis du derimot ønsker å studere i Danmark i Århus eller Køben, eller på AHO, vil jeg STERKT anbefale deg å gå et eller to semestre på en fagskole som tilbyr forberedende studier i kunst, design eller arkitektur. Nå som alle i Århus og Køben blir tatt opp gjennom opptaksprøve (kvote 2), er det en forutsetning at man har noen formgivingsevner. Det er få som kommer inn uten et "forstudie", og det er ikke uvanlig å søke flere ganger. På lik linje med AHO, må man først levere en hjemmeoppgave. Kommer du videre møter du opp på en opptaksprøve over 2 dager. Søknadsprosessen i Danmark 1. Send elektronisk søknad med vitnemål til optagelse.dk innen 15. mars kl 12:00 2. Lever hjemmeoppgavene (med mindre du har et høyt karaktersnitt. Da slipper du hjemmeoppgaven) til skolene innen 15. mars 12:00. Oppgavene legges ut i begynnelsen av februar. 3. Blir oppgaven godkjent blir du invitert til opptaksprøve på skolen. Den blir holdt i midten av juni. 4. Svar kommer elektronisk 31.juli Kjente fagskoler og "højskoler" som mange har gått på og, og som senere har kommet inn på arkitektur. Fagskoler i Norge Einar Granum kunstfagskole Designinstituttet Asker Kunst og Design College Danmark Den Skandinaviske Designhøjskole Krabbesholm Højskole Århus designskole Håper det var litt til hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå