Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Win7 på SSD raid, oppgradere raidet

Anbefalte innlegg

Har hatt Win7 på ssd raid i flere år, stabilt og feilfritt. Mye har skjedd på SSD-fronten, spesielt diskstørrelse. Det siste året har for mye av tiden gått med til å sjonglere diskplass. Så jeg vurderer å flytte over til nye disker og mer lagringsplass. 

Planen min er å først klone hovedpartisjonen min til en HDD, sjekke at den booter korrekt på den, og deretter klone HDD til det nye SSD-raidet.

Er det noe jeg ikke tenker på her? Hvilket program vil gi meg minst hodepine med tanke på kloning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt Win7 på ssd raid i flere år, stabilt og feilfritt. Mye har skjedd på SSD-fronten, spesielt diskstørrelse. Det siste året har for mye av tiden gått med til å sjonglere diskplass. Så jeg vurderer å flytte over til nye disker og mer lagringsplass. 

Planen min er å først klone hovedpartisjonen min til en HDD, sjekke at den booter korrekt på den, og deretter klone HDD til det nye SSD-raidet.

Er det noe jeg ikke tenker på her? Hvilket program vil gi meg minst hodepine med tanke på kloning?

Du bruker Acronis true image for cloning og alt annen innen backup. Dette synes jeg er det beste programmet til dette. 

Clonefunksjonen kan resize partisjonen slik at den passer den nye lagringsenheten uansett om den er mindre eller større enn den du hadde. Så lenge man ikkje har brukt mere plass på den gamle, enn den nye enheten har plass til. 1 mnd siden så clonet jeg windows 7 fra en harddisk på 512GB til en 250GB ssd. Det var brukt bare 74GB på harddisken. Kunne jo ikkje ha mora mi til å bruke harddisk i en pc, så da bytta jeg :p

http://www.acronis.com/en-us/personal/pc-mac-backup/

Lenke til kommentar

Hvis planen din var å gå til win8 ville jeg heller hoppet rett til win10 hvis du kan, er ikke imponert over win8.

For øvrig, er det et spesielt bruksområde du har for SSD i raid? Virker litt overkill for meg :p

Et par ssder i raid-0 er jo fint. Høyere sekvensiell ytelse, og dobbel kapasitet til OS. Personlig kjører jeg alltid raid-0 til OS. Heller 2 stk i raid-0 enn èn stor ssd.

Lenke til kommentar

Hvis planen din var å gå til win8 ville jeg heller hoppet rett til win10 hvis du kan, er ikke imponert over win8.

For øvrig, er det et spesielt bruksområde du har for SSD i raid? Virker litt overkill for meg :p

Et par ssder i raid-0 er jo fint. Høyere sekvensiell ytelse, og dobbel kapasitet til OS. Personlig kjører jeg alltid raid-0 til OS. Heller 2 stk i raid-0 enn èn stor ssd.

Oppgradering var ikke førstepri. Mer lagringsplass på SSD-raid var planen.

Var veldig skeptisk til raid-0 før jeg laget denne pc'en, men har kjørt 4 i raid uten problemer. Tror ikke jeg tør det en gang til. Raid-5 vil neppe være merkbart tregere, men mye tryggere. En feilet disk vil da gi meg mulighet til å flytte over til reservedisk, mens jeg venter på erstatning. 

Når det er sagt, feilsjansen er veldig liten. 4 ganger (med x4 raid-0) den feilsjansen er litt som å levere 4 rekker lotto istedenfor 1. Så raid-0 vs en enkelt ssd som os-disk er ikke den største risikoen.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte 12 stk 15k sasdisker i raid-0 i over 2 år til OS :D

Har også kjørt 12 stk Plextor m3p ssd'er i raid-0 til os i lang tid, samt 8x samsung 840pro, og 3x850pro. 

All backup og lagring har jeg på store raid-6 array. Det går så fort å legge inn image fra et ssdarray til OS arrayet med Acronis, så er ikkje akkurat redd for at OS array skal gå ned :p

Raid-0 er gøy!

Jesus saves, God takes backup ;)

Single disk/ssd til OS er for pyser  :tease:

2014-04-18164325.jpg

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...